Ainakin purkissa luki "Cactus", ja musta se ei kyllä näytä tyräkiltä. Mutta en todellakaan ole varma.
Huomasin, että mulla on kotona vielä yksi iso ruukku käyttämättömänä, joten taidan tässä kaktusvimmassa käydä tänään ostamassa Plantagenista vielä yhden tosi ison rumiluksen, joka jäi mieleeni. Kasvi oli "yhtä sotkua", ja sillä oli järkyttävän pitkät valkoiset piikit. Isoissa kasveissa taisi olla nimetkin ruukussa, joten lajikin on ehkä tiedossa. Jos ostan sen, laitan siitäkin kuvan viikonloppuna.
Jos tahdot niin tee Meritähti sille tyräkkiystesti; pistä vaikka neulalla pieni reikä siihen ja sit jos sieltä tulee sitä valkosta maidon olosta töhnää (siis kansanomaisesti sanottuna, virallisestihan se on maitiaisnestettä) niin sit se on tyräkki. Ja oothan sit varovainen, että ei mee sitä töhnää iholle meinaan se on myrkyllistä.
Smaa, just tollasta etsin, mutta kaikki oli niin pieniä, etten tunnistanut oisko siellä ollu sellasta. Kun nyt vertaan sun kuvaa mun kaupasta kännykällä ottamiin, niin kaikissa sinivihreissä on kyllä ihan erilaiset piikit eli ei siellä varmaan edes ollut sellaista. Toi on kyllä kivan näköinen.
Smaa, taisit sittenkin olla oikeassa! Kävin Googlessa katsomassa ehdottamaasi lajia, ja se kyllä näyttää ihan samalta. Mutta onko se tyräkki? Kaikilla sivuilla kyllä puhuttiin siitä kaktuksena. Mun kasvissa on kyllä pidemmät piikit kuin useimmissa kuvissa, mutta siellä sanottiinkin, että eri muunnoksia on runsaasti, ja yhdessä kuvassa oli yhtä pitkät piikit kuin mulla. Runko näytti ihan samalta. Mutta laitan siis kuvan viikonloppuna.
Salmiakki, asun Hesassa, joten en taida päästä sinne asti. Kiitti kuitenkin vinkistä.
On harmillista miten niin monia tyräkkejä myydään kaktuksia ja päinvatsoin. Mutta harvemmin kuitenkin päinvatsoin :) Yleensä tyräkin tunnistaa melko helposti myös ulkonäöstä.
Tutkin vielä asiaa netistä, ja uusi "kaktukseni" on siis aivan kiistatta Euphorbia horrida (African milk barrel tai Spiny milk barrel). On kuulemma kovin myrkyllinenkin. Kasvaa max 75 cm korkeaksi, joten taitaa olla aika hidaskasvuinenkin. Eli en taidakaan saada siitä sitä korkeaa pylvästä, jota lähdin ostamaan! Nyt lähden kuitenkin uusille ostoksille. Ostan joko sen piikkisen "sotkun" tai sitten ison pylväskaktuksen.
Meritähti, kiva että sait selville kasvin nimen. Jotkut tyräkit
muistuttavat aika paljon kaktuksia, mutta ne ovat kuitenkin hieman
erilaisia, kun niitä tarkastelee läheltä. Yleensä eron huomaa
parhaiten, kun tarkastelee piikkejä, nystyjä, harjuja ja kasvutapaa. Tyräkit ovat kauniita mehikasveja ja ne ovat helppohoitoisia.
Tyräkit ovat tosiaan myrkyllisiä. Niiden maitiasneste on lajista riippuen joko lievästi tai voimakkaasti myrkyllistä. Maitiaisnestettä ei saa päästää iholle, eikä silmiin, koska se saattaa aiheuttaa pahaa ärsytystä ja jopa lieviä palovammoja, jos on herkkä iho.
