Minulla on muutaman vuoden vanha opuntia, joka muistuttaa brasilianopuntiaa. Se on ollut läpi vuoden 23 asteen huoneenlämmössä. Tänä keväänä vaihdoin sen uuteen multaan ja lisäsin hieman kastelua, ja nyt se on tehnyt useita keltaisia nuppuja ja uuden pitkän varrenalun rungon yläpäähän. Aikaisemmin se on tehnyt vain uusia "lehtiä" sivuhaarojen päihin. Eli se kukkii ilman mitään talvilepoa viileässä. Kaktus muistuttaa siis brasilianopuntiaa joka suhteessa, mutta olen monissa kuvissa nähnyt, että brasilianopuntialta puuttuvat oksat alhaalta kokonaan eli alhaalla on vain pitkä matka pelkkää runkoa. Omassa opuntiassani on sivuhaaroja aivan alhaallakin, ja ne ovat jopa 20 cm pitkiä. Johtuukohan tämä siitä, että se on vielä melko nuori kasvi eivätkä alaoksat ole vielä kuolleet tms.? Opuntiani varsi eli runko on vasta n. 20 cm korkea (+ edellä mainitsemani uusi varrenjatke 8 cm sen päälle). Lehtien muoto, piikit, rungon ulkonäkö ym. muistuttavat kyllä täysin brasilianopuntiaa. Vai olisiko se sittenkin jokin muu laji? Yritän laittaa kuvan myöhemmin, jos vain onnistuu.
Brasilianopuntia (Opuntia brasiliensis) ei yleensä kuki kovin
herkästi nuorena. Sen pitää melkein poikkeuksetta olla riittävän vanha,
ennen kuin se innostuu kukkimaan tai sille pitää järjestää viileä
talvehtimispaikka. Kaikki on kuitenkin aina mahdollista, joten opuntia
saattaa
kasvaa eri tavalla eri paikoissa.
Brasilianopuntia kasvattaa tosiaan pitkän (ja usein piikkisen) rungon ja yleensä se kuivattaa alimmat haarat/lehdykät. Nuorilla opuntioilla voi olla haaroja ja lehdyköitä alhaallakin.
Jos pystyt laittamaan kuvan opuntiastasi, se helpottaisi opuntian
tunnistamista. Brasilianopuntian tunnistaa helposti.
Aika hyvin oot sitten kuitenkin hoitanut kun oot saanut opuntian kukkimaan ilman talvilepoa... sanoo nimimerkki Hieman kateellinen, koko talven kylmässä tutissut ilman tuloksia....
Opuntiani muistuttaa linkissä olleita brasilianopuntioita, mutta en ole aivan varma. Laitan kuvan, mutta siihen voi mennä pari viikkoa, koska mulla ei nyt ole johtoa, jolla saan siirrettyä kuvat kamerasta koneelle. Kun nyt mittasin uudelleen, opuntiani alimmat oksat ovat jopa yli 30 cm pitkät ja vanha varsi (kokonaan puutuneeksi ja siis ruskeaksi muuttunut) runsaat 20 cm korkea. Kasvi on siis leveämpi kuin korkea. Eli se on tehnyt sivusuunnassa useita "lehdyköitä" peräkkäin, suurimmat ovat yli 10 cm pitkiä. Uuden varrenjatkeen pituus on nyt jo hujahtanut 12 cm:iin. Keltaisia nuppuja on kolme (kaksi tosi isoa), ja ne ovat olleet nyt jo vajaat pari viikkoa ilman, että ovat auenneet. Kaktukseni sai alkunsa anopinhampaan viereen tyrkätystä pistokkaasta n. 5 vuotta sitten, ja se on ollut siitä asti työhuoneessani käytännössä hoitamattomana ja huoneenlämmössä samalla ikkunalla, olen vain kastellut sitä silloin tällöin. Laitoin sen omaan ruukkuun n. 4 vuotta sitten, ja ekan kerran vaihdoin mullan siis tänä keväänä. Kun huomasin, että sillä onkin isot juuret, lisäsin kastelua, ja sen jälkeen se alkoi heti kasvattaa uutta vartta ja tehdä nuppuja. Aiempina vuosina se on vain tehnyt uusia lehdyköitä. Nyt olen siirtänyt kasvin tietenkin kotiin silmäteräkseni.
Luulen, että mullanvaihto ja kastelu ovat saaneet aikaan
kukkimisreaktion. Kaktus on varmaan kehittänyt nuput lepovaiheen aikana
ja kun olet vaihtanut mullan ja lisännyt kastelua, niin se on
innostunut kukkimaan.
