Ongelmia kokkauksessa?

Kaurista on pakastin täynnä mutta tuollaista" juoksuliha" termiä ei meidän metsästäjä ainakaan tuntenut.

Jos lihan on pientä epämäärästä palasta niin käy pataruokiin tai jauhelihaksi, ihan hyvää niinkin.

Hee, pistin palat huuhtelun (karvat pois…) jälkeen pataan veden ja suolan kera, pata kylmään uuniin ja 125 astetta. Kolmen tunnin jälkeen maistelin, kalvot aika hyvin jo sulaneet ja liha on namia :slight_smile:

Kyllä siitä vielä hyvä tulee!

Luulisin, että liha on koipipaloja, tai jotain muuta pientä silppua, joka jää isompien palojen poiston jälkeen.

Siitä on aikaa kun viimeksi käytin bulguria, mutta eikös se mene niin että suhteessa 1 + 1 bulguria ja kiehuvaa vettä (lihalientä, kasvislientä tms.). Haudutetaan kannen alla, muistaakseni kymmenisen minuuttia. Pitempi aika oli kuin cous-cousilla jos oikein muistan.

Ihan lisukkeena menee riisin tapaan, tai sitten wokkeihin ja vastaaviin paistoksiin sekoitettuna. Tai kylmänä salaateissa. Mielestäni cous-cousia parempi vaihtoehto hieman isomman kokonsakin puolesta.

Välke, kaupassa käydessäsi nappaa bulgur-pussi käteen ja tarkasta siitä vielä valmistusohje :slight_smile:

Pussillinen lanttuja unohtui pakkaseen parvekkeelle ja jäätyi kivikoviksi. Saako niistä vielä ruokaa?

Mitkä kasvikset yllensä kestävät jäätymistä ja ehkä useampaan kertaan? Muistan, että mummulla oli pihalla iso pino keräkaalia ja sieltä ne sitten kaivettiin kinoksesta esiin ja kirveellä irroitettiin. Ja sitten kaalisoppaa keittämään.

Minulla unohtui lanttuja ja sipuleita ulos pakkaseen. Kun toin ne sisälle, ne sulivat ja oli ihan vetisiä. Jos olisivat olleet kiinteitä, olisin ne voinut käyttää.

Ainakin porkkanaraastetta voi pakastaa siltään, ei mene miksikään.

Hän voi tehdä kuin vaan, sekä että tai jompsinkumpsin :slight_smile:

Hän voisi ottaa sieltä kaupasta jotain maustamatonta/lievästi maustettua tuorejuustoa, silputa kalkkunan ja sotkottaa juuston sekaan. Mutta hän taisi, tulevaisuudestaan huolestuneena, jo sännätä kauppaan…

Erittäin herkulliselta kuulostaa, uskon että tulevaisuus on turvattu!! :smiley:

Mulla on semmoinen ongelma, etten millään keksi miten siivilöisin mustaherukkahyytelön massasta kuoret ynnä muut ylimääräiset roskat pois. Olen kokeillut sideharsoa, hyttysverkkoa ja erilaisia siivilöitä mutta noista ei mikään oikein toimi kunnolla. Sideharso ja hyttysverkko oli liian tiheitä, jäi se itse marjasosekin sinne, siivilöissä ei saanut puristettua kuumaa mössöä niin paljoa, että saisi sen marjasoseen talteen.

Miten te mustaherukkahyytelön teette?

No simmottos tääl Turkkuses tehrä, et ensteks keitetä mehu niist herukoist maijal ja sit vast tehrä hyytelö siit mehust :-D.

Eli ei olleskaan sitä herukan "sosetta" mukaan? No höh, kummää haluaisin senkin mukaan. Tairan taas vaatia liikaa…

Pitäisköhän mun koittaa rakennella jostakin seulaverkosta itselleni sopiva siivilä… Tai sanoo anopille, että tehköön itte no-jaa

puhetta No emmä san mittä et mimmottos kummottos simmottos sitä kuulu tehräm mut tommottos mää ole tehny. Ja saanu siit viäl iha jumalattoma hyväki kieli ulkoa aikaseks ja kirkast. Kait siit tule sit kaikkines soseines päivines hillo? mut mitä sev väli? Sää voit sannos sitä hyytälöks jos tahrot, vai? naurua

No ei tuu, ku hillossa on mukana siämenet ja kuarekki :smiley:

Tarttiskohan mun vähä selittää mitä mää oon tehny?

