eltsun tavoin olisi minunkin pitänyt ostaa jänö kaupasta. ensimmäisen ja viimeisen jänöpaistin valmistin ja tarjosin toisille, itse en saanut maistelun lisäksi palaakaan syötyä (perunat, porkkanat ja muut haudutetut juurekset kyllä) - sain taannoin lahjaksi pakastetun jänön muovikassissa osittain, oikein riiputuksen jälkeen! kokonaisena häntineen ja korvineen päivineen… vaikka laitoin hänelle muovipussin päähän nylkemisen ajaksi, katsoivat nappisilmät minun sieluni silmiin vielä lautaselta. en voinut poloa syödä.
valtsu, älä kerro kenellekään, äläkä varsinkaan perheelleni, että tiukkaa teki minullekin... vaikka oli valmiiksi nyljetty yms. käsitelty pupu.... En kiellä, etteikö lopputulos olisi ollut hyvää, mutta taitaa olla viimeinen kerta, kun meillä "itsetehtyä" jänistä syödään...
Vaikeneminen on kultaa.
Kasvisruuat ovat monestakin syystä hyvä vaihtoehto.
eilenkin söin sitten salaattia iltaruoaksi, ja hyvää oli...
Tietääkö joku, onko emalikattilan käytössä rajoituksia? Tekisin sillä soijapavuista tofua. Googlettamalla en ainakaan löytänyt sille estettä.
Ei ole, sikäli, kun emali on ehjä. Marjat värjäävät valkoisen emalin ja maito palaa herkästi, mutta niinhän se aina tekee!
Mitä jauhoille tapahtuu jos ne menevät vanhaksi? löysin kaapinperältä avaamattoman pussin (vehnä ja ruis) kokojyvä sämpylä jauhoja parasta ennen yli kaks vuotta sitten, voisko ne kipata vaikka tuonne metsän reunaan jos joku lintu tai joku söis ne? vai uskaltaisko itse käyttää? entä vanhentunu jääkaapissa säilytetty oliiviöljy...?
Haista niitä jauhoja. Jos haisevat erilaiselle kuin tuoreena, ei kannata käyttää. Sama öljylle. Mitään terveydelle vaarallista niihin ei synny, laatu vain kärsii.
Auttakaas, kanssaimmeiset.
Menin ja hankin semmoisen Kenwood chef-yleiskoneen tarkoituksenani ruveta leiposkelemaan enempi kotona niin leipää kuin nisua.
Vaan mikäs mahtaa olla aineksien lisäämisjärjestys?
Käyttöohjeissä ei ollut kuin yksi suomenkielinen hiivataikinaohje ja siinä lämpimään maitoon sekoitettiin sulatettu rasva ja hiiva murennettiin jauhojen joukkoon.
Meneeköhän se nyt noin, kun jauhot käskettiin kuitenkin lisätä 2-3 osassa?
Eilen koeponnistin korvapuusteja kaksi pellillistä ja melko hyvin taisivat onnistua kun toinen on jo syöty…
Tein kuten käsinkin tehdessä eli liuotin hiivan maitoon…
Mulla on Kenwood Major, mutta periaate kai sama kaikissa. Minäkin olen tehnyt taikinan samaan tyyliin kuin käsin tehdessä. Ja pullat on tullut syötyä. Ohjeessa kyllä käskettiin laittaa liikaa jauhoja, että kannattaa vähän itse soveltaa ohjeita. Ja ohjeita en nyt sitten löydäkään.
Liuottaisin kyllä hiivan maitoon tai muuhun nesteeseen. Kenwoodin ohjeet saattavat perustua ulkomaisiin ohjeisiin, joissa käytetään kuivahiivaa. Se sekoitetaan jauhoihin. Suomentaja ei välttämättä ole ottanut asiaa huomioon!
Meille aikoinaan koulussa opetettiin, että kuivahiiva sekoitetaan pieneen määrään jauhoja, joka sitten lisätään normaalisti sinne sekaan ensimmäisessä jauhosatsissa. Kuivahiiva kuitenkin täytyisi sekoittaa normaalia kättälämpöisempään nesteeseen, olikohan oikea lämpö 42 astetta, että lähtee kunnolla käyntiin. Jos teen normaalisti pullataikinaa, on maidon lämpö laskenut jo jauhojenlaitto vaiheessa alle tuon, joten olen itse lisännyt kuivahiivan maitoon heti aluksi, ilman jauhoja, vastoin ohjeen määräystä. Silloin neste on juuri sen lämpöistä kun kuuluukin, eikä minulla ole tullut koskaan ongelmia tuosta väärästä järjestyksestä.
Normaalin hiivan sekoitan aina suoraan nesteeseen. Tuo ohje on tosiaankin kuivahiivaa varten, jota kyllä itsekin yleensä käytän.
Ok, teen sitten samassa järjestyksessä kuin ennenkin, kiitos neuvoista!
mäki olen aina tehny niin kuin käsin tehdessäkin, tosin järjestys vaihtelee aika paljon silti, pääpiirteittäin neste-hiiva-mausteet ja sit muna, jauhot ja rasva lopuksi, kuivahiivaa käytän aina mut välil laitan nesteen joukkoon, välillä jauhojen seassa ja mitään eroa en ole huomannu...
Hoyabella löysin tällaisen ohjeen netistä:
HIRVEN KIELI Miten olisi hyvä tapa valmistaa hirven kieli? Entäs hirven sydän ruuanlaitossa - onko käyttökelpoinen raaka-aine? Erityisesti nuoren vasan kieli ja sydän on herkullista. Valmista ne samaan tapaan kuin naudan vastaavat osat. Kieli siis keitetään pitkään liemessä, jossa on vähän juureksia ja reilusti suolaa. Sydämen voi vaikka leikata ohuiksi siivuiksi ja valmistaa muhennokseksi.
sivu josta tämä löytyi on: http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/ffom.nsf/printpage/964CFB8C7D4BED2EC225717E0036F4C0?opendocument
Äityli keitti lapsuudessani usein kieltä leikkeleeksi, herkkua oli.
hoyabella, sydämen voi jauhaa myös jauhelihan sekaan.
Tänään osuuteni kokkauksessa oli tikkupullataikinan teko. ongelmia aiheuttaa lähinnä odottelun tuska mutta tulen loimutessa senkin kestää. Toisinaan sitä ahneuksissaan pitää pullaa liian lähellä tulta ja saa mustaa kylkeä. Tänään ongelmat kokkauksessa olivat siis kohtuu siedettäviä
Kuinka kauan pakastetut sienet säilyvät? Pakastimen pohjalta löytyi yllättäen tatteja ja kantttarelleja vuodelta 2006, vieläkö uskaltaa syödä? En millään raaskisi heittää pois.