Onko puutarhanhoito muutakin kuin kompostointia

Tunkioliero on laiha, tumma ja huomattavasti pienempi kuin kasteliero. Niitten välimaastosta on sitten onkimato eli onkiliero.

Tehän olette varsinaisia asiantuntijoita. Pitääkin sitten alkaa selvittämään mitä siellä kompostissa asuu…

Taisivat olla juuri noita tunkiolieroja mitä penkeissä oli pinnalla kun isompia lehtikatteita poistelin. Osan jätänkin noille matosille evääksi.

Varma kevään tulon merkki: Tällä palstalla on taas elämää! Että oon iloinenhymyä (ja paksa-auma odottaa tuolla avaamistaan...tule kesä, tule!!!)

Niin joo ja sitä shittiä pitää hankkia. Hevonpeetä löytyy melkein naapurista. Sivuhuomautuksena vielä, etten ole kompostointia harrastellut, pitäiskö aloitella ihmetys

Toki tarvii kompostoida, niin saa ilmaista, hyvää kompostimultaa lisätä penkkeihinsä!

Tai siis, jos on huono multa, niinkuin meillä on savea, niin tulee hyvään tarpeeseen. Ja mihins sitä muuten syksyn lehdet ja kuolleet kasvit laittaa? Sitten sen päällä kasvaa aivan uskomattomasti esim. kesä- ja spagettikurpitsa!

Mulla on siis ihan vain lehtikomposti, eikä kovin ihmeellisen hieno tai edes toimiva. Joka toinen vuosi avaan sen pohjiaan myöten ja hyvillä mielin lapioin ja kärrään mullat penkkeihin. Säästyy rahaa kun ei IHAN niin paljoa tarvi multaa ostaa!

Mistähän sitä palanutta hevonpeetä vihdoin sais ostaa?? Tänä keväänä kyllä yritän oikein tosissaan.

Niin: “Onko puutarhanhoito muutakin kuin kompostointia?” Kun on puolet ikäänsä koonnut ja levitellyt kompostejaan, tulee siitä sellainen elämäntapa, jossa ei itse edes enää ajattele mitään muita vaihtoehtoja. Sama asiahan se on tuvassa, kun pöytiä pyyhkiessään kerää “yhden leipäpussin sulkijan, leivänmurenoa ja sipulinkuoria” kouraansa ja lajittelee saaliinsa automaattireaktiona kompostikippoon ja kaatopaikkakippoon. Sama efekti siis ulkona ja tuskaa tuottaa lähinnä nähdä muiden ihmisten kippaavan kaatopaikka-astioihinsa yksivuotisina kasvattamiaan perennoja ja tupakukkiensa raasuja. Siis siitä vaan tulee aivan normaali elämäntapa, jota ei itse rekisteröi enää välttämättä ollenkaan.

Harrastuksen rahallinen arvo on suorastaan huomattava! Kun viimeisintä pensasaitaa tehdessäni tulin ostaneeksi kompostimultani jatkeeksi kaupan turvemultaa, oli se minusta aivan järkyttävän kallista huttua. Aihe ottaa minua vieläkin sieluun.

Miikos, no aivan ehottomasti... Tän viestiketjun kun aluksi luet alusta alkaen niin eiköhän se vimma sieltä ala tarttumaan... Ja sitten vaan hommiin oman tarpeen mukaan. Tällä (kin) palstalla tavataan sitten kompostoinnin merkeissä innon puna poskillahymyä

Jahasjahas naurua Mulla olis toimettomana ns. verkkoroskis, pyöreä sellainen. Siinä ei pahemmin pysty ainesta sekoittelemaan mutta saisin varmaan jatkoksi myös perunalaatikon. Meillä on pihassa paljon haapaa ja ne lehdet maatuu iäisyyden, mitenkäs lehtikompostissa? Hevon- ja lemmunpeetä on saatavilla. Ja kaikennäköistä "horsmaa" ja risuja sinne heitettäväksi kieli ulkoa

Oijjoijoi, mitkä materiaalit! Hopi, hopi, heti toimeen :slight_smile: Lehtikompostille ei tarvita välttämättä yhtään mitään kehikkoa. Valitset vaan paikan, missä on tilaa sitten ympäriinsä sen hienon uuden puutarhaelementin ympärillä pyöriä tunnustelemassa kädellä sieltä sisältä, onko miten lämmin - sekoittelemassa silloin tällöin talikolla - seisoa ihailemassa kättensä töitä ja hakemassa sitten ensi kesänä siitä kottikärryillä mullanlisää istutuksille ja katteeksi huonoille mullille.

