Opuntiakaktus, Opuntia

Se on jokin rautakaktus eli Ferocactus (mahdollisesti gracilis tai stainesii?). Olen laittanut siitä aiemmin kuvia Rautakaktus-palstalle, käy katsomassa.

Kaunis kaktus

Hienoja kaktuksia!

Opuntia humifusa

Mun isosta partaopuntiasta katkesi tänään iso monihaarainen oksa, kun siirsin ruukkua siivotessani. Vain yksi kärkilehdykkä säilyi vahingoittumattomana (käsittääkseni vain niistä kannattaa ottaa pistokkaita). Lehdykkä on noin 25 cm pitkä (ks. ylin kuva). Jos joku haluaa sen itselleen, voin postittaa sen ilman kuluja. Alin kuva on kolmen vuoden takainen. Sama kaktus on kuvattuna myös tämän ketjun sivulla 6 22.11.2010.

Lehdykkä löysi jo uuden omistajan.

Meillä on jokin opuntia, jolla on korkeutta nyt n 50 cm, 4 lehdykän verran. Mahdanko kastella sitä liikaa vai liian vähän kun välillä se retkottaa kaarella alaspäin? Vai onko vikaa lämpötilassa vai ruukun koossa? Toisina päivinä se kyllä kannattelee ihan itse itsensä. Kaktus on vielä parvekkeella, mutta teki tuota jo ennen ulosmuuttamistaan kertaalleen.

Mulla on ollut paljon opuntioita ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos oksat eivät jaksa pysyä pystyssä, vaan alkavat retkottaa, se tarvitsee pikaisesti vettä. Mulla onkin sellainen tapa, että kastelen opuntiani vasta sitten, kun oksat alkavat hieman harottaa tai riippua lajista riippuen. Aina kunnon kastelun jälkeen oksat nousevat ja jäykistyvät vuorokauden kuluttua eli olen lukuisia kertoja testannut sen, että ongelma toisaan johtuu kuivuudesta. Opuntia osaa siis kertoa, milloin se tarvitsee vettä, eikä sitä kannata kastella, ennen kuin se sen itse kertoo (en tiedä, päteekö kaikenmuotoisiin opuntioihin).

Mulla on paljon isojakin kaktuksia, ja olen todennut, että opuntiat tarvitsevat ylipäätään paljon enemmän vettä kuin muut vastaavankokoiset kaktukset. Ne myös kasvavat paljon reippaammin, esim. mun brasilianopuntia saattoi kasvaa metrin vuodessa. Partaopuntiakin tekee 6-10 isoa, yli 30 cm pituista lehdykkää kesässä. Kasvuvauhti on siis aivan toista kuin esim. isoilla siilikaktuksilla, joten vettäkin kuluu. Etenkin sileälehdykkäiset opuntiat myös haihduttavat vettä selvästi muita kaktuksia enemmän, koska pinta on lehtimäisempi.

Toki retkottaminen saattaa johtua muistakin asioista, mutta oman kokemukseni perusteella suosittelen siis kyllä kastelemaan reippaasti ja odottamaan 1-2 vrk. Jos tilanne ei korjaannu, kyse on jostain muusta.

Kiitos! Kätevähän tollanen kastelumuistutus on :slight_smile:

Miten noita pitäisi lannottaa ja jokohan sen alkaa tulla kylmä tuolla ulkona?

Itse olen lannoittanut kaikkia katuksiani kaktuslannoitteella noin 3-4 kertaa kesässä eli opuntioita sen verran kuin muitakin, mutta koska kasvavat reippaammin, niitä voisi varmaan lannoittaa hieman muita enemmän.

En pidä mitään kaktuksiani ulkona kesälläkään, koska kun kerran tein niin, sain valtavan villakirvaongelman, joka meinasi tuhota kaikki isot kaktukseni! Eli en osaa kokemuksen perusteella ottaa kantaa siihen, koska opuntia pitäisi ottaa sisälle. Tiedän kuitenkin, että opuntia noin yleisesti ottaen kestää pakkastakin, ja joku on talvehtinut ulkona jopa Suomessa talon eteläseinustalla! Netin mukaan monet opuntiat ovat täysin talvenkestäviä hieman Suomea leudoimmissa maissa. Luulen, että karvaiset opuntiat kestävät kylmää muita paremmin. Karvattomat brasilianopuntiat ym. tulevat Etelä-Amerikasta, eivätkä ne varmaankaan kestä pakkasta kuin pari astetta, mutta Pohjois-Amerikasta kotoisin olevat ovat netin mukaan hyvin pakkasta sietäviä. Luulen, että sinunkin opuntiasi pärjää ulkona ainakin yöpakkasiin asti. Talvi- tai syysmärkyys on pahempaa kuin kylmyys.

