Meillä on kirsikan kiven poistaja Semmonen pihtien näköinen juttu, jossa kirsikka pistetään pieneen “lusikkaan” jossa on reikä keskellä, ja pihtien toisessa päässä olevalla pitkällä piikillä pistetään läpi, jolloin kivi tippuu pois.
Hyytelön kaiketi pitäisi olla kirkasta?, eikä sameaa niin kuin soseen ja/tai hillon. Ensin mehuksi keittämisen etuina on myös se, ettei tarvitse sen kummemmin perata herukoita. Kyllä kai siinäkin voi sokerin määrää säätää mm. niin, ettei siinä mehustusvaiheessa laita ollenkaan sokeria. Hyytelösokeria käyttäessä sokerin määrä on pienempi, onko? Silloinhan ei sen marjan oman pektiinipitoisuuden ole niin nokon nuukaa. Pektiini taitaa hävitä jos seosta sekoittelee ja pektiiniähän on enemmän hiukan raaoissa marjoissa, vai? olenko taas ihan pihalla.
Muoks: maustamaton majoneesi on minustakin parasta, salaatinkastike (itse tehty) on salaatin kruunu, sokeri tuo esiin kunkin marjan parhaat ominaisuudet ja maut samoin kuin suola ruuassa, ketsuppi on älyn hyvää kun siihen päälle kaataa ison kasan just jauhettua mustapippuria ja dippaa ranskiksia siihen .
En ole koskaan ajatellut, että pitäisi omistaa kirsikan kivien poistaja
Onnistuisikohan punkkipihdeillä? :o
Tarttee se olla, katsos kun sillä saa myös oliivista kivet pois. Onko ne kivet pakko ottaa pois sitä rommiruukkua tehdessä?
Sitä mietin joo että tartteeko ottaa pois, ja tulin tulokseen, että tarttee
Heksu, voihan kirsikat puolittaa kauniisti terävällä veitsellä, jolloin kiven saa pois, kauniimpia tosin olisivat kokonaisina. Mutta esim. luumuista on kiveä hankala saada pois muuten kuin puolittamalla.
Lusikkaakin kokeilin, mutta ei oikein onnistunut, se mössö kun juoksee karkuun lusikan alta. Minkäänlaista sosekonetta en omista. Kun en 18 vuodessa keksinyt sille mitään käyttöä jonka takia juuri se kone pitäisi omistaa niin viskasin sen pois. :)
On siitä soseesta ainakin se hyöty, että se on paksumpaa jo "mehuvaiheessa". Tavissokerilla mäkin saan siitä hyytelön. Mää sen kirkkautta millään osaa mitata, se on niin tummaa muutenkin, etteihän siitä mitään nää. Mutta rakenteen pitää olla löllyvä ilman sattumia :)
Toi majoneesin maustamattomuus/mauttomuus. Kun tilaan hampurilaisen ilman mausteita (siis salaatti, tomaatti ja kurkku lisukkeina), niin usein multa kysytään, että miten sää voit syödä tota _mautonta_ mössöä. Eikös se silloin ole majoneesin kanssa sama juttu :) Ilman mausteita = maustamaton = mauton.
Vaniljajätskistäkin muuten usein kysytään, että "etkö mitään makua siihen halua". Ikään kuin vanilja jäätelössä ei olisi maku.
Kirsikankivien poistaja, hmmm.... Mitähän muuta multa puuttuu?
Varmaan semmonen millä saa sitruunan- ja limenkuorista vedeltyä semmosia ohuita nauhoja :-D?
Miten olis muussinuija siinä paseerauksessa? Pyörittelee ympäriinsä sitä siivilää.
Kokeilin punkkipihdeillä (huom. ei käytetty vielä punkkitarkoitukseen vaan varapihdit siltä varalta, että varsinaiset taas häviää). Hyvin toimii, naps ja pyöräytys vaan niinkuin punkkienkin kanssa
Onko sinulla nanikka kananmunan keltuaisen/valkuaisen erotin? Greippilohkon muotoinen tupperikippo, kätevä jos on greippieväät? Sampanjavispilä? (hyvä kuulemma lapin vaelluksella lettutaikinan vispaamiseen). Minulla ei noita ole, ja kovasti pitää pinnistellä, että ilman pärjäisi
Sampanjavispilä vissiin jossain on. Keltuaisen/valkuaisen erotin lähti sen sauvasekoittimen kanssa. Koin turhaksi kun se erotin tulee keltuaisen ja valkuaisen mukana aina kaupasta. Eikä sitä erotinta tartte ikänä tiskata
Onnistuneesti olen kulkenut sen banaanikotelon ohitse, vaikka viimeksi hieman jarrutin sillä kohdalla.
