Onko puutarhanhoito muutakin kuin kompostointia

Asiaa, mai-lee asiaa hymyä Eikös elämä toisinaan olekin ihanaa!

peekysymys kuuluu kai tähän?? olen saanut ristiriitaista tietoa, pee- myyjä kielsi laittamasta alppiruusuille hevonpeetä(palanutta), mutta nyt olen yhden jos toisenkin kuullu suosittelevan. Kaipaan apua!

toistanpas alppiruusu-kakka kysymykseni: sopivatko yhteen?

Viherpeippo, malta hetki että ne jotka tietävät ehtivät lukea kysymyksesi :slight_smile: Eiköhän huomenna jo ole siihenkin vastaus tullut. Itse en tiedä, mutta jos päättelisin ja osin arvailisin niin sanoisin että sopii.

Jos haluat, voisit laittaa saman kysymyksen myös varsinaiseen alppiruusua koskevaan keskusteluun (kaipa sellainen on?). Täten sinulla olisi enemmän vastaajia. Miltäs kuullostaisi? Toivon että saat kaipaamasi tiedon :slight_smile:

niinpä, sitä on vähän hätäinen, kun kakkapussi toisessa kädessä odottaa....pomppivaa naurua odottelen ja toistan sitten.

Eipä kai sille estettä ole. Ei se ihan ideaalista alppiruusulannoitetta ole, mutta varovaisella annostelulla ja aikaisin keväällä liikkeellä ollessa sekin varmaan toimii.

Arvelisin, että kourallinen / neliömetri voisi olla hyvä annostelu. Eikä sitten istutuslannoitusta, kesä- eikä syyslannoitustakaan enää. Pelkkä kevätlannoitus. Lisää alppiruusujen hoito-ohjeita löytyy rhodokerhon sivujen kautta.

Ai niin: alppiruusuilla on pienet juuret. Liian voimakas lannoitus polttaa eikä reppana saa edes vettä kovin suurelta alueelta että voisi laimentaa virhelannoituksia. Alppiruusu näyttää kyllä jos tarvitsee lisälannoitusta: pienet lehdet/kukat tai kellastuu.

kiitos, nanikka. sinulta saa aina hyviä ohjeita!

Turvekuivikkeista hevonpeetä voit huoletta heittää alppiruusuille. Juuri viikonloppuna testasin kompostien ph:t ja pelkkä turvekuivikkeinen hevonpeekasa, maatunut viime syksystä, antoi tulokseksi n 5,5.

Purukuivikkeinen hevosenlanta jota kompostoin havuhakkeen kanssa antoi tulokseksi lähes 8. Sitä ei siis kannata alppiruusuille käyttää.

Rhodoille käy lannoitteeksi myös kahvin- ja teenpurut ihan kompostoimattakin. Jotkut hakevat niitä jopa ämpärikaupalla lähikahvilasta!

No niin ensimmäisen kerran on Globe nyt tyhjennetty ja olipa siinä homma. Aika hyvin oli tavara hajonnut, lähes mullalta näytti jo. Laidoille sekä pohjalle oli massa tiivistynyt liikaa ja siellä oli oikea mato yhteisö, aivan valkoisenaan ällöttäviä matoja jotka oli tukkineet myös pohjan reiät. Nyt sitten kutittaa joka paikkaa…
Eikä tee ruokaa mieli (tämä ei kyllä ole yhtään pahaksi)

Märän hajoamattoman massan palautin Globeen ja lisäsin paljon kuiviketta, saapa nähdä mikä näky syksyllä pohjalla odottaa.

Kääks, no ne oli sitten kärpäsen toukkia…

Nyt se on alkanut, viimekesänä tehdyn hoopeeauman lapiointi, kärrääminen ja kippaaminen peltoon. Hiki tuleesilmän isku

Opinkin jotain uutta äsken tavaraa kottikärryyn lapioidessani: ne sinne väliin upotetut niittoheinät ovat littautuneet tiukoiksi ohuiksi levyiksi, hiukan harmaan metallinhohtoisiksi. Jestas, silloin viime kesänä kun sitä tavaraa sieltä tallilta lapioin tänne tuotavaksi, luulin niitä "levyjä" joksikin muovikangasriekaleiksi ja mätin pois omasta lastistani.

