SariW, entisessä kodissa oli orapihlaja-aita. Vaatii kyllä melko paljon hoitoa, sillä leikkaamisen kanssa pitää olla huolellinen, ettei kasva liian suureksi, leveäksi tai korkeaksi. Olen nyt ikionnellinen ilman sitä, sillä pihan lasten pallot rikkoontuivat muutamassa tunnissa tai päivässä pensaan piikkeihin. Muutoinkin lapsia pitää varoitella, että yrittävät välttää pensaan ympäristöä. En halua edes ajatella, mitä sellainen piikki tekisi kasvojen alueella tai silmään osuessaan. Meillä meni yhden pensaan leikkaajan tavallisen lenkkarin pohjasta piikki läpi, siis aivan kertakaikkiaan parin cm:n paksuisen pohjan läpi.
Orapihlaja ei kuulu mitenkään lempikasveihini, inhoan niitä piikkejä yli kaiken. Talon mukana saimme todella heiverökasvuisen orapihlaja-aidan, jota ei olla kuulemma koskaan leikattu alas. Tarkoitus olisi leikata nyt keväällä kunhan lumet sulaa, mutta siihen voi tulla pieni mutka vielä vastaan......
Aidan lisäksi pihaamme rumentavat nämä orapihlaja puut, jotka on pallon muotoon leikattu. Kuvassa "hieman" ylikasvaneet. Olisin ollut valmis hävittämään koko rumilukset, mutta miehen mielestä ne on hienot
Rusakko on kovasti käynyt noita nyt talven mittaan syömässä, toivottavasti se koituu noiden kuolemaan (siis puiden) vaikka pelkään että kasvavat nyt kahta kauheammin.
Minullakin on aikomuksena kaivaa orapihlaja-aitaa pois ensi kesänä. Kyllähän siitä tulee peittävä, mutta ne piikit! Lisäksi orapihjaja ei ole minusta kaunis tausta kukkapenkeille, en tykkää.
Aion laittaa isotuomipihlajaa tilalle, samaan lailla voi leikata sen kokoiseksi kuin haluaa, on nopeakasvuinen, eikä piikkejä.
Myskimalva, älä hävitä ! Meilläkin noita oli monta, hävitettiin, että jäi vain yksi ja se on nyt lähes aarteeni. Leikkaa rajusti, että saat kauniin pyöreän ja sopusuhtaisen pallon suhteessa rungon mittaan. On tosi kiva puu mun mielestäni ja kerran/pari kesässä leikkaus riittää, juhannuksen jälkeen ja elokuun lopulla, niin pysyy hyvänä. Tuuhettuu kyllä sisältäkin, jos on jo päässyt harvaksi sieltä.
Jostain kasvihistoriasta muistelen lukeneeni, että orapihlaja-aita oli aikoinaan lähes täydellinen mm. kaupunkipihojen ja erityisesti kasvimaiden suoja: se piti kylmän tuulen loitolla ja saman teki kasvimaata himoitseville nelijalkaisille (ehkä myös kakaroille). Ja mikä upeinta, viihtyi täällä kylmässä pohjolassakin.
En uskokkaan että saisin noita hävitettyä, siitä kärsisi jo perherauha Pientä vastakkainasettelua on....puiden edessä kasvaa norjanangervoa joka kuvassa näkyy pienenä kun leikkasin nekin maata myöten kun olivat niin lahoja. NE olisi mieheni pistänyt kokonaan hävitykseen ja minusta taasen ne ovat kauniita. Eli "saat pitää puusi jos minä saan pitää pensaani"
Suunnittelin tuota leikkausta jo aikaisemmaksi ajankohdaksi mutta ehkäpä odottelen sitten tuonne kesäkuun paremmalle puolelle..
Ääättss, Myskimalva, siis yleensä ylläpitoleikkausta tarkoitin tuolla juhannuksen tietämillä jne. Mutta tuntuisi, että voisit vaikka heti possauttaa tuota lehvästöosuutta pienemmäksi, jos todella meinaat pienentää ihan raskaalla kädellä. Sittenhän se vain tekisi uusia silmuja ehkä innokkaamminkin ennen kesää, vai mitähän asiantuntijat tuumaavat. Itse leikkaisin heti, jos pienentää aikoisin.
Tällä hetkellä tuon leikkaus tuskin onnistuu, ympärillä on metrin verran upottavaa lunta mutta lämpimiä kelejä on luvassa...ehkä ne lumetkin siitä hälvenevät haetolta.
Kiitos infosta, nyt en ehkä haluakaan koko pensasta. Ehkä se aronia on parempi tai ne terijoensalavat.
