Mulla on mökkitontin eteläreunalla orapihlajaa. Se on paikoitellen noin 5-6 metriä korkeata ja alhaalta pikkuisen kaljuuntunutta. Alimmat varret ovat ehken semmoiset 8-10 senttiä paksuja. Vieläkö sen voi leikata ihan nysäksi? Ja mitä sille leikkuujätteelle voi tehdä?
Koska sitä pitäisi leikata?
Minun tietääkseni orapihlaja-aidan voi leikata vaikka kuinka isosta sellaiseksi parikymmensenttiseksi tyngäksi ja se lähtee siitä uusia haaroja kasvamaan.
Se vanhan aidan hävittäminen sitten onkin tosi hankalaa, ellei ole paikkaa missä ne voisi polttaa. Ne risut lasketaan muistaakseni noiden piikkien vuoksi ongelmajätteeksi monilla kaatopaikoilla ja maksu sinne vietynä on aikamoinen.
Jos itse uudistaisin aitaa, niin pistäisin sen nyt matalaksi.
Ne piikit ei varmaan silppurissakaan mene rikki? Palaako se "tuoreena" hyvin, huonosti vai hyvin huonosti? Voisiko sitä käyttää kasvihuoneen kasvualtaassa pohjalla "salaojituskerroksena" jos sen ajaa silppurin läpi?
Se on puunakin jo niin kovaa, että saattaa olla liikaa monelle silppurille ja juuri siksi se on ongelmajätettä, kun ainakin leikkaavat terät tylsyvät nopeasti. Ja ne piikit eivät tahdo mitenkään lahota ja maatua - ovat vähän samankaltaisia, kuin ruusujenkin piikit.
Itselläni meni kerran piikki läpi sormestani aitaa leikatessa, eikä lääkäri saanut sitä pois, vaan piti odotella, että se tuli itsestään märkimällä pois. Meillä oli tontilla tänne muuttaessamme noin kolmisen metriä korkea aita ja kun sen kaadoin, niin polttelin niitä risuja keväällä lumen ollessa vielä maassa. Monta päivää niitä sai poltella ja sytykkeinä ensin muuta puuta, että tarpeeksi kuumaksi sai nuotion. Siis aika huonosti palavaa tavaraa se on tuoreena.
Naapurit leikkas orapihlajaaitansa toissa vuonna,eivät jättäneet kuin korkeintaan 5 senttiä tynkää. Kasvoivat samana kesänä jo niin paljon, että leikkasivatkin sitä. Jos sinulla on mahdollisuus polttaa, se on kaikkein järkevintä. He polttivat pellolla ja hyvin paloi, ensin pikkasen pensaa ja kyllä roihus. Silppurin kanssa menee ikuisuus ,eikä ne piikit mene pieniksi....niitä on varmaan saappaassa pystyssä..kamalia ne piikit.
Meillä leikattiin viime kesänä (olisko ollut heinäkuuta) orapihlaja-aitaa melko rankalla kädellä. Korkeudesta lähti metri ja leveydestä (vai onko se syvyys) varmaan puolitoista. Heti alkoi kasvaa uusia oksia. Orapihlajaa näyttäisi voivan muutenkin leikata ihan milloin tahansa. Vietiin leikkuujäte biokaatopaikalle.
Ennen leikkausta laitettiin maahan pressut että tulee kaikki piikit talteen. Silti tuli pistos: yksi piikki oli uponnut lenkkarini pohjaan ja kitkutellut sitten tiensä vähitellen läpi, varsinainen vahinko sattui kun olin mökillä (jossa ei ole orapihlajaa kymmenien kilometrien säteellä)
jo melkein viikon humpsutellut lenkkitossuillani ympäriinsä. Veljelleni kävi sama kuin Raakille: hän odotti monta vuotta että piikinpalanen tuli kämmenselästä ulos kun oli mukelona ajanut aitaan pyörällä. Olen sitä mieltä että hengenvaarallinen koko kasvi ja joutaisi hävittää. Valitettavasti tonttimme kaikki neljä sivua ovat juuri orapihlajaa, eikä ihan resurssit vielä riitä vaihtamiseen.
Onneksi meillä ei aikoinaan anoppi ollut laittanut marttojen pihasuunnittelijan vihjeen mukaan orapihlaja aitaa...yhden taimen oli istuttanut, ja siitä on kasvanut kaunis pieni puu. Kukkii nätisti ja marjatkin kauniita punaisia sitten. Kerran olen leikannut, hankaavia oksia ja liikaa sivulle töröttäviä.
