meritähti, jos saat brasilianopuntian kukkimaan, niin myös partaopuntian pitäisi olla helppo nakki, sillä niitten hoito on samanlaista. Molemmat yhtä helppoja.
Juu P+antagenissa on tosi paljon kaktuksia, Lpr:n P+antagenissa on niinkun yks pöytä pikkukaktuksia ja siinä on niitä tosi isojakin, sitten on niinku kaks mehikasvipöytää erikseen ja sit niinku keskikokosille kaktuksille vielä yks pöytä. Näppäärää, jos sattuu oleen kaktus- ja mehikasvifanittaja :)
Meritähti, tiedustelit mitä tarkoittaa se, kun puhutaan riittävän
vanhasta kaktuksesta. Se tarkoittaa käytännössä yleensä sitä, että
kaktus on yli 3-, 5- tai 10-vuotias lajista riippuen. Jotkut lajit ovat
sellaisia, että ne kukkivat helpoiten, kun niillä on tarpeeksi ikää
(jos kaktusta hoitaa hyvin, se kompensoi iän puutetta). Joskus voi
tulla mukavia yllätyksiäkin, koska kasvit ovat yksilöitä ja ne
saattavat kukkia silloin, kun sitä odottaa kaikista vähiten.
Ostin juuri sen mainitsemani ison partaopuntian! Ostin myös heinäkuun Kotipuutarhan, mutta en ole vielä lukenut artikkelia. Plantagenissa oli tosi hienoja ja isoja pylväskaktuksia, ja aion ostaa sellaisen ensi viikolla. Voitteko suositella jotain helppoa lajia? Haluaisin sellaisen, jolla olisi piikkejä tai villaa pinnassa eikä siis olisi aivan paljas.
Melkein kaikki pylväskaktukset ovat helppoja, eikä niiden kanssa
pitäisi olla ongelmia.
Jos haluat villaisia kaktuksia, niin hopeapylväskaktus (muistaakseni
Cleistocactus strausii) on ihan kivannäköinen laji. Piikikkäistä lajeista esim. Browningiat ovat kauniita kaktuksia.
Ja Planttarissa on ollut myynnissä myös sellaista kaktusta kuin Oreocereus trollii, jolla ei ole suomalaista nimeä. Pitäis olla helppo kuin rikkaruoho.
Siis mikä on browning? En löytänyt mitään järkevää googlen kautta. Olisiko sulla jonkin sellaisen täsmällinen tieteellinen nimi, niin löytyisi helpommin.
Browningiat ovat kauniita kaktuksia ja ne ovat myös
helppohoitoisia. Niitä löytyy varmaan aika helposti, jos kukkakaupassa tai puutarhamyymälässä on hyvä kaktuspöytä.
Salmiakki, Oreocereus trollii on tosiaan hyvännäköinen kaktus. Sitä näkee aina toisinaan myynnissä.
Luuletko muuten, että partaopuntiani on partaopuntia?
Tutkin eilisen päivän Amazonista ym. englanninkielisiä kaktuskirjoja. Totesin parhaaksi Innesin ja Glassin The Illustrated Encyclopedia of Cacti (luin paljon myös muiden arvosteluja eri kirjoista). Sen kaikki painokset ovat loppu, mutta tilasin Amazonin kautta käytetyn mutta uuden veroisen USA:sta. Hinta oli alunperin 155 dollaria, mutta sain pudotettua sen 100 dollariin. Kirjoja oli maailmalla vain muutama myynnissä, ja hinnat aivan järkyttävän korkeita. Jopa huonokuntoiset saattoivat maksaa 100 puntaa eli lähemmäs 200 euroa.
Smaa74, katselin netistä Browningioiden kuvia ja B. hertlingiana vaikutti kivan näköiseltä ja värikin oli mun lempiväriä (sinivihreä). Onko sulla tai Salmiakilla sellaista?
Tuo sun partaopuntia taitaa tosiaan olla partaopuntia eli Opuntia leucotricha.