Salmiakkia, B, hertlingiana on tosiaan aika nopeakasvuinen. Siitä saa helposti näyttävän kaktuksen ikkunalaudalle.
Tuo mun kuva ei valitettavasti ole kovin tarkka, koska salama on vääristänyt esim. piikkien väriä aika paljon.
Salmiakki, on tosiaan harmillista, että monia kaktuksia ja tyräkkejä
myydään sekaisin. Kauppojen kaktuslajitelmista saattaa löytyä yllättävän paljon
tyräkkejä. Joskus niitä ei kuitenkaan ole yhtään.
Mun täytyy varmaan poiketa jossain vaiheessa Lappeenrannassa päin ostoksilla (kunhan nyt ensin paranen tästä mua pitkään vaivanneesta virustaudista). Täältä Kotkasta on lyhyt matka Lappeenrantaan, joten reissaaminen onnistuu aika helposti.
No niin, ostinpa sitten taas kaktuksen (tällä kertaa jopa "oikean" kaktuksen). Se "sotku", josta kirjoitin, oli pylväskaktuksen näköinen tummanvihreä, ja sillä oli erittäin pitkät (lähemmäs 10 cm) valkoiset paksut piikit. Kasvissa oli myös sivuhaaroja. Se oli kuitenkin aika huonokuntoisen näköinen, joten päätinkin ostaa perunkalliokaktuksen "monsteri"muodon (cereus peruvianus monstrosus). Kasvi on todella iso. Ihmettelen vain, kun ruukussa oli ohje, että pidetään varjossa ja ulkotiloissa. Netin mukaan se kyllä vaatii aurinkoa ja voidaan pitää myös sisällä. Onko teillä kokemusta siitä? Talvella kuulemma mädäntyy helposti, jos kastelee liikaa (kirjan mukaan pitäisi kastella vain 2 kertaa talvessa, vaikka on lämpimässä). Laitan siitäkin kuvan viikonloppuna.
Smaa, tiedätkö, pitääkö mun uutta tyräkkiä kastella enemmän kuin kaktusta ja kestääkö se suoraa auringonpaistetta? Jossain luki, ettei saisi olla ihan suoraa aurinkoa.
Mun brasilianopuntian aukeamassa oleva nuppu on nyt jumittunut samaan vaiheeseen, josta otin kuvan maanantaina. Onkohan se normaalia vai eikö se aukeakaan? Onkohan se ollut liiallisessa auringossa? Olen kyllä kastellut sitä 3 päivän välein, koska oksat alkavat roikkua alhaalla, jos se kuivuu. Yleensä kastelen sitä harvemmin, mutta ajattelin, että kukinta ym. vaatii enemmän vettä ja nyt on paistanut koko ajan aurinko (ja se tosiaan lerpahtaa muuten). Mullahan se oli aiemmin töissä, ja siellä oli aina auki oleva sälekaihdin varjostamassa, mutta nyt kotona se on saanut suoraa paistetta.
Tuota kaktusta voi kasvattaa hyvin ikkunalaudalla ja sen voi viedä kesäksi ulos. Se kasvaa erinomaisesti ikkunalla. Talvella on tosiaan syytä olla varovainen kastelun kanssa. Kun kaktus on saanut varastoitua riittävästi nestettä runkoonsa, niin se pärjää hyvin melkein rutikuivana koko talven ajan (kaktuksen runkoa on hyvä tarkkailla talvella, jotta näkee miten se voi - jos runko näyttää talvella liian kurtistuneelta, on hyvä antaa vähän vettä).
Monet tyräkit sietävät aurinkoa todella hyvin, mutta on olemassa lajikohtaisia eroja (jotkut tyräkit saattavat kärsiä liiasta paahteesta ja niiden runko palaa auringossa). Muistaakseni Euphorbia horrida sietää sekä puolivarjoa että täyttä aurinkoa (jos kasvi on ollut kaupassa puolivarjossa, niin silloin puolivarjoisa kasvupaikka olisi ihan hyvä asia, koska kasvi ei ole tottunut paahteeseen).