Kerron vielä, että kun ostin ekan ison opuntiani enkä kesällä aluksi kastellut sitä tarpeeksi, isot oksat levahtivat aivan vaakatasoon lattian pintaan, mutta kun kastelin sen kunnolla, oksat nousivat vuorokaudessa täysin pystyyn. Täytyy tosin olla varovainen sen suhteen, ettei anna ainakaan painavien oksien levahtaa liikaa, koska silloin ne saattavat katketa. Olen myös havainnut, etteivät opuntiat vaadi niin paljoa aurinkoa kuin monet muut kaktukset. Mulla pylväskaktukset, siilikaktukset ym. alkavat tehdä selvästi normaalia kapeampaa kasvua, jos saavat aurinkoa vain 2-3 tuntia päivässä, mutta opuntiat kasvavat silloinkin erinomaisesti. Mielestäni ne eivät edes tykkää liiasta paahteesta ja saattavat silloin herkemmin korkkiintuakin. 

Meillä on nyt tuo aiemmin mainittu opuntia alkanut tehdä 2 uutta lehdykkää. En ole kastellut sitä koko talvena, mutta pitäisikö jo pikkuhiljaa aloitella kun on lähtenyt uuteen kasvuun? Vielä se ainakin seisoo tukevasti pystyssä eikä lepäile niin kuin kesällä.

Kyllä sitä mielestäni pitäisi jo kastella, varsinkin, kun on jo alkanut tehdä uutta kasvua. Itse olen kastellut sisällä olevia isoja kaktuksiani talvella n. 6 viikon välein (huonelämpötila on n. 23). Suositus on, että niitä kaktuksia, jotka eivät ole viileässä talvilevossa, pitäisi talvellakin jonkin verran kastella n. 6-8 viikon välein. Isoja harvemmin kuin pieniä.

Kiitos, aloittelen varovasti. Tuo on ollut ihan huoneenlämmössä, tosin ikkunaa vasten joten vähän kylmää hohkannut.

Neuvokaa mua, minkälaiseen ruukkuun opuntiakaktukseni pitäisi istuttaa? Se on pienessä ostoruukussaan kasvanut yllättävän paljon ja tarvitsee välttämättä siirron. Mutta jämptiin ruukkuun vai hieman tilavampaan, jossa on painoakin enemmän? Ja istutetaanko samaan kasvusyvyyteen vai vähän syvemmälle?

Opuntiat kasvavat yllättävän ripeästi (ks. mun aiemmat tekstit tällä palstalla, esim. 23.8.2012), joten olen itse istuttanut ne hyvinkin tilavaan ruukkuun, eivätkä ne ole siitä ainakaan huonoa tykänneet. Opuntiat tarvitsevat kesällä myös yllättävän paljon vettä, ja oksat alkavat helposti harottaa ja saattavat jopa katketa, jos kuivuvat liikaa. Eli siitäkin syystä isompi ruukku on parempi. Istutussyvyyden pitäisi olla sama kuin aiemmin, ellei kaktus ollut jostain syystä istutettu aiemmin väärään syvyyteen. Joskus kaktus täytyy istuttaa hieman aiempaa syvempään, jos se meinaa muuten kaatua.

Meritähti, kiitos. Pienen lueskelun perusteella havaitsinkin, että opuntiat ovat aika nopeakasvuisia kaktuksiksi.

Ai ovat opuntiat nopeakasvuisia. Tämä brasilianopuntia(?) on kolmessakymmenessä vuodessa venähtänyt huimaan puolen metrin mittaan

Onpa erikoista! Mun brasialianopuntia kasvoi parhaana vuonna noin 60 cm ja myös kukki ilman viileää talvilepoa (voin myöhemmin laittaa pari vanhaa kuvaa kukinnasta). Ensimmäiset vuodet pistokkaan istuttamisen jälkeen kasvu oli hitaampaa, mutta noin 4-5 vuoden jälkeen kasvua tuli monta kymmentä senttiä vuodessa. Muuten mukava kasvi, mutta alaosa muuttuu ajan myötä aivan puutuneeksi, paljaaksi ja järkyttävän piikkiseksi. Piikit ovat valtavan pitkiä ja paksuja, ja se kannattaakin jossain vaiheessa istuttaa uudelleen pistokkaasta, koska lopulta vihreää kasvustoa on vain tupsuna latvassa. Kysymysmerkkiisi liittyen kyllä tuo ainakin minusta näyttää brasilianopuntialta.

Tässä edellä lupaamiani vanhoja kuvia mun brasilianopuntiasta, joka siis kukki ilman viileää talvilepoa. Se tosin tulee trooppisemmilta seuduilta kuin perinteiset aavikkokaktukset, mikä voi vaikuttaa siihen, ettei talvilepo ole niin välttämätöntä.

Olettekos nähneet tällaista opuntiaa? Kyseessä on Opuntia tuna crest, jonka tilasin juuri Italiasta.