Minä leikkasin pari viikkoa sitten koko orapihlaja-aidan alas. Oli jotenkin niin harva ja ruma. Nyt vaan odotellaan, että kasvaako uusi ja tuuhea aita tilalle.
Onko kenelläkään tarvetta orapihlajan taimille? Tuolla näyttää niitä nousseen ehkä kymmenisen kappaletta.
Muutimme talvella uuteen asuntoomme, jonka edustalla kasvaa orapihjala aita. Edellinen asukas ei ole kuitenkaan leikannut aitaa viime vuonna lainkaan. Orapihjalat ovat kasvaneet uutta versoaan lähes metrin ylöspäin ja ovat todella rujon näköiset. Alku kesästä aita varmasti kasvaa taas lisää ja tulee entistä hurjemman näköiseksi.
Voiko orapihja aitaa leikata jo nyt toukokuun alussa ennen kuin se kasvaa uutta versoaan? Vai olemmeko jo liian myöhään liikkeellä?
Ps. Vaikka aita on muutenkin huonosti hoidettu sitä ei voi leikata kokonaan alas, koska aita jatkuu seuraavaan asuntoon korkeana ja hyvä kuntoisena...
Mun tutut leikkasivat viimmekesänä koko aidan matalaksi, muistaakseni kesäkuun alussa. Ehti kasvaa loppukesästä jo lähes puoli metriä. En tiedä kärsiikö jos leikkaa jo toukokuussa. Toisaalta tuo kesäkuussa leikattu aita on V-vyöhykkeellä, eli jos asut etelässä uskoisin, että sitä voisi leikata jo toukokuussa. Vastatkoon viisaammat tarkemmin
Muoks: Sitä en sitten tiedä milloin tuo aita pitäisi ihan oikeasti leikata… kokeilitko muuten hakea täältä puutarha.netistä löytyisikö aiempaa keskustelua tästä asiasta. Jos et, niin kirjoita tuohon hae kenttään vaikka orapihlaja aita
Keväällä se leikata kuuluisi. Puutarha - Pensaat - Asiaa lajeittain - lajeittain L - O - Orapihlajat -ketjusta löytyy asiaa.
Me leikattiin viime vuonna keskellä kesää ja toivomme, ettei ikänä enää takaisin kasva.
Hm, oikea leikkausajankohta on kait huhtikuu ennen kuin on aloittanut uuden kasvunsa. Mutta, mielestäni aitasi ehtisi vielä leikata, onhan nyt vasta huhtikuu. Paljon siistimpi ja helppohoitoisempi se ainakin on sen leikkaamisen jälkeen. Meillä naapuri leikkasi kerran kaikki aitansa kesäkuussa tapeille alas ja kasvanut on.Tietenkäänkaikki ihan lahot eivät lähteneet kunnolla kasvamaan.(aidat on istutettu joskus 50-luvulla). Leikkaamisen jälkeen kannattaa perata juurialue ja lannoittaa ja kalkita sekä laittaa katetta. On ainakin oma piha nätimpi aidan suhteen.
meillä leikattiin tappiin vanha 50-luvun orapihlaja-aita, oli ränsistynyt lähellä kasvaneen koivun takia (sekin lähti)
kalkittu,lannoitusta ei suositella keväällä, kasvattaa turhaan roikkoa vesiversoa
Kiitos vastauksista. Tekisi mieli leikata koko aita alas, mutta kun se jatkuu seuraavan naapurin kohdalta jo ihan kauniina. Täytyy siis tyytyä rauhallisempiin “pelastus toimiin”. Ja ilmeisimmin aita ei siihen kokonaan kuole vaikka sen nyt jo leikkaisikin…
Naapuri päristeli raivuusahalla tänään oarpihlaja-aitansa nurin, se olikin päässyt kamalan pitkäksi.
Kyllä minä viime kesänä kalkituksen ja lannoituksen jälkeen olin kuitenkin tyytyväinen, että se lahokantoinen aita alkoi kasvaa, leikkelin sitä heinäkuussa alemmaksi ja mielestäni se on nyt ihan tuhdin näköinen, ei vesiversoinen. Ja tänä vuonna meni toiselta puolelta aita nurin ja hoidin viime vuotiseen tapaan.
Orapihlajapuusta oli tuossa aiemmin kuvakyselyä, niin laitanpa yhdestä versiosta kuvan tänne. Tämä on nyt vielä kesämuotoilua vailla, se leikataan joka kesä pallon malliseksi ja poistetaan tuo tyvikasvu. Mittakaavana on savustuspönttö (oikeastikin vinossa). Puu lienee noin 4,5 m korkea ja ikää sillä on noin 40 vuotta. Tai enemmänkin, koska se on ostettukin jo tuon mallisena. Kerran on pistetty tuosta rungon yläpäästä palleroinen poikki ja uusi pallero kasvoi tilalle parissa vuodessa.
Onko helmiorapihjalan marjat syötäviä?
Kyllä niitä syödä voi, mutta tuskin maistuvat kovin hyvälle.
Helmiorapihljajasta kaipaisin taustatietoja: mitä maata haluaa varpailleen, onko talvenarka, tarvitseeko muotoilua tai leikkausta muuten kuin kuivien oksien poistoa tms. Olen aikeissa hankkia sellaisen yksittäiseksi pikkupuuksi/pensaaksi ja paikkakin on katsottuna.
Pihallamme on aikaisemmin kasvanut kaksikin ruusuorapihlajaa jotka vanhuuttaan ränsistyivät ja kärsivät talvivahinkoja vaikka piha on 1b vyöhykkeellä.
Kuvia pienistä & isoiksi kasvaneista helmiorapihlajista olisi myös hauska nähdä.
Isäntä leikkasi eilen orapihlaja-aidan, tänään oli sitten minun vuoroni tehdä oma osuuteni. Niimpä aamupäivän haravoin leikkuujätteet ja samalla manasin naapureita, kun eivät leikkaa omaa puoltaan. Kuuluisi oikeastaan ärsyttää palstalle. Toiset eivät ole kertaakaan leikanneet ja ovat asuneet jo kohta 4 vuotta, sen tietää minkä näköinen aita kohta on. Toinen naapuri on sentään joskus leikannut, nyt edelisestä leikkauksesta varmaan jo pari vuotta ainakin.
Hei miten pystyy pelastamaan orapihlajan, kun myyrät ovat jo syöneet juuristoa? Jos pystyy ollenkaan. Olisin kiitollinen vastauksista
Jos kyseessä on tavallinen orapihlaja, niin sitä ei ihan helpolla saa hengiltä :)Tiivistä kasvualusta uudelleen ja odota kevättä…
Jos ovat juuresta maanpäällisiä osiakin kalunneet, ne voi maalata ruskealla lateksilla vaikka niin eivät näytä niin kurjilta. Luntakin voi juurelle polkea tiiviimmäksi, metrot sortuu myyriltä... Ympäsi kaluttu orapihjala-aitamme ei tainnut itse edes hoksata tuleensa syödyksi, kasvoi vaan.
Millasessa maassa orapihlaja viihtyy? Tästä pensaasta saisi ilmeisesti tiiviin näkösuojan ja hyvän aidanteen,
Eiköhän se kasva ihan missä vaan. Helppo kasvatettava.