Kiitos, Minppu! Kuten edellä kirjoitin, tämän opuntian nystyt (tai mitä ne nyt ovatkaan), joista kehittyy myöhemmin ainakin areoleja, ovat kirkkaan vaaleanpunaiset. Koska ne eivät tulleet kunnolla esiin aiemmissa kuvissa, laitan vielä kolme uutta kuvaa. Kaukaa katsottuna näyttää siltä kuin opuntia olisi täynnä pieniä vaaleanpunaisia kukkia, ja ne sointuvat tosi kauniisti kirjavan vaaleanvihreään perusväriin. Jostain syystä ne näyttävät kuvissa paljon hailakamman värisiltä kuin luonnossa (esim. alin kuva). Mulla on tosin aika vanha ja huono kamera.
Meritähti, sinulta tullut pistokas on vielä hengissä =) Onhan se jo kohta viikon ollut minulla =)
Kiva kuulla! Lähettämäni lehdykkä oli ilmeisesti melko vanha, koska siinä ei ollut enää vaaleanpunaisia nystyjä. Jos se ei juurru ja ala kasvaa, voin lähettää sulle kokeeksi jonkin uusimmista lehdyköistä, jos ne olisivat elinvoimaisempia. Ei oikein tiedä, kannattaako yrittää juurruttaa mieluummin vanhempaa vai uudempaa lehdykkää ja riittääkö vain yksi lehdykkä.
Meidän ulko-opuntia (Opuntia humifusa) alkoi sitten kasvamaan.. Uutta pallukkaa pukkaa suunnasta jos toisestakin.
Ihastuin tuohon Meritähden valkokirjavaan opuntiaan ja olin jo vähällä laittaa pyynnön pistokkaasta. Eilen kuitenkin pistäydyin Tarjoustalossa ostamassa pesuaineita ja mikäs siellä olikaan pienenä myynnissä - Opuntia monacantha var. variegata! Kasvilla on korkeutta seitsemisen senttiä ja ruukun halkaisija kuusi.
Tämä nyt tiedoksi muillekin kasviin mahdollisesti ihastuneille. Liikkeessä oli muitakin kaktussukuisia kasveja rullakollinen täynnä; hinta per kasvi kolme euroa.
Minppu: onko tuo Opuntia humifusa ulkona kesät talvet? Millä peität talveksi, pleksilläkö?
KaksuKaksu, tuon pitäisi kestää noin 23 pakkasastetta, toivottavasti ei tule sen kovempia pakkasia. En ole vielä päättänyt miten peitän vai otanko kylmään varastoon talveksi. Vasta tovi sitten hommattu. Pitää googleilla ohjeistusta
Ostin oman monacanthani tällaisena isona Vantaan Plantagenista tänä kesänä. Maksoi muistaakseni 79 euroa.
Vastaanpas tuohon KaksuKaksun kyssäriin nyt vähän viisaampana. Eli jos rehu asustaa ruukussa, niin kylmävarastossa talvehtiminen paras vaihtoehto. Jos taasen istutettu maahan, niin pitäisi kestää talven, jos ei superpakkasia tule eli mittarilukema ei vajoa alle 23 pakkasasteen.
Odotus on palkittu, tämä läpyskä on ollut mullassa jo 1.5 vuotta ja .................
nyt se tekee uutta kasvua
Niimpäs onkin, kameran kello on jäänyt kääntämättä
Mikähän ihme on kun tuossa pari kuukautta sitten ostin opuntia robustan niin se on alkanut pikku hiljaa rutistumaan ja kuivumaan. Ei kai nyt kyseessä voi olla kuivuus, koska olen sitä kastellut ja nyt kuitenkin on talvi meneillään. Ihan kun joku elukka olisi iskenyt. Ko. kasvin lehdet näyttävät haalistuneen ja tuntuu että kohta niistä alkaa näkemään läpi ja kuivuu vaan. Mikä avuksi ?
Mun talvenkestävä opuntiani tekee aina noin syksyllä kun se menee talvilevolle…
Tiudeliini, opuntia robustan kuntoa koskeva kysymyksesi löytyy nyt täältä Opuntia-ketjusta. Toivottavasti joku osaa auttaa
Meritähti, sulta tullut pikkuläpyskä kuoli,surullista
Toin Gran Kanarialta viikunaopuntian siemeniä, sekä yhden pienen läpyskän. Napsin siitä ennen kuljetusta kaikki piikit pois, ja annoin viikon olla, ennen kuin laitoin multaan. Onko ko. kasvilla mitään mahdollisuuksia selvitä?(aivan ikkunan vieressä, että ainakin valoa saa)
Tässä ensin ylimpänä tuntematon opuntia, jonka tuttuni toi minulle Ranskasta (rupesi melkein heti kasvamaan), sekä alempana viikunaopuntiani pistokas.
Alla olevista kuvista näkyy, miten paljon partaopuntia voi kasvaa parissa vuodessa, vaikkei se saa suoraa aurinkoa kuin noin kolme tuntia päivässä kesällä. Brasilianopuntianikin kasvoi parhaimmillaan yli puoli metriä kesässä. Alimmassa kuvassa näkyy myös Pilosocereus, jonka kasvusta yli puolet on viime kesältä, mutta liian vähäinen valo näkyy kapeasta kasvusta. Olen huomannut, että partaopuntia tarvitsee paljon vettä myös talvella. Jos se on liian kuiva, oksat alkavat harottaa ja taipua vaakatasoon hyvin nopeasti. Jos sitä ei talvella kastele joka toinen viikko kunnolla, oksat alkavat heti taipua. Jostain syystä pari isointa oksaa eivät kastelunkaan jälkeen pysy pystyssä ilman tukea. Onkohan se tavallista vai voisiko se johtua esim. siitä, etteivät oksat ole liian niukasta valosta johtuen kasvaneet tarpeeksi jämäköiksi? Kaktus on kyllä etelä-länsi-ikkunalla, mutta ikkunanpuitteet ja pari isoa puuta varjostavat osan päivästä.
Viikunaopuntia rasahutti kesän aikana kolome uutta läpyskää
Jadeliila, huomasin vasta nyt sun jo aikoja sitten kirjoittaman kommentin, että mun antamani Opuntia monacanthan lehdykkä kuoli! Jos haluat, laitan sulle mielelläni muutaman uuden postissa. Kasvi kasvaa mulla aivan järjetöntä vauhtia! Alla on tänään otettu kuva. Lähetä vaikka yv, jos haluat lehdyköitä.
Meritähti, mikä on toi vasemman puoleinen punapiikkinen kaktus?