Mitään nuppuja ei kyllä ollut ennen mullanvaihtoa, koska nuput tulivat uusien lehdyköiden päähän, jotka nekin muodostuivat vasta mullanvaihdon jälkeen. Mutta mullanvaihto ja kastelun lisääminen tietenkin laukaisivat asian, vaikka onkin ihme, että näin tapahtui ilman lepokautta talvella.
Onko sulla muuten kännykkää, johon voisin lähettää muutaman kännykälläni ottaman kuvan opuntiastani tunnistamista varten? En nimittäin saa kuvia nyt siirrettyä koneelle, ja olisin tosi kiinnostunut saamaan varmuuden sen lajista, jotta vosin tutkia asiaa enemmän. Mikäli tämä sopii sinulle, voit meilata mulle osoitteeseen pkleppanen@hotmail.com.
Mitenköhän kauan voi kestää ennenkuin nuput aukeavat? Nämä nuput ovat nyt olleet jo pari viikkoa, eivätkä ole vieläkään auenneet. Pitäisiköhän olla huolissaan?
Onko muuten tavallista, että brasilianopuntian vanhimpiin lehdyköihin tulee vaaleanruskeita läiskiä, joiden kohdalla vihreä pinta on siis pois? Läiskät ovat täsmälleen saman värisiä kuin rungon puutunut alaosa.
JA IHMEET SENKUN JATKUU!!! Huomasin juuri, että varsinaisten kukkanuppujen lisäksi opuntiassani on pieniä (halkaisijaltaan 4 mm) marjan näköisiä vaaleanvihreitä rypäleitä ja samankokoisia keltaisia minikukan näköisiä pallukoita. Varsinaiset kukkanuput ovat yli 3 cm pitkiä ja kapeita muistuttaen neilikan nuppuja. Eli ne ovat suurimmaksi osaksi vihreitä ja niiden päässä on keltainen nupussa oleva kukka. Mutta niiden lisäksi lehdyköiden reunoissa on siis pieniä rypäleterttua muistuttavia pallukoita, joista osa on vaaleanvihreitä ja osa keltaisia. Ehkä vaaleanvihreät muuttuvat myöhemmin keltaisiksi ja kyseessä on siis sama asia. Keltaiset "rypäleet" näyttävät nupussa olevien kukkien miniatyyrimuodoilta muuten, mutta niissä ole lainkaan kukkanuppujen pitkää vihreää kantaa. Eli ovatkohan ne jotain kukkanuppujen esiasteita vai marjoja? Smaa74 on muuten tunnistanut kasvini brasilianopuntiaksi.
Kävin tänään kaupungin puutarhassa, ja näin siellä kukkivan brasilianopuntian, jonka nuput olivat täsmälleen samanlaiset kuin omassani. Puutarhuri siellä sanoi, että ruskeat läiskät ovat ns. korkkiutumista, ja hänen mukaansa yleisin syy siihen on tuholaisten aiheuttamat vauriot. Korkkiutumista kuulemma muodostuu minkä tahansa muunkin vaurioitumisen seurauksena (esim. polttovaurio, jos kasvin pinnalla on vettä ja se on kovassa paahteessa), ja se on kasvin tapa korjata vaurioita. Luulen kyllä itse, että sitä muodostuu iän myötä väistämättä kaikkiin kaktuksiin, sillä puutarhassakin sitä oli kaikissa ainakin 100 kaktuksessa. Omassa opuntiassani en ole huomannut tuholaisia eikä se ole ollut liiallisessa paahteessa, ja silti sitä on alkanut tulla vanhimpiin lehdyköihin.
Luulen muuten, että ne pienet rypäleen näköiset pallukat ovat sittenkin nuppujen alkuja. Yksi sellainen on kasvanut silmissä, mutta muutama muu ei ole ja niiden väri on muuttunut vaaleanvihreästä kellertävään tai rusehtavaan. Ehkä nekin ovat nuppujen alkuja, mutta eivät jostain syystä kehittyneet pidemmälle vaan alkavat kuivettua. Hedelmien alut ovat varmaankin sileitä, mutta nämä siis näyttävät pieniltä rypäletertuilta. Kerron sitten myöhemmin, miksi ne osoittautuivat. Olen kyllä edelleen äimänä siitä, että kaktus kukkii ilman talvilepoa näinkin runsailla nupuilla ja uusia tulee koko ajan lisää.