Orkkisresepti oli jostakin lontoonkiälisestä opuksesta. Siinä käskettiin ensin keittämään "just ripe" -marjoja roskineen päivineen (eli just-ja-just kypsiä). Keiton alusta asti piti kokeilla, että mehu hyytyy (kylmällä lautasella). Het-kohta ku se hyytyy, niin marjat piti siivilöidä ja puristaa käyttämällä sideharsoa. Puristamisen tarkoituksena oli saada siitä mukaan hienojakoinen soseosuus, mutta että kaikki roskat, siemenet ja kuoret jää harson sisään. Tää meikäläinen sideharso on niin tuhottoman tiuhaa kun on jo päässyt hukkumaan nuo ekan tenavan aikaan käytetyt sideharsovaipat.

Semmoinen vanhanmallinen teräsverkkosiivilä oli muuten ihan loistava, siitä vaan ei päässyt puristamaan sitä mössöö. Oli meinaten hilkku sotkusta puuhaa kummää ensin taputtelin sen massan siihen siivilään, sitten asettelin siihen pahvilautasia päälle ja sitten koitin jollakin posliinilautasella töniä sitä massaa verkkoa vasten.

Kolmesta litrasta marjoja sosetta tulee mukaan joku 3-5 ruokalusikallista. Mää en tiä miksi se sose siihen haluttiin siinä reseptissä, mutta olen antanut itseni kuvitella, että sillä on jotakin tekemistä sen kanssa, että reseptissä käytetään paljon vähemmän sokeria (puolet) kuin näissä kotimaan googlella löytyvissä ohjeissa). Mää laitoin tohon kolmen litran hyytelöön vajaa puoli kiloa, kun kotomaiset ohjeet pyytää alun kilon tai kaksi.

Kai maar siit sais siljä simmottos ku tunkis kaik vaiks tehosekottime kitta taik sit sauvasekottimel muussais. Luulis siin sit jo siämenienki hianontuva. Ei siit puristamisest ja siivilöimisest tul muni eikä poikassi. Mitä siit sokerist? Pääasja et o hyvä, eiks vaa. Eikä sitä kukka niim pal syä kerrallas et mittä sokerimyrkytyksev vaara olis.

Mut sit se on sose :smiley:

Sokereista: mää on vähä erikoinen varmaan niiden kanssa. Mää käytän aika vähän sokeria hilloissa, mehuissa, hyytelöissä, puuroissa, lätyissä jne. Se johtuu siitä, että mää en jaksa kattella niitä hyperaktiivisia räkättäviä kainalokepin kokosia sokerihumalikkoja, joita tulee kun pennut syö lättyjä ja niiden kera puoli kiloo hilloo. Ja siitä, että mun mielestäni sokeri peittää marjan maun. Ja salaattikastike salaatin maun. Majoneesi on ihan vihoviimenen keksintö (etenkin maustamaton, ajatelkaa ny: ensin tehrään kauheella vaivalla majoneesi, jonka päälle tällätään lappu "maustamaton". Eikse tarkoita ettei se siis maistu miltään?). Ja ketsuppi.

Ja kyllä siitä juu saa toisen ruonlaitto-ongelman (ettei mene ohi aiheen). Joka toisessa reseptissä jompaa kumpaa vaaditaan: ketsuppia tai majoneesia. Joskus on mielikuvitus koetuksella…

Jos sen mössön lätkii metalliseen siivililään ja sitten sotkottaa isolla lusikalla ja painelee sillä massaa siitä läpi? Onhan sillä joku hieno nimikin, onkos se sitä paseerausta vai mitä? Hankalaa ja hidasta tietysti jos isoja määriä tekee, mutta tuli vaan mieleeni.

Ja maustamaton majoneesi maistuu just vaan ja ainoastaan aidolle ja oikealle majoneesille. Jos ei se maistuisi miltään niin siinähän lukisi “mauton” =)

Olisikos kellään hyvää vippaskonstia kirsikan kivien poistoon? Ajattelin aloittaa rommiruukun kasaamisen ja nyt olisi kirsikkaa siihen laittaa…

Mut eikös se sosekin sitten hyydy koneella sotkottamisen jälkeen ja siten muuttuu hyytelöksi?