Omenapuun suojaus

Osaisiko kukaan neuvoa mistä saisi myyränpitävää pikkureikäistä verkkoa, ja mikäjottei rusakonkin? Luultiin jo, että taimet jäi tänä vuonna suojaamatta, mutta nyt kun lumet suli tuli vielä viimeinen tilaisuus. Ei vaan tunnu mikään paikallinen puutarhakauppa myyvän mitään runkosuojiin päin haiskahtavaakaan.

Voisko jotain muoviputkea halkaista yhdestä sivusta ja käyttää runkoa suojaamassa paremman puutteessa?

Olisiko minkkiverkko, rautakaupoissakin on verkkoja usein?

Jos olet kysynyt runko suojan nimellä ei varmaan löydykään mietin pääni puhki mikä nimi sillä minkkiverkon pätkällä on mitä myyvät siinä on noin 120cm verkkoa pätkä rautalankaa verkko on noin 150cm korkeaa ja sitten on puun rnkoon alas laitevaa myyriltä suojaavaa muovi putkea joka on leikattu korkki ruuvi tyyliin nimet ei kyllä tule mieleen sitten millään.

Minkki verkko suojaa jäniksiltä tai muilta pitkä korvilta mutta ei myyriltä siihen tarvitaa sitä muovi juttua

Ps. myyrä pystyy kiipeen verkkoa pitkin

Tota en ole kuullutkaan :smiley: Sitä vaan neuvotaan, että lumi tallataan rungon ympäriltä, ettei myyrä sinne tee käytäviään. Mutta silloin sen pitäisi päästä verkosta läpi ensin lumen alla? :o

Agrimarketin Multasormessa ja Rautiassa on ainakin täällä myynnissä jyrsijä- ja jänisverkkoa. Kahta korkeutta, kahta väriä. Pienisilmäistä, siitä ei mahdu myyräkään kulkemaan. Muutama viikko sitten ostin pari rullaa.

Ja me mentiin ostamaan samaisesta Agrista jänisverkkoa viime viikonloppuna, jäljellä oli 4 rll á 2,5 m, hinta yli 7 euroa/rll. Ryöstöä, sanon mä.

Verkkoa mekin oltiin ostamassa viime viikolla. 120 cm verkko maksoi 10 metrin rullassa K75:ssa yli 30 euroa ja Plantagenissa 17 ja risat.

Nykyään ei näköjään saa enää metritavarana. Ja kuinka ollakaan se oli myös huomattavasti halvempaa. Pystyi valitsemaan myös korkeuden kun joka paikkaan ei tarvita sitä 120 senttistä.

Oulussa Äimäraution K-raudassa 120 senttiä korkea verkko 10 metrin rullassa 19.90 euroa. Aika lutkua, tuntui että on ohuempaa kuin aikaisemmat verkot. Jos verkottaa samaan syssyyn useamman kuin yhden puskan, joutuu tukemaan jotenkin kun ei tahdo pysyä pystyssä.

Valmu, minen kattonut hintaa kun pakko oli ostaa =)

Tomsku, minä olen verkon puolittanut, niille parille matalammalle verkotettavalle riittää matalampikin. Tai niin luulen, rusakko ristiturpa tietty kiipeää siitä yli, syö suklaakirsikan, vääntää papanat ja naureskellen poistuu paikalta.

OS, tuo mun ostama verkko oli kyllä jäykkää, pysyy ihan hyvin pystyssä mutta tueksi laitoin kuitenkin kepit jos joku innokkaampi yrittää vaikka kaataa.

Se pienisilmäinen on tosi jäykkä.

Minä myös nipsuttelin puoliksi niille pienille ruusuille. Olisi ollut aika hauskan näköistä kun 120 senttiä korkea tötterö olisi jököttänyt 30 senttiä korkea ruusupuskan ympärillä ;) Pienimmät puskat peittelin havuilla hämäykseksi hymy. Meidän pitää vaan muistaa !!! polkea sitä lunta verkon ympäriltä alas niin ei ne jussit ylety sen matalammankaan verkon ylitte. (Tämä vaihe jää minulta aina jostain syystä tekemättä.)

Jyrsiäverkon nimellä ostin rautakaupasta, pienisilmäistä ja tukevaa tavaraa, tää kestää ja kesällä käytin samaa taimilavojen päällä sekä mansikkamaan sivulle kepeillä tuettuna. Pyöreä nähkääs on tukevampi muoto kuin sama tavara seinämäksi levitettynä.

Kymmenisen vuotta sitten, kun lunta vielä satoi metritolkullanaurua hankin 120 cm korkuista=matataa verkkoa kriinunapuskilleni. Tallasin verkkojen ympärykset reiteen ulottuvassa hangessa useampaan kertaan. Huhtikuun alun hirrrmuisessa lumimyrskyssä ja tuulessaihmetys vallihautani täyttyivät ja rusakko oli kehitellyt itselleen pystybaarin! vihaJäljistä tulkittuna otus oli ensin kiertänyt verkkorakennelmani ja noussut (turhautuneena?) takajaloilleen. Vetänyt sitten mehevät oksat suihinsa ja kuten saduissa, nauranut vielä turpansa ristiin. Keväällä sitten paljastuivat pilkalliset papanat. Opetus oli, ettei luonnonvoimia ja rusakoita pidä väheksyä. Samaisena talvena oli naapurin pihalla käyskennellyt täysikasvuinen hirvi syömäpuuhissa ja siis ihan kaupungin keskustassa.

Meidän omenapuilla on muovispiraalit, 50 cm korkea tiheäsilmäinen verkko myyriä vastaan, ja melkein 2 m korkea verkko estämään rusakoiden syömäpuuhat. Että siinäs yrittävät :wink:

Tuonhan jo luulisi omenapuita myyriltä suojaavan. palkinto Viisaasti ennakoitu - ettei vain tulisi lunta 240 cm???

Valtsu, heh, aina pitää varautua :slight_smile: Meidän rusakot on melkein kaksimetrisiä :slight_smile: No ei nyt ihan, mutta suuria ovat, ja kun nousevat takajalkojensa varaan niin metrinen verkko ei riitä mihinkään.

Olen kokeillut ja hyväksi havainnut rusakkosuojaksi omenapuilla tuomenoksat joita laitetaan puun ympärille. Koska olen sitä pentissäkin suositellut olisi hyvä kuulla onko sitä kokeiltu ja millaisin tuloksin.

Monta vuotta olen käyttänyt tuomenoksia jänissuojana muillakin kuin omenapuilla.

Jänikset olivat katkoneet oksia 170cm korkeudelta. Tuskin näin lumisia talvia enää tulee joten en aio hankkia korkeampia verkkoja.