Onko puutarhanhoito muutakin kuin kompostointia

Raskaan savimaan taltuttajan mietteitä:

Onko puutarhanhoito muutakin kuin kompostin rakentamista ja ikuista kärräämistä?

Huhti-toukokuun olen kärrännyt kypsää kompostia kasvimaille ja kukkapenkkeihin.
Kesäkuun olen kääntänyt viime vuonna rakennettuja komposteja.
Nyt alkoi niittotyö ja niitetyn tavaran kärräys komposteihin ja kerrostaminen puoliksipalaneen hevonpeen kera.
Heinäkuussa haketetaan vesaikot ja niitetään viherlannoskasvutot ja kärrätään kompostiin ja kerrostetaan hevonpeen kanssa.
Elokuussa käännetään kompostit.
Syyskuussa kärrätään kompostia talvivalkosipulipenkkiin.
Lokakuussa katetaan parsamaat eli kärrätään kompostia parsamaalle. Ja kärrätään naatit ja haravoidut lehdet ja muu maatuva komposteihin.

Itsevetävät, muutaman sadan litran kottikärryt olis poikaa... naurua

Alkuperäinen kirjoittaja: ritterina

Eipä tarvitse maksaa punttisalille itseään kipeäksi tai ei tarvitse lähteä juoksulenkille juoksemisen vuoksi. Jos hyviä puolia etsitään. naurua

Voin lohduttaa että noin kolmantena vuonna alkaa helpottaa, edes kasvimaalla.

Mun urakkani alkoi ohdaketta, juolavehnää ja nokkosta kukkineelta 50 neliön kasvimaatilkulta. Mies käänsi sen hiki päässä ekana keväänä ja ne savipaakut oli isoja. Turvetta sinne on kipattu laskelmieni mukaan 1500 litraa + kompostia + 6-8 tynnyrillistä hiekkaa+ kaikki haravointijätteet pottumaahan syksyllä. Lisäksi kanankakka, kaikki tuhka, kalkki ja nurmikkosilppu päälle. Se on todella vaatinut töitä. Mutta nyt helpottaa, tänä vuonna maa oli ihanan pehmeää ja rikkoja aika vähän, pääsin pienellä siistimisellä suoraan kylvöhommiin.

On savimaasta iloakin. Ravinteet pysyy hyvin. Ja vesi. (Tai sitten se pysyy liiankin hyvin....) Viime kesän kuivuudessa riitti perusteellinen kastelu kerran viikossa.

Uusissa kukkapenkeissä sama kärrääminen jatkuu....ja kasvimaalla haaveilen nykyään kiinteistä lautapenkeistä ja katetuista käytävistä. Anoppi on luvannut mulle taas kuorman lautoja ja tontiltaan löytyneitä tiilikasoja. Jotta ei se pelkkä kompostointi riitä, kun se kärpänen sua puraisee.....Kyllä hauis on ihan rehellisesti kasvanut.

Meillä ei ole vielä edes kompostia, kun ei ole mitä kompostoida. Työtä kyllä riittää ja paikat saa kipeiksi ihan ilmaiseksi naurua, kun noita kiviä pyörittelen paikasta toiseen. Saattaa tässä pari kiloa pudota painostakin hymy.

Ritterinan kannattaisi kärrätä ne kompostiainekset suoraan kasvimaalle ja kukkapenkkeihinkin, kompostin ohi kieli ulkoa

terv. Kaisaliisa Kateviljelijä

Imikkä, laitoin sinulle privaattiviestin. Unohdin tietty laittaa siihen otsikon, hätäinen kun olin. Otsikko olisi ollut "Maanparannuksesta".

Pakko nauraa, ritterina , ja oikeinpa remakasti :smiley: Sitähän se elo on, erilaisten kompostien tekemistä ja kärräämistä. Minä se aina laulan lantaa (tai kompostia) kärrätessä, että “Nyt kärrätään, kärrätään, koko päivä kärrätään ja kun päivä on ohi niin lisää kärrätään. Tahdon olla kärräämässä aina sekä maanantaina, tiistaina, keskiviikkona sekä torstaina…”

Kaisaliisa ei selvästikään ole päässyt päältä näkemään, mitä tapahtuu kasvumaalle, kun siihen lisätään kunnolla kompostoitunutta lantaa. Itse olen opetellut lantakompostin tekemistä n. 10 vuotta (nyt alkaa jo sujua) ja rutiinia tullut. Juhannuksen jälkeen alkaa kärrääminen. Kompostoitumisprosessi on kyllä ihmeellinen. Ja ihmeellinen se voima, minkä siitä itselleenkin saa. Kerran kiukuspäissäni (isosälli oli vissiin käyttäytynyt jotenkin) käänsin kerralla yhden parikymmentä kuutiota. Korkkasin pullollisen valkoviiniä kostukkeeksi (jalallisesta lasista välillä siemailin) ja annoin ns palaa :slight_smile:

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

pintakompostointia on kateviljely, kannatan Kaisaliisa Kateviljelijn euvoa, sinne vaan katteeksi kaikiki! ja sen lantakompostin voi sitten ihan hartaudella ja sydämellä tehdä - tai siten kerralla kohopenkki, jossa lantakompostin teho, kateviljelyn ilo ja kiinalainen tehokkuus yhdistyvät. tuoppi tuopin ansaitsee kohopenkin tekijäkin

tv valtsu savimaan kesyttäjä

Sitä piti vielä ritterinalta kysyä, että miksi vasta lokakuussa parsoille?