SariW, unohtaisin sinuna myös terijoensalavan… Salavien kanssa olet ongelmissa myöhemmin, kun ne kasvavat puumaisiksi. Oletko harkinnut virpiangervoa, syreenejä, tuomipihlajia? Aronia on myös hyvä.
Nyt listalla ovat aronia ja virpiangervo. Virpiangervo kestäisi kuivuutta ja aurinkoa. Paikka olisi aurinkoinen ja paikoitellen myös kuiva.
SariW, tuolta aiemmista viesteistä luin, että olit viime vuonna leikannut orapihlaja-aitasi alas. Eikö se sitten enää lähtenyt kasvuun, vai poistitko juuretkin ? Mietin vain noita uusia mietteitäsi, että oletko jo uusia taimia tilalle hankkimassa, vai mitä sille aidan tyngälle oikein nyt kuuluu ?
Tämähän olikin mielenkiintoinen ketju lukea. En ole ikinä tykännyt orapihlajista. Kaipa se muutenkin menee jotenkin niin, että ne kasvit mitä on ollut vanhempien pihassa, eivät ole niin kivoja omassa pihassa. Ainakin mulla tuntuu olevan näin. Tai sitten en vaan tykkää piikeistä, koska orapihlajan ohella myöskin ruusut ovat mun pihalla nou-nou ja vanhempieni pihassa juhannusruusut ovat hyvinkin hallitsevassa osassa.
Joka tapauksessa orapihlaja alkoi kiinnostamaan, kun luin parin vuoden takaisesta puutarhalehdestä artikkelin, jossa esiteltiin orapihlajia nimenomaan puina. Mutta lehden kuvissa puut olivat sellaisia vanhoja ja ylväitä ja nyt tuli ihan petetty olo, kun tajusin, että 40-vuotias orapihlajakin näytti vielä kovin nuorelta. En nyt muista, kuka sen kuvan laittoi. Eli mä en pääsisi ikinä näkemään puutani sellaisena kuin lehden kuvissa on...
Vai onko jollakulla tietoa, millaiseksi orapihlaja muotoutuu, jos sitä ei leikkaa pallon malliseksi? Varmaan alkuun kannattaa alaoksia karsia ja nuoren puun kanssa voisi pitää pallomaista muotoakin yllä, mutta meidän pihalle sopisi loppujen lopuksi hyvin melko luonnon tilassa oleva puu.
Muotoilematta kasvanut orapihlajapuu on tosi kaunis. Sitäpaitsi silloin voi nauttia sen kukistakin. Jos mulla olis hävitettävänä orapihlaja-aita, kokeilisin jättää muutamia harvakseltaan kasvamaan puuksi. Tosin en tiedä, onnistuisko se aitapensaasta, jota on vuositolkulla leikelty.
Meidän pihan kaunein puu oli siperianorapihlaja, jonka latvus leveni laajaksi, mutta ei kovin korkeaksi. Pahaksi onneksi jänikset söivät kaikki silmut latvuksesta, kun eräänä talvena oli lunta lähes puoltoista metriä ja kinokset kantoiva jänistä yltämään latvukseen asti. Se oli sen puun tarina.
^Ei sulla sattuisi olemaan kuvaa puusta otettuna ennen jänistuhoja.
Maddy, hei, selailin vanhoja kuviani, mutta valitettavasti ei vain löytynyt siperianorapihlajasta otettua kuvaa.
No höh. Kiva kuitenkin kun viitsit etsiä kuvaa.
Kuinka vanha orapihlaja-aita voidaan vielä nuorentaa? Aitamme kasvaa vain noin 150cm jälkeen latvasta vartta lisää ja lehtiä, mutta sivusto ja oksat ovat lähes kaikki paljaita. Aita leikattin viime syksynä liian myöhään. (syyskuun puolessavälin) täysin lehdettömäksi eikä ole toipunut tänä kesänä enää kasvamaan. (lehtien sijasta okislla kasvaa keltaista sientä tai sammalta). Taloyhtiöllämme on aitaa jopa satoja metrejä, joten mistään pikkuongelmasta ei ole kysymys.
Wiser, löydät osapihlaja-aidan ikää koskevan kysymyksesi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös hölöä, katsotko postiasi
Minä leikkaisin sen ensi maaliskuussa noin 10 cm korkeaksi ja sen jälkeen joka kevät ½ edellisen kevään uudesta kasvustosta poikki. Lisäksi pitäisin sen riittävän kapeana, että olisi läpeensä vihreä eikä vain toiselta puolelta.