Opuntiakaktus, Opuntia

Kiva, että asia selvisi. Opuntia ficus-indica on aika monikäyttöinen laji. :)

Opuntia on minulle ihan uusi tuttavuus. Sain neljä "läpyskää" Katjuushalta tässä jokunen viikko sitten (en tarkkaan muista). Juuret kehitty tosi nopeasti ja istutin ne multaan. Nyt ne näyttää tältä.

Mitä nuo "törökäiset" on? Kukkia?

Jännityksellä seuraan mitä niille tapahtuu...

Kiva, että juurtuminen on ollut nopeta. :)

Nuo ovat varmaan brasilianopuntiaa tai jotain lähilajia.

Jatkoa... Nuo uudet kasvut ovat komean näköisiä. Niistä muodostuu uusia versoja/varsia.

Kylläpä nuo uudet versot kasvavatkin. Nyt ne ovat jo kasvaneet pituutta kaksinverroin ja litteys alkaa näkyä. Lisäksi pienenpienet piikit alkavat näkyä. no-jaa Nämä ovatkin mielenkiintoisia...

Täällä samanlaista kasvua, vain hillitympää, olen tietty liian kuivana pitänytno-jaa.

Versot kasvavat yleensä aika nopeasti. Jos kaktus saa riittävästi vettä, niin kasvu voi olla todella nopeata.

Mulla on samanlaisia läpysköjä, nekin kasvaa saman tyyppisiä alkuja, mutta tosi hittaasti, ne on saviruukussa, pitäiskö kastella enemmän tai useammin? Kastelen kerran viikkon niin, että vesi valuu aluslautaselle.

Älä välitä werro, hittaasti meilläkin kasvetaan...tuossa alaoikealla oletan olevan Opuntia brasilensis - vuosi sitten pöllityssä pistokkaassa oli nuo kaksi alinta läpyskää, loput on kasvaneet vuoden aikana.
1-2 kertaa viikossa olen kastellut, talvella ehkä hiukan harvemmin. Multana hiekansekainen kaktusmulta, lannoitetta saavat vain mitä orkideoilta jää.

Tuo on terhakan näköinen O. brasiliensis. :)

O. brasiliensis on siitä mielenkiintoinen kasvi, että se voi kasvaa voimakkaasti, jos se viihtyy kasvupaikassaan ja multaseos on riittävän hyvä. Toisinaan se voi kasvaa myös hitaasti.

Mulla on 3 oksaa Brasilianopuntiaa, vaihdan niitä:

Käärmekaktuksen poikaseen/pistokkaaseen

Raatokukan pistokkaaseen

Tulitikkukaktuksen pistokkaisiin

Joihinkin noihin vaihdan noita oksia!

Voisiko joku kertoa mitä noille opuntioiden hedelmille pitää tehä? Pitääkö ne vaan antaa olla vai voiko ne ottaa pois kun ne on kypsyny eikä oo enää vihreitä vai mitä?

Kun hedelmät ovat kypsiä, ne voi ottaa pois. Ne voi ottaa pois myös raakoina, jos et halua, että opuntia tekee hedelmiä. Kun ne ovat riittävän kypsiä, niin niiden pitäisi pudota itsestään pois.

Olisiko tuokin joku Opuntia?

Hale, tuo on tosiaan jokin Opuntia. En juuri nyt tällä hetkellä tunnista lajia, mutta täytyy tutkia asiaa.

Mistäköhän johtuu, että partaopuntiani alimpiin lehdyköihin on tullut areolien ympärille haaleita rinkuloita, jotka näyttävät ikään kuin korkkeuman aluilta tms.? Niitä ei ole kuin vanhimmissa lehdyköissä, joten kuuluukohan se ikääntymiseen vai onko kyseessä jokin ongelma? Areolit ovat näiden vaaleiden länttien keskellä.

Hmm… Jos kyseessä on tavallinen korkkiintuminen, niin siitä ei kannata olla huolissaan. Kuvan perusteella on vähän hankala sanoa onko kyseessä korkkiintuminen vai tauti. (Muuten, nuo isot valkoiset läntit näyttävät homeelta.)

Kuva valehtelee hieman, sillä ne pari valkoista länttiä eivät näytä luonnossa homeelta. Kyseisistä areoleista on piikit irronneet, ja reikien ympärillä on ihan kovaa ja vaaleaa korkkeuman tapaista pintaa, josta ei rapsuttamalla lähde mitään irti. Voikohan korkkeutuminen alkaa täplinä areolien ympäriltä? Mun muissa kaktuksissa alaosat korkkeutuvat tasaisesti alhaalta ylöspäin eikä läiskinä. Opuntia kyllä voi hyvin ja tekee parhaillaan taas uutta lehdykkää, ja kuten alemmasta kuvasta näkyy, muut lehdykät kuin alin ovat ihan terveen näköisiä.

Tuo on kieltämättä mielenkiintoista… Kaikki on aina mahdollista. Jos kaktus voi muuten hyvin ja kasvaa, niin kyseessä voi olla korkkiintuminen.

Tälläinen viikunaopuntian jätti pistokas( A4 kokoinen) on ollut jo jonkin aikaa mullassa, vielä ei uutta kasvua näy....