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Oooon mulla pikkuinen lantakompostikin - vaan laitan yleensä sen lannan suoraan sinne kasvimaalle jossakin kasvukauden vaiheessa. Miten nyt sattuu inspiraatiota olemaan, ja sopivasti vasikankarsinoita tyhjennettävänä. Siellä se sitten ässehtii.

Saatan myös pitää kompostikasaa kasvimaan reunalla.

Ja muutahan mulla ei olekaan kuin savimaata...

t. Laiska kateviljelijä jo kohta 20 vuotta

Hieman ylimalkaisesti ilmaisin asiani naurua. Siis kasvukauden aikana lanta läjitetään kasvimaan reunalle kompostoitumaan...

Kuudes kesä savimaan kimpussa meneillään. Ja kehikkokomposteissa sen parikymmentä kuutiota tilaa, + puolikypsän kompostin kääntöpaikat...

Kiitos Imikälle lohdutuksesta, ehkä tämä tästä sitten joskus kieli ulkoa Kyllä ne jo korjatut hyvät sadot pitävät kärrykädet virkeinä.

Rissalle kiitos nauruista. Siis kärräämään, kärräämään...
Lokakuussa pääsee puolikypsää kompostia parsamalle katteeksi kun kaikki kehikot ja kehikonvieret on joka tapauksessa täynnä tekeytyvää kompostia, saa muhia talven aikana parsamaalla loppuun ja on sitten keväällä valmiina kun muutakin työtä (lue kompostin kärräämistä cool) on ihan riittävästi...

Listasta taisi unhoittua ne keskikesän kärräämiset eli ruohosilppua menee katteeksi jokunen kuutio...

Ja turha kenenkään meikäläiselle selittää että kuokka tai lapio tai hara olisi puutarhanhoitajan tärkein työkalu silmän isku

Hauskaa juhannusta kaikille, kotikärräilyn merkeissä.

Heh, haettiin tässä yhtenä päivänä iso peräkärryllinen tuoretta purukuivitettua hevosenlantaa. Se on savimaalle hyvää tavaraa kunhan vaan muistaa kalkita (ja lähitalleilta ei löydy turvelantaa.... ). Sitä sitten kärräilin ympäri pihaa: osa meni kompostikehikkoon odottamaan ensi kevään istutuksia, vanhaa kompostia ja risuja vaan kerroksittain väliin. Osa meni kasvimaalle lämpöpenkeiksi: ensin puoli metriä multaa pois, sitten risuja, hevosenlantaa ja kompostista puolivalmista kompostia päälle. Lopuksi mullat takaisin. Tämän tein n. 15 neliömetrin alueelle... osan hevosenlannasta kärräsin kasvimaan kulmalle odottamaan aikaa jolloin jaksan tehdä kurpitsapenkin samalla tavalla. Yhden kompostikehikon lopun kärräsin uuden, pihan takaosaan tulevan pitkän kohopenkin pohjaksi.

Nukkumaanmennessä tunsi kärränneensä, ja aamulla ylösnoustessa oli selkä valmiiksi kärräysasennossa silmän isku

MInulle syntyy sellainen kompostimullan säästämistrauma joka vuosi erikseen. Pihistän ja säästän ja surkuttelen miten nopeasti mullan värinen aines katoaa pihamaalle. Kunpa joskus olisin parikin vuotta yhtä soittoa tekemättä uusia istutusalueita...

Jaa mutta, jos keli jäähtyy nyt tulevalla viikolla, on se käytettävä hyödyksi ja huhkittava kompostilla ottamassa hietkieli ulkoa

Minun ainakin tulisi löytää jostain kompostimultaa isolle varjon penkille sekoituskatteeksi ja altaan eteen tarvitsen myös aivan välttämättä parannusainesta ja viime yönäkin luin Kasvimaa-kirjaa, sillä kasvimaamulloskin olisi nyt hyvä perustaa muhimaan...heti, kun keksin paikan.

Ottakaa kantaa ja neuvokaa, kompostoinnista tietävät:

Kävin kysymässä ja  saan lähitallilta hakea "vuorellisen" hevonkakkia tyyliin kunhan viet pois. Tänään hain ensimmäisen peräkärrillisen ja pääsin läheltä ihmettelemään sitä kasaa: siellä ei kikkareet ole enää tunnistettavassa muodossa eikä se haise peelle. Oli muruista, osin tummanruskeaa ja osin vaaleampaa puruista tavaraa (siinä on siis kikkareita, purua ja heiniä sekaisin, sanoivat tallilla). Varsinkin se tummempi osa höyrysi ja kun otin sitä  käteen niin se oli tosi lämmintä. Eikä siis haissut yhtään millekään.

