Ongelmia kokkauksessa?

Kyllä lihaliemi toimii hyvin peruna / pasta  pohjaisissa laatikoissa , ei sitten saa unohtaa , että suolaa ei ehkä kannata laittaa , …ainakaan paljon .

En nyt tiedä onko tämä varsinainen ongelma,mutta … Olin syömässä ravintolassa joululounaan ja siellä oli tarjolla älyttömän hyvää punajuuriterriiniä ja kun kokilta kysyin mistä se oli tehty niin siinä oli savustettua punajuurta.Ohjeitä kyllä netistä löysin pilvin pimein,mun järkeni sanois että kypsiä punajuuria hiukan savustettais vai mitä luulette?

Millä korvaisin pinjansiemenet pestossa? Tarkoitus on kokeilla pestosarvia, mutta kaupassa ei kuulemma ollut pinjansiemeniä 

Vastaus on varmaan myöhässä, mutta mun mielestä voi hyvin laittaa pähkinöitä tai vaikka mantelia.

Tämä nyt ei ole varsinainen ongelma, kunhan ihmettelen. Kaappiin oli jäänyt kookosrasvapaketti, jossa päivämäärää oli vielä reippaasti, mutta kun muuta rasvaa oli niukalti, päätettiin käyttää se omenakauratoskien tekemiseen, siis omput alle ja kaura-sokeri-rasvaseos päälle. No sen kivikovan rasvan lykkäsin mikroon ja kun se oli sulanut, haju oli aika mielenkiintoinen, paitsi että yksi ei haistanut mitään. Heitettiin siis hiutaleiden joukkoon ja paistettiin.

No hetken päästä kolme viidestä oli sitä mieltä, että kämpässä haisee pahalta. Yksi ei pystynyt syömään paistosta lainkaan, koska maistui oksennuksen jälkimaulle (11-vuotiaan arvio, itseasiassa aika osuva), toinen jätti leikin kesken, koska paistoksen jälkimaku oli kamala, minustakin haju oli hirveä, mutta maku oli muuten ihan hyvä, 15-vuotias ei huomannut mitään eroa entisiin, eikä haistanut mitään. Sitten tuli porukan tarkkanenäisin sisälle eikä huomannut mitään.

Olen usein paistanut munkkeja kookosrasvassa, enkä ole tähän hajuun ikinä törmännyt. Olisiko rasva pitänyt sulattaa kattilassa vai mikä meni pieleen? Mikrossa on kyllä ollut vikaa, tehot ei ole aina sitä, mitä yrittää.

Käytän tätä ketjua kun ei löytynyt tällä hetkellä sopivampaakaan. Ja tavallaan mulla onkin ongelma, nimittäin hyasinttipapujen käytöstä. Se on nyt ainut papulajike mikä mulla tänä vuonna antaa satoa ja aloin etsimän tietoa niiden käytöstä. Luin että ne täytyy käyttää nuorina.

Törmäsin tällaiseen papujen keitto-ohjeeseen (Evira), ja mietin kyllä että mikähän se tarpeellinen keittoaika nuorelle hyasinttipavulle on kun eihän tavallista pensaspapuakaan keitetä noin pitkiä aikoja kuin tossa ohjeessa (alla) on :thinking: . Hmm, Hyötykasviyhdistys kertoo kyllä samaa: "Nuoria papuja voi käyttää ravinnoksi, keittoaika 30min. "

Eri papujen kypsennysajat

Eviran mukaan lektiiniä on eniten punaisissa kidneypavuissa. Valkoiset kidneypavut sisältävät kolmanneksen punaisten papujen sisältämästä lektiinimäärästä. Raa’at pavut sisältävät sata kertaa enemmän lektiiniä kuin huolellisesti keitetyt. Näin kauan sinun tulee keittää eri papulajikkeita:

Herne (keltainen tai vihreä): 1 h
Kikherne: 45 min - 1 h 15 min
Kidneypapu: 45 min - 1 h
Härkäpapu: 30 min
Hyasinttipapu: 30 min
Soijapapu: 1 h 30 min
Ruusupapu: 1 h - 1 h 30 min
Mungpapu: 20 min - 30 min
Tarhapavut: 30 min - 45 min
Limanpapu: 30 min

Onkohan noi keittoajat kuiville pavuille eikä leikkopapuina käytetyille tuoreille?

Arvelen ettovat kuivatuille pavuille ku on nuin pitkät keittoa-ajat.

Luulen myös, täytyy olla. Muussiksihan ne palot menee jos puoli tuntia keittää. Hyasinttipapu vaan on mulle uusi tuttavuus syömismielessä :thinking: Ja se hyötykasvisyhdistyksen käyttöohje pani mietityttämään kun siitä sais kyllä sellasen vaikutuksen että tarkotetaan tuoretta palkoa.

Funtsin vielä että keräänkö käyttöön vai en.

Oliko se hyasintti papu joka oli siemenkirjeestä? Syödäänkö niitä vai mitä niille tehdään? Kovasti tulee yhdestä taimesta joka luikertelee tukiraudassa. Siis satoa.