Josko ensi kesänä =)
Oon kans aatellu että uusi kasvu saattaa mennä keväälle, no eipä se haittaa kuhan hengissä pysyy
Tuon kokoluokan pistokas kasvattaa ensin laajan juuriston, ennen kuin uskaltaa työntää näkyviin yhtään uutta versoa. Anna pistokkaan olla rauhassa ja kastele sitä varoen, ettei se pääse mädäntymään. Aikaa voi mennä kauan. Minulla on ollut viime keväästä asti yksi opuntian “lehti” juurtumassa, eikä siinä näy vielä uutta kasvua. Kuitenkin se näyttää pirteältä, joten annan sen olla ikkunalaudalla. Jospa se alkaisi kasvaa keväällä…
Jotkut opuntian lehdykät juurtuvat nopeasti ja toiset hitaasti. Koska nyt on syksy, niin voi olla, että juurtuminen on hidasta. Opuntiat juurtuvat parhaiten keväällä, mutta niitä voi juurruttaa syksylläkin. Syksyllä on syytä olla tarkkana kastelun ja kosteuden kanssa.
Viikunakaktukselle, Opuntia ficus-indica, on nyt oma viestiketjunsa, vaikka se Opuntia myös onkin. Muokkasin yhtä vanhoista otsikoista ja pyhitin sen tuolle syötävälle versiolle.
Yhden jo suljetun Opuntia-aloituksen siirsin Ajankohtaisiin, josta se aikanaan tulee poistumaan luonnollista tietä.
Tunnistaako kukaan mikähän opuntialaji on kyseessä? Talvehtinut ruukussaan 3 vuotta lämmittämättömässä kasvarissa peittämättä ja sitä ennen samanverran a-tallissa keskimäärin +10-13 asteessa.
Löysinpä itselleni vastauksen vanhoista muistiinpanoistani ....hih...aikoinaan ZETA- puutarhaliikkeestä olen hankkinut.
"opuntia missourlensis" on kyseessä.....ajattelin osan tulevana kesänä kokeilla istuttaa taivasalle. Tätähän ei pakkanen tapa vaan märkyys.
Kiitokset jaholiille brasilianopuntiasta! Laittelen kuvia lapsukaisen elämästä jahka ennätän kuvata :)
Toivottavsti siitä on sinulle iloa vaihda isompaan ruukkuun, kasvuvauhti olosuhteiden sattuessa kohdalleen on melkoinen. Kaktukseksi.
Löysin vanhan isohkon matelijaterran, ja ajattelin molemmat opuntiat (nyt kun se jänönopuntiakin alkoi kasvamaan kunnolla) siirtää siihen Iloa tuosta varmasti on!
Kiitokset tosiaan jaholiille brasilianopuntiasta. Kaveri asuttaa nyt vanhaa pientä matelijaterraa jänönopuntian kanssa. Vielä ehkä yksi mahtuisi mutta voi olla, että brassille tulee siirto, jos vielä kovasti jatkaa kasvuaan. Tässä kuvatus ulkoilun jälkeisestä elämästä. Männyn siitepöly inhasti tarttui ystävysten hipiöihin.
Jaahas, mulla on näemmä rikkinäinen kuvalinkki. Noooh. Kysyisin sellaisesta asiasta kun eilen “bongasin” erään tavaratalon rehuostaston hyllyltä ulko-opuntian (tieteellinen nimi ei nyt jäänyt muistiin). Hinta ei ollut paha, koska kasvi oli suhteellisen iso. Esitteessä luvattiin, että kestäisi 20 astetta pakkasta. Onko kenelläkään kokemusta pakkasenkestävyydestä ko. lajilla?
Oheisissa kuvissa Opuntia monacantha (vulgaris) ''Variegata'' var. monstrosa. Siinä ei ole juuri lainkaan piikkejä.
ompa upea kertakaikkiaan, tuosta jos joskus lehti napsahtaa poikki niin pistä Rolloon tulemaan =)
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä on Rollo? Opuntia on mustakin todella veistoksellisen näköinen ja upean vaaleanvihreän kirjava. Uusien lehdyköiden alut ja nystyt ovat kirkkaan vaaleanpunaiset. Kasvissa on nyt ollut jo pitkään isoja kukkanuppuja, mutta eivät ole vielä auenneet.
Hauska tuo Meritähden opuntia.
Vastaan tuohon Rollo-kysymykseen. Tarkoittikohan Jadeliila Rovaniemeä.
Jop, Rovaniemeähän minä
No sitä mä itsekin epäilin! Voin irrottaa ja lähettää sulle lehdykän, jos haluat.
Laitan hölöä
Voi että miten kaunis opuntia