Luitteko muuten uusimmasta Kotipuutahrasta jutun kaktusharrastaja Niina Papusesta? Oli muuten tosi makeita opuntioita kuvissa :)
Ostin itsekin tänään brasilianopuntian P+antagenista, vaikka minulla ei oo koskaan oikein Opuntiat menestyny... mut ihminen on jääräpäinen ei opi sitten ei millään ;)
Kiitos vinkistä. Käyn tänään ostamassa lehden, jos se vain on vielä myynnissä. Katselin sun profiilia ja totesin, että on sulla todella mahtava valikoima kasveja! Itse olen kiinnostunut nimenomaan mehikasveista (etenkin kaktuksista, mutta myös aaloeista yms.). Mulla on mm. melkoisen iso ja hieno kultasiilikaktus. Jouduin juuri heittämään pois vanhan anopinkieleni, koska sen lehdet alkoivat jostain syystä muuttua letkuiksi. Se kyllä harmitti, koska lehdet olivat reilusti yli metrin mittaiset. Se oli myös usein kukkinut nuorempana. Tykkään kyllä mehikasvien lisäksi monista muistakin kasveista, esim. lihansyöjistä ja kirjavalehtisistä sademetsäkasveista (esim. nukkumaijat). Pihakasveista mua kiinnostaa kovasti erilaiset havukasvit (on mulla kotonakin yksi huonekuusi). Onnea uuden opuntiasi kasvatuksessa! Yhden kirjan mukaan brasilianopuntia ei olisi tiettävästi koskaan kukkinut Suomessa, mutta se ei kyllä voi pitää paikkansa. Mutta oon kyllä silti aivan ihmeissäni omastani. Voikohan kultasiilikaktusta saada kukkimaan? Mulla ei oo koskaan kaktukset olleet talvilevossa, mutta tämän opuntia-ihmeen innoittamana saatan jatkossa laittaa ne talvilevolle.
Salmiakki, kiitos kun mainitsit lehdestä ja kaktusjutusta. Se täytyy varmaan ostaa. Onnittelut opuntian hankkimisen johdosta. :)
Meritähti, kirjassa mainittu kukintatieto ei pidä paikkaansa.
Brasilianopuntia kukkii Suomessa, mutta ei kovin usein. Sen pitää
yleensä olla riittävän vanha tai sitä on hoidettava oikealla tavalla,
jos sen aikoo saada kukkimaan.
Kultasiilikaktuksen saa kukkimaan, mutta tietääkseni sen
kukittaminen ei ole kovin helppoa kotioloissa. Jossain lehdessä/kirjassa on sanottu (en muista tarkkaa lähdettä), että
se kukkii helpoiten viherhuoneessa.
Monista kaktuksista sanotaan, että ne kukkivat vasta riittävän vanhoina. Mitäköhän se käytännössä tarkoittaa? Opuntiani sai alkunsa pistokkaasta noin 4 vuotta sitten. Mielestäni se ei ole kaktukselle mikään korkea ikä, mutta silti se kukkii vielä ilman viileää kautta talvella. Eri kasviyksilöiden välillä on varmaan geneettisiä eroja kukintaherkkyydessä, joten ehkä tää mun yksilö vain on poikkeuksellisen herkkä kukkimaan. En ole myöskään mitenkään erityisesti "hoitanut" sitä, kastellut vain silloin tällöin ja nyt siis ekan kerran vaihtanut mullan tänä keväänä. Ja huonelämpötila on ollut kesät talvet n. 23 astetta, eikä huoneessa ole koskaan ollut edes ikkuna auki (kun on ollut mun työpaikalla tähän asti). Nyt olen tietenkin siirtänyt sen kotiin, ettei kukat vain aukea viikonlopun tai loman aikana.
Salmiakki, kävin juuri katsomassa Kotipuutarhan viimeisintä eli kesäkuun numeroa, mutta siinä ei ollut mainitsemaasi juttua. Olisikohan se ollut esim. toukokuun numerossa? Sitä ei kyllä ole enää saatavilla.
Hyvä tietää, ostan lehden ensi viikolla. Kävin eilen Plantagenissa ja Bauhausissa, ja niissä oli aivan uskomaton valikoima erilaisia kaktuksia, myös tosi isoja. Menen ehkä huomenna ostamaan ison partaopuntian (yli 50 cm korkean). Tiedätkö niistä jotain (opuntia leucotricha)? Siellä oli monien muiden lisäksi myös n. metrin korkuisia hopeapylväskaktuksia (cleistocactus strausii) ja isoja villakaktuksia (espostoa lanata), mutta jotenkin noi opuntiat on alkaneet kiehtoa ton yllättävän kukinnan takia.