Koskaan en ole päässyt vielä kompostoituvaa tavaraa läheltä katsomaan ja koskemaan, mutta olisin taipuvainen uskomaan että ko. kasa on jo aika hyvin kompostoitunut. Olenko jäljillä?

Voinko laittaa sitä multaa (jollain tavalla  tulee turve mieleen sen koostumuksesta) suoraan kasvimaalle penkkien päälle? Kukkapenkkeihin samalla tavalla?

Minulla on myös niitettynä heinää tuolla kasassa (eilisen illan työ), joten voisin myös kasata heinää ja tallitavaraa kerroksittain, sikäli mikäli sillätavalla saisin kompostoitua oikein kunnon tavaraa. Mitä mieltä olette, onko se turha työ kun se tosiaan on sillä tasolla ettei kikkareita enää erota lainkaan.

Itse onnittelin itseäni hyvästä löydöstä, mutta kertokaa vaan vapaasti jos olen selkä väärällään lapioinut silkkaa värillistä sahanpurua. Tallilla he kyllä sanoivat että tavara "palaa hyvin" heidän lantalassaan.

Minullahan on ensimmäistä kesää tiukka viljelemätön savipelto käsittelyssä (osittain), ja koska siihen pitäisi ajaa turvetta, niin ainakin siihen tarkoitukseen kärräämäni tavara kyllä käy.

Kommentteja? Neuvoja? Risuja? Ruusuja?

Ja vielä kysymys asiasta tietäville kompostoijille: Jos kompostoin sitä tallitavaraa ja niittoheinää (ks. ed.viesti), niin voinko vain kasata vapaasti pellon reunalle (olisko se nimeltään avokomposti?), vai onko syytä laittaa mies rakentamaan laudoista reunat? Koska tarvitsen häntä vielä usean peräkärrillisen lantakuorman haussa, en mielelläni vaivaisi rakennushommilla ettei "läiky yli"

Jos ei siis yhtään haise on ammoniakki jo poistunut lannasta eikä se enää polta kasveja läkähdyksiin. Pyhävaatteet päälle ja lapioimaan tätä ruskeaa kultaa joka paikkaan mihinkä vaan ikinä haluat isoa kasvua ja kukintaa.

Hiukkasen hapanta se aines on, lisää perään vielä tuhkaa tai kalkkia - tuhka toimii nopeammin, vähemmällä ja on parempaa (yleensä ilmaistakin) jos vain sitä taloudesta löytyy.

Jos seasta löytyy nakin kokoisia toukkia, älä säikähdä, ne ovat sarvikuonokkaan toukkia ja täysin vaarattomia.

Kiitos temskukka, tunnen nyt oloni ruhtinaallisen rikkaaksi koska sitä tavaraa on tosiaankin pieni vuori siellä vaan meikää odottamassa. Varmistan vielä että vaikka se kasa paikoittain höyrysi ja oli lämmin, en jotenkin "keskeyttänyt" kompostoitumista sitä kärryyn mättäessäni eikä sitä siis tarvitse jatkaa sillä niittoheinän lisäyksellä?

Se tavara tosiaan on sellaista että sitä voisi ihan hyvin pyhävaatteet päällä mättää kasveille. Kevyttä, ilmavaa, hajutonta, ei sotke. Mutta jos olet sitä mieltä ettei ole pelkkää värilistä purua...

Meidän Mustangi kuivitellaan myös kutteriin vaikka turve olisi parempaa. Viime talvena toin muutaman turvepaalin lisukkeeksi mutta kun sitä kutteria on siellä kauhea vuori...

Siihen kutteriin imeytyy se virtsa, joten uskon siinäkin jotain voimaa olevan. Ja olen juuri tuota tavaraa pistellyt kukkapenkkeihin surutta tuhkan kera - jopa olen tänä vuonna tehnyt pari kukkapenkkilaajennusta pelkästään siitä itsestään - ja kasvit rehottavat ja ennenmuuta ovat terveitä ja kukkivat.

Temskukka, luulet siis kuvauksen perusteella että kärräämäni tallitavara on samanlaista kuin sinullakin (olen siis NIIIIIN aloittelija kompostoinnissa) ? Jos tosiaan luulet niin, ja se sinulla toimii niin ei muuta kuin penkkeihin päälle kerrosta kärräämään. Olen vaan niin epäluuloinen kun olen tottunut siihen että multa on mustaa ja sotkevaa tavaraa.

Ja siis todennäköisesti se on oikein hyvää savipellon parannusainetta? Syksyllä sekaan vaan?