Oppia ikä kaikkihymyä

Kiiton Nuu vinkistä. Uutta lukemista taas vähäksi aikaa.

Kommentoin sitten kun olen nää aikaisemmat lukassu.

Ois tenttikin keskiviikkona, mutta taitaa taas puutarhanetti voittaa. Ja eikun lukemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja: Q

Siis kärräämään, kärräämään, joka wappu sännätään…

Onnea Nuulle kultakaivoksen valtauksesta. Eikö vain ole ihan uskomattoman hyvä fiilis möyhiä muhevaa kompostikasaa? Ja olikos siellä lieroja?

Minä alan olla kohta monien eri kompostieni sokkeloissa sekaisin, sillä minulla on

• työn alla oleva lämpökomposti, joka kohta pitää tyhjentää tekeentymään,
  • lämpökompostin hevonpeellä parannettua valmista multaa (aika vähän nyt),
  • viime syksynä aloitettu pihlajanlehti-vaahteranlehti -lehtikomposti,
  • viime keväänä aloitettu sekalaisen (jussin pantaheinää sisältävien) maa-ainesmöllikön komposti sekä
  • viime syksynä aloitettu ja tänä keväänä jatkettu vähän hyvän aineksen keskeneräinen komposti.

Tuosta mölliköstä olen sekoitellut tuohon vähän hyvään keskeneräiseen kompostiin välimultaa ja lehtikompostia katselen sillä silmällä, että vien sitä piakkoin katteeksi isoon, uuteen ja paljasmultaiseen kukkapenkkiin.

Kun istutin uutta penkkiä, löysin lopetettuani kottikärryt sivummalta. Kottikärryt, joissa olisi ollut kompostimultaa kasvien alle sekoitettavaksi. Häpeissäni sitten tummensin sillä mullalla edes vähäsen kasvien lähiympäristöjä.

Ja jess. Tämän kirjoittaminen kannatti, sillä hoksasin, että minähän voin kärrätä tuota möllikkömultaa vaahteranlehti-sahanpurualueeseeni siellä kuusen takana etupihalla. (Ja kattaa sitäkin sillä lehtikompostiseoksella ja...)

Olen kompostikierteessä. Mutta onneksi minulla on puuhamaa.

Ihanaa, Sand :slight_smile:

Eilen mökillä kyselin, että mihinkäs sukulaiset oli ruuantähteet laittaneet kun ei kompostissa mitään ollut, kun sitä sekoittelin. Olivat roskikseen laittaneet, jotka on pakko veneellä kiikuttaa sieltä maihin, vaikka vieressä on verkkopohjainen kompostorikin?

Kun itse oppisi vielä olla laittamatta siemeniä täynnä olevia kukintoja kompostoriin. Nyt olen kylvänyt mullan seassa kaikkea tosi kivaa pitkin perennapenkkejä:(

Luin joskus jostain, että tammenlehdillä on jotain hyviä ominaisuuksia kompostoituna. Tietääkö kukaan, mihin tarkoitukseen tammikomposti on hyvää? (Se ei liittynyt siis mitenkään kompostin valmistumisnopeuteen, kuten luin tammen kuoren vaikuttavan.)

Joidenkin lähteiden mukaan tammenlehtikomposti on pH:ltaan hapanta (eli hyvää kompostia kalkinkarttajille), toisten mukaan taas tämä on myytti ja happamuus häviää kompostoitaessa. Tiedä häntä.

Joka tapauksessa tammenlehdet kannattaa silputa, kun kompostoituvat muuten niin hitaasti.

Kiitos Zibulille! Haravoidessa silppuuntuivat onneksi ihan itsekseen, kun haravoin ne vasta viikonloppuna. Olipa hyvä etten syksyllä kerinnyt!