Eli tänne voi kirjoittaa jos on joku ongelma/kysymys liittyen ruuanlaittoon.
Aloitan itse. Eli tietääkö joku, miksi lasagnen juustokastike menee "puuroksi", eli juusto ei sula sinne kunnolla vaan jää pienenpieniksi paakuiksi? Ennen tein maailman parasta lasagnea, mutta nykyään en saa tuota kastiketta enää millään tasaiseksi, enkä keksi mitään syytä, koska teen sen ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Kaikenlaisia eri juustoraasteita olen kokeillut, mutta ei ole ainakaan siitä kiinni. Kattilan pohjalle laitan aina vähän sitä Flora Culinessea, voisiko se jotenkin estää juuston sulamisen kunnolla?
Samoilla linjoilla Kurpitsan kanssa. Ruskistan jauhelihan, sekoitan 1 pkt (400 g) lisäksi tetrallisen chilitomaattimurskaa ja teen valkoisen peruskastikkeen erikseen. Kasaan vuokaan kerroksittain jauhista, juustoraastetta, lasagnelevyjä ja valkokastiketta.
Sitäpaitsi ei se ole laiskuutta, se on mukavuudenhalua
Välkkeen kanssa samoilla linjoilla valkosoosin kanssa. Maito kattilaan ja kylmään maitoon jauhot, juustoksi sulatejuustoa. Soosia ei lasagnetarkoitukseen tehdä liian paksuksi, sehän imeytyy pastalevyihin.
Minäkin olen kasvissyöjä, ja teen aina kaksi lasagnea; toisen itselleni ilman lihaa, ja toisen avomiehelle lihoineen päivineen.
Miten en olekaan aikaisemmin tajunnut tehdä kastiketta sulatejuustolla?? Sitä täytyykin kokeilla seuraavaksi, siitä tuskin jää paakkuja. Kiitos neuvoista!
Seuraavanlainen ongelma kokkauksessa on tullut leivinuunilliseen taloon muutettua esille:
Uunipuuroa haluaisin tehdä ja hauduttaa sitä siellä leivinuunissa muhevaksi yön yli. Ohjeet on kaikki maitopohjaisia, olen huomannut. Tein ohrauunipuuroa (maitoon), ja aamulla maistaessa maku kyllä ei ollut paras mahdollinen. Maito siellä uunissa pitkään muhiessaan ruskettuu ja "maustuu" ikävästi.
Onko kenelläkään kokemusta puuron yönyli hauduttamisesta leivinuunissa? Käytättekö maitoa, vettä, niiden sekoitusta...? Ohrauunipuuron jouduin antamaan koirille, vaikka mies söikin lautasellisen mutta se nyt aina syö sen mitä eteen laitetaan, eikä turhia maistele syödessään. Nyt haluaisin kokeilla uuniriisipuuroa, mutta edelleen ohje on maitoon...Kuinkahan se toimisi veteen tehtynä?
En ole kokki, ja kokkaustaidonkin kanssa vähän niin ja näin, eikä leivinuunistakaan ole kokemusta. Mutta kaiken mitä uunissa teen ja haudutan, peitän aina foliolla. Uuniriisipuuron teen maitoon (vähän vettä sekaan), enkä ole huomannut erityisen suurta ruskettumista, ja makukin on ollut ihan ok.
Minä teen ohrauunipuuron pussin ohjeen mukaan eli vettä ja maitoa. Puuro kyllä ruskettuu yön yli hautuessaan, mutta maku on mielestämme hyvä. Liian kuumassa uunissa puuro kuivuu liikaa ja saa palaneen makua, kannattaa kokeilla vielä miedommalla lämmöllä. Leivinuunin kanssahan elo on vähän sellaista kokeilua ja olen huomannut, että samat kokeilut tulee tehtyä joka syssy, kun uuni on kesän käyttämättä8]
Käytän aika paljon maitojauhetta kun en viitsi ostaa tavallista maitoa kaappiin pilaantumaan ollenkaan, niin tietääkö joku saisiko sitä jostain vähän enemmän kerrallaan tilattua niin, että pääsisi halvemmalla? Kovin isolta tuntuu se 500g:n pakkauksen hinta. Vai pitääkö etsiä vaan halvempi tuottaja (ja mistähän sen löytäisi?)
Näin eilen Kauppahallissa kokonaisia jäniksiä valmiiksi käsiteltyinä ja kielelleni nousi sylki, kun muistin lapsena/nuorena syömääni tätini tekemää jänispataa.
Ennen kun käännyn tätini puoleen, kysynpä teiltä, arvon riistaruokaa laittavat penttiläiset, kuinka TE teette jänispataa??
Nanikka, se oli ihan oikeaa metsäjänistä, eikä tarvi edes kauan jahdata
Annettiinpa törnrosille erikoinen ohje lihan mureuttamiseen. Parempi keinohan on säilyttää sitä ilmatiiviisti viileässä. Itse esimerkiksi otan naudanpaistin kaupan pakkauksesta, panen sen pakastepussiin, imaisen ilman pois ja säilytän viikon jääkaapissa. Mureutuu ja maku paranee. Saman voi tehdä jänikselle: paloitellaan, pannaan ilmatiiviiseen pakkaukseen ja annetaan olla jääkaapissa viikko. Saman voi toki tehdä riiputtamalla nahkoineen viileässä paikassa.
Eikö tuossa ole kyseessä kaksi eri asiaa? Ensin liha pitää raakakypsyttää (joka mielestäni pitäisi tehdä jo kaupassa, mutta jää usein toiveeksi), ja sen jälkeen sen voi vielä marinoida halutessaan, jos haluaa lisää mureutta.
No nih, nyt se jänö on jääkaapissa. Myyjärouva valitsi oikein pullevan jäniksen ja pyynnöstäni laittoi sen kahteen osaan (kallista herkkua, 45 euroa). Viereisestä liikkeestä ostin n. 15 katajanmarjaa ja 4 laakerinlehteä (peräti 0,80 euroa maksoivat, heh) Olen netistäkin etsinyt pataohjeita ja löysinkin monta. Taidan tehdä niin, että laitan jänön ensin kattilaan muutamaksi tunniksi ja sitten vasta perkaan lihat ruskistumaan ja uuniin vielä… Keitinvedestä teen kerman ja voin kanssa kastikkeen. Kerron huomenna illalla kuinka kävi…
Kokeilkaapa joskus kanalle marinadia jossa on sitruunamehua, oliiviöljyä, sinappia, valkosipulia, yrttejä ja suolaa. Kyllä se sitruunan happo on se, joka mureuttaa. Voittaa kaupan marinoidut lisäaineseokset mennen tullen.
Kyllä siitä jänöstä hyvää tuli, vaikkei sentään muistojen veroista (tietenkään, aika kultaa myös makumuistot). Iso annos tuli, pakastimeen laitoin kolme purkillista valmista pataa ja tällekin illalle jäi syötävää. Puolukkasose ja kaali-puolukka-salaatti sopivat hyvin yhteen jäniksen ja pottumuusin kanssa :-)
Edit: se perkaaminen vain oli niin tuskaisen hidasta hommaa, ja siltikin jäi ainakin pari pientä luuta pataan.. Iso työ, mutta onhan siinä ruokaakin monelle syönnille.