Iiik kukkuu Täytyypä kaahia ulos, haravointijätettä on vaikka kuinka paljon pitkin pihaa. Koirien takia pitää joku kehikko olla, ne tykkää "munkeista" naurua

Niin tämähän on kanssa patsastelun arvoinen kohde naurua

Tässä kuva tunkiolierosta.

Verkkokehikkoon kannattaa kerätä syksyn lehdet varastoon ja siitä syöttää varsinaisen kompostin sekaan.

Minä muuten nimitän lehtikompostiksi kaikkia muita paitsi niitä, mihin pannan myös ruokajätteitä keittiöstä.

minulle kevään kohokohta oli tänään: kompostorin sisältö kääntyi ympäri ja sinne kerrosten väliin piilottelin talven kasassa odotelleet parsanvarret pätkittyinä. hyvin taittuivat polvea vasten lyöden, kun marraskuusta asti ovat kuivuneet kompostikehikon päällä. - kovin tuntui kuivalta kompostin sisältö. jätin kannen auki, kun ensi viikoksi lupailevat sateita.

Jos lämpökompostorissa on lieroja, on tyhjentäminen myöhästynyt melkoisesti. Toki jos huushollista tulee vain vähän jätettä niin voihan sen puolivalmiin massan antaa maatua siellä lämpökompostorissakin.

Minä kanssa korkkasin jo kärräilyn tältä keväältä… 3 kuutiota turvekuivikkeista hevonpeetä haettiin joululomalla ja hyvin se on maatunut, pinnassa oli parin sentin jääkerros ja alla muhevaa kompostia. Sitä oli mukava kärrätä kasvihuoneen laareihin.

Paksa-asiantuntijat, pyydän opastusta! Sivulla 16 on 27.10.07 laittamani kuva siitä jättipaksa-aumasta olkikatteineen kaikkineen. Se oli siis höyryävä, juuri tyhjennetty hevostilan lantala. Se sai vielä olkien lisäksi päälleen muovisen peitteen ja niin on ollut peitettynä koko talven ajan.

Pitäisikö se muovipeite nyt poistaa vai annanko olla paikallaan? Käyn sen kasan kimppuun vasta myöhemmin keväällä, kunhan ensin savipeltoni kuivuu niin paljon että sinne traktori pääsee äestämään viimesyksyn kynnökset. Tietty toivon että se hetki koittaa piankin...

Hei, kysynpä tässä samalla vielä senkin, että kuinka tekisitte: Kärräisitte sitä paksaa siitä aumasta kynnettyyn peltoon niihin vakoihin ja koloihin, ja antaisitte ästyksen hoitaa sekoittamisen? Sekoittuuko sillä tavoin tarpeeksi hyvin siihen saveen? Vai olisiko paras ensin hoitaa äestys ja levitellä sitä paksaa sitten siihen suht. tasaiselle pinnalle ja vaikka jyrsimellä kääntää siihen pintamaahan? (Jyrsintä mulla ei ole vieläkään, mutta on luvattu hankkia...)

Saapaat saveentumaan ja kärrit kulkemaan... ihan kohta kieli ulkoa

Anna ainakin peitteen olla! Suotta sitä on kevätsateiden antaa huuhtoa!

hyvä kysymyskukkais pyöritystä talikkopelillä maahan sekoitan kevätmuokkauksen yhteydessä, hevosenkulta pitää peittää ettei typpi haihdu taivaan tuuliin. kun en ole koskaan traktoria puuhassa avuksi saanut, niin en osaa kertoa siitä puolesta. minä en tiedä mikä on äestys.

Nuu, kannattaa hoitaa se lannan sekoittaminen saman tien traktorilla. (Niin se tehdään peltoviljelyssäkin) Maata ei ole syytä jauhaa liikaa, savimaa liettyy ja kuorettuu. Mururakenteen pitää säilyä.

Äestys = karhitseminen = haraaminen konevoimalla

sivulla 16 on myös nuun lannankärrääjien laulu. sitä tänään mielessäni hoilottelin:-) tiistaina on nyt kärrätty ja torstaina jatketaan. - pahaa pelkään, että vielä pe, la ja su menevät samaan tahtiin.