Vielä helpompaa on näköjään pullauttaa se kivi läpi kirsikasta, meidän keittiöstä sopivin vehje tarkoitukseen vaikuttais olevan puinen syömäpuikko.
Lukasin aikani kuluks teiän kokkausjuttuj ja meinasi kual nauruu. Meinaa noitten vekottimie suhtee. Punkkipihrit ja muut . Mut iha ehrottoma tärkee vekotin köökis, o se uuttuus, semmone muovipussi, josso pingispallo kokosii aukkoi kauttaaltaa. Siihe pannaa keitettävät perunat tai kaltattavat tommaatit ja sit koko helahoito upotettaa kiehuvaa vettee. Sitko ne o valmiit, nostetaa vaa pussi pois. Kätevää ja helppoo. Eikä maksa paljo. Ja ilma tätä ei tul toimee. Reiällist muavipussii. Joks teil kaikil o, mut ei mul?
Ja kirsikoitte ja luumuje kivet pitäs panna mukkaa Heksu, ko ne kuulemma antaa kans jottai hienoo aromii? Näi mää oo ymmärtäny.
To hyytelö tekkoo en puutu, se kun tuntuu oleva vähä mutkikast, ainaki ton nanika resepti mukkaa.
Mul ei oo sellasta pussii!! Onhan se kertakäyttöinen, kauhee jos tarttis sit viä se huuhtoo tai pestä jotenki ?
Kirsikat meni jo ilman kiviä, jää ny ne aromit puuttumaan mut hirveesti meni rommia :o
Montakohan pullollista sitä oikein tähän läträtään kun minulla tuo puutarha on niin "satoisa" olevinaan, että tuleekohan rommiämpäri eikä rommiruukku. Kuluu enempi rommia täs touhus ku marjoi ja hedelmii
Mukko mun tarttee ostaa rommit JA marjat, eikä herelmiikä tulk ko omeni. Ostanks mää sit kopallise rommi jos sitä mene iha kauhiast. Valkost vai värillist? Ja niim määki olen kuullu et kivet pitäs olla muka juur jonku aromin tähre mut sounot.
Laitetaak ne perunat niis aukoist sihe pussi? Eik nee sit puttokki siit sinne kattila taik sit kumminki jos ne om piänemppi ko nee reijät?
Heksu, laitoiksää sihe ruukku jonku paino et ne herelmät pyssy siäl rommis?
Hitsiläinen, tuli Heksun rommista mieleen että se on lähdettävä hakemaan kaupasta kirkasta viinaa, alkaa olla liköörin tekeminen käsillä. Kun saisin persuukseni ylös tästä sohvalta ja saisin lähdettyä vadelmia poimimaan, joskus lähteminen on niin vaikeata…
Bee, ei tartte laittaa painoa rommiruukkuun hedelmien ja marjojen päälle. Saattaa ne alkuunsa hetken kellua mutta kun imevät itteensä sitä rommia niin pohjaan painuvat. Ihan sama homma kuin tarpeeksi kännisellä uimarilla tai veneestä putoajalla, pohjaan menee. Vaikken mä mikään Heksu edes ole, mutta vastasin kumminkin =)
Fellow, missä suhteessa laitat sokeria/marjoja jos kirkasta menee ½ litraa? Muoks, OK!
Riippuu varmaan siitä, kenelle se 1/2 litraa kirkasta viinaa menee :DD
No ilmankos sitä rommia menee niin kauhiast ko vaikka kuin kaataa ni aina vaan ne kirsikat lilluu siin pinnas :o
Minä tein ekana kesänä rommiruukun. Se on varmaan vieläkin jääkapissa ihan avaamatta. Ei ole kukaan halunnut maistaa.
Nyssoon jo varmaan yli-ikäinen, mutta kuinkahan kauan semmoinen oikeasti säilyy?