Hyviä kaktuskirjoja on tosiaan vaikea löytää. Monet laadukkaat kirjat on loppuunmyyty ja uusia painoksia tulee harvoin. Jos kirjoja yrittää hankkia netin kautta, niin niille voi tulla hintaa. Kaktuskirjat ovat yllättävän kysyttyjä ja jos joku kaupittelee omaa kirjaansa, siitä saa todennäköisesti maksaa aika paljon.
Yksi hyvä kirja on The World of Cacti (Danny Schuster). Siinä on hyvät valokuvat ja hoito-ohjeet. En valitettavasti tiedä miten helposti tätä kirjaa saa nykyään.
Mulla on Browningia hertlingiana ja se on kasvanut hyvin. Se on kaunis kaktus, koska sen runko sinertää voimakkaasti. Siinä on myös komeat piikit. Mun pitäisi vaihtaa sille ruukku tänä vuonna, koska vanha ruukku alkaa olla liian pieni.
Moi meritähti! Sulla on tosi komeita kaktuksia, tuo on kyllä tosi jännä tuo brasilianopuntia sulla, kun se tolleen rempsottaa :). Mulla ei ole Browningia hertlingianaa, mutta jos löydän sen, niin ostan varmasti. Oisko sulla Smaa siitä kuvaa, niin sais vielä vähän varmistettua tätä tunnistusta :)
Kiitos kehuista! Jos tarkoitat sitä, että opuntian oksat rempsottaa alhaalla, niin se varmaan johtuu siitä, että ne ovat niin painavat. Oksat ovat pitkiä ja nuput vielä painavat päissä, niin ne pakostikin taipuvat alaspäin, varsinkin kun on niitä nivelkohtia välissä. Olen tänään menossa ostamaan B. Hertlingianan. Muistaakseni näin sellaisen Plantagenissa tai Bauhausissa. Katson myös, jos näen sen sun mainitseman pylväskaktuksen.
Ole hyvä vaan :) juu just sitä mä tarkoitin että tuolleen taipuu alaspäin nuo oksat. Mutta tosi söpöjä on kyllä
Joo, suosittelen tosiaan Oreocereus trolliita. Se on helppo kuin mikä mutta hieman altis kirvoille. Múlla itselläni oli viime kesänä Oreocereus trollii, mutta sen veivät villakilpikirvat.
Enpä löytänyt sitä trollia enkä Borwningiakaan, kun kasveissa ei ollut nimiä ja samantyyppisiä oli niin monta erilaista. Ostin kuitenkin pitkän harkinnan jälkeen (josta Smaa74 on enemmänkin kuin tietoinen ) melko pienen pylväskaktuksen, jonka nimeä en siis vielä tiedä, ennenkuin kirjani saapuu tai joku tunnistaa sen kuvasta. Se on sinivihreän harmahtava, ja sillä on tosi paksut liilanruskeat piikit. Saan laitettua kuvan nettiin viikonloppuna, joten koettakaahan te kokeneemmat kaktusharrastajat sitten tunnistaa se!
Salmiakki, tässä on kuva mun Browningiasta (tällä kasvilla on jo jonkin verran ikää):
Tämä ei ole kaikista parhain mahdollinen kuva, mutta siitä näkyy kaktuksen kasvutapa ja sininen väri.
Muuten, jos innostutte hankkimaan B.h.:n, niin varoitan, että sitä
ei kannata sumutella, koska se ei pidä sumuttamisesta. Kauniin sininen värisävy kärsii sumuttamisesta aika paljon ja kaktukseen voi tulla rumia pilkkuja/täpliä.
Meritähti, onnittelut ostosten johdosta. Toivottavasti kaktukset
kasvavat hyvin.
Mulle tuli juuri mieleen, että tuo liilanruskeita piikkejä tekevä
kaktus saattaa olla mahdollisesti tyräkki (Euphorbia horrida ?), mutta
voin olla väärässäkin. Kun saat laitettua siitä kuvan tänne palstalle, niin
asia selviää nopeasti. :)