Mouku, löytyisikö kuvaa? Yritän itse kasvatella paria rungollista orapihlajaa ja olisi kiva nähdä mille näyttää isona.
Kuinka suuri siitä on tullut, korkeus ja leveys? Meillä ne on aika lähellä autolla-ajoreittiä.
Kävin mittailemassa puutamme ulkona..itseeni vertasin, olen 163 cm pitkä. Eli korkeutta on nyt yli 2m, leveyttä ainakin tuo 160, mutta katsoin että voisi kaventaa kun vaan leikkaisi sojottavia oksia.
En löytänyt vielä kokonaiskuvaa, kaivelen arkistojani tai nappaan kuvan puusta joku päivä. Leikkaamallahan sitä saa helposti muotoiltua.
Uskaltaako aidalle siis tehdä alasleikkauksen vielä näin keväällä? Tarkoitus olisi leikata ihan tapille tuollainen usean kymmenen vuoden ikäinen, paikoitellen kuivanut aita. Ja lisää taimia täytyy hankkia sitten kuivaneisiin kohtiin, mutta se lienee vielä turhan aikaista ajatella. Joten leikkaanko viikonloppuna matalaksi koko komeuden..?
No minä kyllä uskaltaisin, mutta minua taas ei harmittaisi vaikkei siitä nousisikaan koskaan... Eikä ole noissa meidän orapihlajoissa vielä nuppujakaan.
Löysinpäs kuvan orapihlaja puustani, syksyn puolella jo kuvattu, kasvaa rusopajuangervojen kanssa. Yrittäkää ottaa selvää, on tuo koivukin taustalla sotkemassa:
Siis silmuja ei ole meillä, kyllä on taas sanat hukassa tänään
Meidän ylikasvanut orapihlaja-aita kukkii jo mutta uskaltaisikohan sitä leikata? Siis ihan nysäksi. Luin että ennen kuin silmut tulee niin pitäisi leikata mutta emme halua sitä enää katsella ja sen alusta pitäisi siivota... Ei meitä kyllä harmita jos se vaikka ei lähdekään kasvamaan
Meiltä lähti orapihlaja aita kokonaan, kyllästyimme siihen lopullisesti. Aita olikin todella vanha ja paksurunkoinen. Nyt se on leikattu alas ja mietimme seuraavia vaihtoehtoja sen tuhoamiselle: Riittäisikö kantojen jyrsintä, vai versooko juurista? Vai onko otettava kaivuri ja kuorma-auto pihalle? Kaivuri vie mullankin mennessään ja se ei ole näin pitkän aidan alta mikään hauska asia, kukkarolle nääs.
Mietimme naapurin kanssa tilalle "elävämpää" aitaa, eli jossa olisi muutamia eri lajikkeita, mieluiten vapaasit kasvavia. Piikkejä emme enää tahdo.
Kyllä se on otettava kaivuri, on se sellainen kasvi, että juuret menevät pitkälle. Ja tulee hommaa paljon, kun on tosiaan ne mullatkin hankittava. Mutta voittehan pitää aidan matalana ja pitää sen kurissa siten.
Emme kyllä halua enää koko rohjaketta tuohon väliin. Kai se on kaivurille vaan annettava töitä. ;iten syvälle/ laajalle alueelle orapihlajan juuret oikein menevät?
Kyllä ne menee pitkälle, minulla on yhdellä sivulla kasvimaa ja
pitkälle juuret tulevat, mutta kun ne pätkäisee poikki, ei ne varmaan
lähde enää kasvamaan. Luulisin että ainakin puoli metriä, jos ei
enemmänkin. Kyäisempä tuolta paremmalta puoliskoltani, mitä hän sanoo.
Samaa kuin minäkin.
Terveisiä muuten meidän orapihlaja-aidalta: lähti, moottorisahalla maata myöden, isäntä ei halua sitä enää katsella. Poltettiin niitä jätteitä 3 päivää(!) 200 litran tynnyrissä. Nyt toivotaan, ettei se enää lähde kasvamaan.
Mutta on autiota... mitähän siihen tilalle laittaisi?
Meillä kaivettiin keväällä orapihlaja-aita juurineen. Nyt näyttää vielä nousevan parista kohdasta oikein elinvoimaista pensasta.
Lauta-aita laitettiin. Ihan hyvä näin.