Luulen, että nuppu avautuu lähipäivien aikana, joten ole kärsivällinen. Kukinta kestää lyhyen ajan, joten kannattaa olla tarkkana.
Kukinta-aikana on tosiaan hyvä kastella vähän enemmän. Jos
kasvupaikka on aurinkoinen ja paahteinen, kaktus kuluttaa vettä aika
paljon kesän aikana. Multa ei kuitenkaan saisi olla koko ajan litimärkää, joten mullan on hyvä antaa hengittää välillä tai juuret voivat kuolla.
Vaikka kaktustenostokiintiöni pitikin jo olla täysi, niin ystäväni toi minulle yllättäen yhden ruukun, johon mun täytyy tänään lähteä ostamaan vielä yksi kaktus....Näin Bauhausissa sellaisia, jotka näyttivät Oceocereus trolliilta, mutta ne olivat aika isoja. Jos se vain mahtuu saamaani melko pieneen ruukkuun, taidan ottaa sellaisen. Tehän suosittelittekin sitä.
No nyt on sitten ostettu o. trollii. Se on melko pieni, mutta oli ainoa Bauhausissa. Plantagenissa oli vain vieläkin pienempiä. Bauhausissa oli isoja aivan samannäköisiä pylväskaktuksia kuin o. trollii, mutta niillä oli pitkät valkoiset piikit. Ovatkohan ne jotain toista oreocereus-lajia vai esim. villakaktuksia (jos niillä nyt edes on piikkejä)? Laitan tästä uudesta o. trolliistakin kuvan viikonloppuna. Purkissa oli hoito-ohjeena, että suihkutetaan kerran viikossa. Voiko se pitää paikkansa?
Luin muuten juuri kirjasta, että o. trolliin piikit muuttuvat ajan myötä ruskeasta keltaisiksi. Se kasvaa 50-100 cm korkeaksi ja voi haaroa ainakin juuresta. Kirjassa sanottiin myös, että se ei viihdy, ellei se saa viileää kautta talvella (kestää kuulemma jopa paria pakkasastetta). Onko teillä kokemusta siitä, pärjääkö se talven huoneenlämmössä? Se on kyllä sympaattisen näköinen!
O. trolliita voi suihkuttaa (melkein kaikki kaktukset pitävät suihkuttamisesta). O trollii pärjää ihan hyvin huoneenlämmössä talvella. Huom! Kaktus ei saa olla talvella lähellä patteria! Jos kaktus on talvella liian lähellä kuumaa lämpöpatteria, niin se kärsii aika pahasti. Paras talvehdittamispaikka on viileä ikkuna, jonka lähellä ei ole patteria.
Piikkisiä ja villaisia kaktuksia on jonkin verran. Jotkut lajit muistuttavat toisiaan todella paljon ja niiden erottaminen voi olla vaikeata.
Joo Smaa, jos tahdot niin voin laittaa vaikka privalla kaikki parhaat kukkakaupat ym.lappeenrannasta!
Mukavaa Meritähti että tunnistit ton sun Horridan! Ootkos jo lukenu tyräkkipalstan? Siellä on muistaakseni juttua E. horridasta.
Minulla on kans tuo Cereus peruvianus ''Monsrosus''. Se on tosi mukava ja helppohoitoinen kaktus, joka pitää paahteesta ja kestää kuivuutta hyvin. Älä missään tapauksessa laita C. peruvianusta varjoon
Cereus peruvianus var. monstrosus menestyy ihan hyvin puolivarjossa, mutta se ei saa olla liian varjoisassa paikassa. Mitään kaktuksia ei saisi pitää aivan varjossa (lehtikaktukset ovat poikkeuksia, koska ne kasvavat ulkona melkein varjossakin - esim. Schlumbergerat viihtyvät ihan hyvin varjossa).