uskaltaa, ellei niistä ole tullut pakastekuivattuja, silloin niistä ei saa makua irti
Kiitos kibuvitsi vaikka viikkoakin myöhemmin - olin reissussa välillä. Eivät ole pakastekuivattuja, näyttävät ihan tuoreilta, joten kokeilen lähipäivinä.
Kuinka kauan mahtaa graavisiika säilyä pakastimessa syömäkelpoisena? Olisi tyrkyllä edullisesti, mutta pitäisi ottaa kokonainen kilo.
Pari kuukautta nyt luulisi ainakin. Eihän se kovin rasvanen kala ole?
Lohesta muistaakseni sanotaan, että säilyy kuukauden. Onhan siika paljon vähärasvaisempi, en ole aiemmin kokeillut säilyttää pitkään. Kilo on pienperheelle kuitenkin aika paljon.
Ylen aikaisessa on menossa taas jokajouluinen kinkkurumba, päiväkontakti-ohjelmassa on vieraana lihamestari tänään klo 12.15 alkaen. Ohjelmaa voi kuunnella muuallakin kuin varsinaisella kuuluvuusalueella netin kautta - menkää ensin Ylen aikaisen etusivulle ja siinä on nappula Kuuntele suoraa lähetystä. Sitä en tiedä menevätkö nämä maakuntaohjelmat Areenaan myöhemmin kuunneltaviksi.
Edit: Kyllähän nämä ohjelmat näkyvät olevan Areenan kautta myöhemminkin kuunneltavissa. Menette Ylen sivujen ylävalikon linkista Areenaan ja annatte hakukenttään sanan "Päiväkontakti". Ohjelman viedään sinne pienellä viiveellä.
Jaaha, mies keittiössä. Ajattelin päästä tänään helpolla ruualaitosta ja ostin kananpalasia ja valmista Uncle Ben-kastikettä. Panin riisin kiehumaan ja pannun kuumaksi. Kuumaan pannuun öljyä ja ja kun ne kananpalat ovat yhtenä möykkynä niin kippasin koko paketin pannulle. Sitetn aloin ihmetellä, että miksi kana paistuu pohajstaan kummallisen säännöllisen verkkomaisekai. Jumankauta, olin kipannut sen pakkauksen pohjalla olevan verkon mukaan pannulle. En tiedä onko se muovia, selluloosaa vai mitä, mutta niin vain oli koko paistos pilalla. Yritin kyllä siivota ja erotella mutta eihän se onnistu. Täytyy mennä hakemaan kaupasta uusi paketti. Tyhmä!
Minulla on ongelma hirvenlihamöykyn kans, olen miettinyt millaiseen marinaadiin sen laittaisin ? En ole kovin osaava marinadien kans touhuaja. Se on nyt melkein sula, otin sen aamupäivällä pakkasesta.
Jos paistat sen kokonaisena uunissa miedolla lämmöllä niin tee näin:
Anna paistin olla sulanneena huoneenlämmössä 2-4h ja ota kuumalla pannulla voilla paistaen pinta paistin joka puolelle.
Hiero vielä kuumaan pintaan hunaja, pippurisekoitis, suola tahnaa ja kääri paisti pekoniin. Laita uuninkestävään vuokaan pari cm kuumaa vettä johon olet liuottanut vähän lihalientä, fondia tms.
Paina paistomittari paksuimpaan kohtaan.
Padan kansi päälle ja uuniin hitaasti paistumaan kypsäksi. Itse olen paistanut kokkipadassa 125-150 asteessa ja paisto aika on lyhyempi mitä pienempi paisti on.
Ennen tarjolle leikkuuta anna paistin vetäytyä kastikkeen teon ajan folion alla.
Näin olen muutaman hirven ppaistin paistanut ja on tosi hyvää ja mureaa. En laita paistiin yleensäkään katajaa koska hirvi nyt maistuu ihan itsestäänkin voimakkaalle riistalle eikä tarvitse minusta mitään muuta kuin perus mausteet.
Jääpaisti olis ollu helppo ja hyvä tehdä jäisestä palasesta, mutta se ei nyt enää käy kun liha on sula.
Emo on antanut hyvän marinadiohjeen hirvenlihalle, täällä -rullaa sivua alas keltaiseen viestiin asti.
Kiitos
Minulla on vanhaa hirvenlihaa klöntti pakkasessa, löysin kun viimeksi pakastinta pengoin… Kertokaapas miten vanhaa lihaa voi huoletta vielä syödä? Makuaanhan se menettää, mutta hälläväliä, on useamman vuoden vanhaa, vuosilukua en ole merkannut…
Hirvenliha säilyy hyvin, kun siinä ei ole rasvaa joka jopa pakkasessakin härskiintyy. Kun sulatat lihan, niin hajusta kyllä tietää voiko vielä käyttää ruuaksi.
Minä en käytä mitään marinaadeja hirven lihan kanssa, vain suolaa pintaan,jäisenä pataan kansi päälle ja uuniin noin 125 asteeseen! Illalla sinne , aamulla on mureaa, joskus vähän liiankin, mutta hyvää! Jos satun yöllä heräämään, niin käännän lihaa padassa toisin päin!
Mie lupasin miehen miespuoliselle kaverille (jäi leskeksi kesällä) tehdä muutamasta perusruuasta valokuvin varustetut rautalankaohjeet.
Vähän vaikea tehdä kun ei ole tottunut aineita mittailemaan, mutta yritetään.
Kauan pakkasessa olleeseen lihaan voi pintaan tulla kuivumista ja saattaa maistua vanhalle. Sen voi “kuoria pois” ja käyttää loput.Tämän kuulin hirvimieheltä.
Santa Marian valkosipulimarinadi lasipullossa on oivallisen hyvä marinadi vanhalle hirvenlihalle.
Meillä paljon käytetty ja ystävät tykänneet.
Ongelma on tosin löytää sitä…
Ei kai siinä muuta ole kuin jos paistaa pannulla marinaadin kanssa se tahtoo palaa?!(mausteet ym).
Minä en käytä riistan kanssa marinaadeja, kun mielestäni riistan oma maku kärsii ja marinoiden lähes kaikki liha maistuu samalta!
Kun tekee itse marinadin ja vaihtelee mausteita ei todellakaan maistu aina samalta. Makuasioista ei kannata kiistellä.
HELP, tietoa kaivataan! Mitä on “kauriin juoksuliha”??
Saimme ennen joulua pakkaseen paketin, jossa lukee näin ja vielä vuosiluku 07… Sen piti oleman paistia
Mutta paketista paljastuukin pieniä epämäräisiä lihanpaloja, joissa on kalvoa yms. mukana. Ei kiva… Mutta siis tuo termi “juoksuliha” hakusessa…