Orapihlaja: Ruusuorapihlaja, Crataegus x media

Minä ostaisin ruusuorapihlajan heti, jos se vain menestyisi täällä pohjoisessa. Se on aivan ihana :slight_smile: Onneksi olkoon!

Tämän löysin taimimyymälän loppuunmyynnistä viime syksynä. Melkoinen hujoppi on ja mietinkin keväällä pitkään leikkaanko vai enkö leikkaa. Aavistus oli oikea; se kukki heti upeasti.

Oisko nyt kuitenkin parasta leikata nuo laihat oksat, ehkä hujoppi latva pois?? syksyllä vai keväällä -olen ihan uuno näissä leikkuu hommissa.

Ihana se onsydän

Seuraava kukinta siinä menee, mutta ei se ilman leikkausta taida tuuheutua.

annujoki, itse olen leikannut keväällä suhen kohen aikaisin, mutta en ole ollenkaan varma PITÄÄKÖ sitä leikata. Mä en halua, että omani kasvavat mihinkään viiteen kuuteen metriin, tahdon niiden pysyvän kokoluokassa n. 2,5 m max. Koska olen muotoillut latvasta ja sivuilta, kuvittelin menettäväni kukinnan, mutta mitä hullua, ihan hyvin on kukkinut. Samoilla vyöhykkeillä ollaan täällä varsinaisessa Suomessa .

Taisi naiset ostaa hulluna noita sieltä Virosta puutarhamessuilta, mutta olikos valkoinen kukinta, sitä en muista. Mutta piikkejä oli.

Upea puu sinulla Annujoki, toivottavasti minunkin puu aikanaan kukoistaa yhtä komeasti. Sitä odotellessa…

Pirkkis, me ostettiin hulluna myös helmiorapihlajaa, siinä valkoinen/vaaleanpunainen kukinta. Tuon ruusuorapihlajan ostin sieltä jo vuosi sitten, nyt lisäksi lajike ‘Rubra Plena’ ja sitten se helmiorapihlaja.

Fellow, mikä se ‘Rubra Plena’ on? Orapihlaja? vai mikä?

Crataegus laevigata ‘Rubra Plena’ lukee lapussa, ruusuorapihlaja, mutta käsittääkseni pitäisi olla tummemman punaiset kukat kuin ‘Paul’s Scarlet’:ssa. Toinen on Crataegus x mordenensis ‘Toba’ ja sen pitäisi olla helmiorapihlaja. Jos vaikka vuoden päästä näkisi mitä ne on!

No jee, jännää. Mun pitää tarkistaa kans että mitä ne mun puut oikein onkaan. Ovat kyllä täältä ostettuja, että ihan taviksia samoin kuin helmiorapihlajanikin. On kumminkin niin maan mahdottoman upeita puita!

Mitä onkaan tapahtunut ruusuorapihlajalleni talven aikana?! Ei syönyt myyrä eikä pupujussi, pakkanen ilmeisesti. Vyöhyke on 1b, kasvupaikka suojaisa. On nää Suomen talvet kummia. Oisko kuollut muuhun kuin kylmyyteen, ei sitä mikään tauti vaivannut, kukki komeasti viime vuonna ( kts. kuva edellä )
Mietin jo mangolian hankintaa mut on se kumma kun ei tämäkään selvinnyt, vyöhykesuositikset I-II.

Minulla täällä 3-vyöhykkeellä alkaa kohta ruusuorapihlaja kukkia ja kyllä talvi täälläkin ankara oli. Aivan latvasta pikkasen oli kuollutta, mutta muuten hyvissä voimissa ankaran talven jälkeen. Magnolia sieboldii ja M. kobus var borealis selvisivät myös, mutta ne olivatkin sen verran pieniä, että lumi suojasi… Eli kyllä sun ehkä annujoki kannattaa kuitenkin magnolioitakin kokeilla :slight_smile:

Minulla ruusuorapihlaja selvisi myös ensimmäisestä talvestaan ihan kunnialla. Mitä nyt jänikset paria oksaa hieman maistelivat…

En ole mikään tietäjä, mutta mutulla sanoisin, että osta niin iso kuin mahdollista. Lienee koko oltava sellainen, että mahtuu sisälle ja että sen jaksaa sinne myös rahdata. Mitä pienempi purkki niin sitä tarkempi on kastelun ja lannoituksen suhteen... Luin jostain, että voi pitää pienempänä leikkauksella eikä kuitenkaan menetä kukintaa.

Ps. Minkäs kokoinen purkki sun pawlovialla on ? Kysyy nimimerkki Omani varmasti aivan liian pienessä

Tämä foorumi on aivan ykkönen :slight_smile: tällaistakaan ihanuutta en olisi tiennyt olevan olemassakaan ilman teitä!

Minä haluan HETI tuollaisen ruusuorapihlajan pihallemme…tai kaksi…tai kolme :smiley: Viihtyykö tämä ihanuus paahteisella paikalla?

viihtyy ainakin meillä. puolivarjokaan ei haittaa.

Ruusuorapihlaja on huomattavasti näyttävämpi… Olen ihmetellyt kovin vaalean vihreitä lehtiä. Ehkä pitäisi lannoittaa?

Minä itken krokotiilin kyyneleitä. Kävin just pensaita tarkastelemassa ja Ruusuorapihlajassa ei henkee, ei helemee. Aivan kaikki oksat meni rasahtamalla poikki mitä kokkeilin. Toissa keväänä sitä sahailtiin, kun siinnä oli tosi paljon kuivaneita paksuja oksia. Viime keväänä teki uudet versot ja lehet. Mutta nyt se on mennyttä…Byäääää…

Osaako teistä kukaan sanoa, menestyisikö IV -vyöhykkeellä purkissa ruusuorapihlaja, jos sen hinaisi talveksi kylmään varastoon ja peittelisi sinne? Tai sitten kasvihuoneeseen. Muuta keinoa ei ole, kun ei ole pakkasetonta talvipaikkaa ja sehän on I-II -vyöhykkeen puu. Tekisi mieli kokeilla, kun se on niiiiiiiiiin ihana!
Missä Hoyabella talvetat sen ja kuinka?

Voihan vitsin vitsi kun ei sitä navettaa, eikä edes lämmintä autotallia… kylmä varasto ja katos! Nyt pitää pähkäillä, kun tekisi niin mieli. Asunnossamme on kyllä yksi peruslämmöllä varustettu huone, mutta liekö taasen talveksi liian lämmin kuitenkin. Minulla on menestynyt talven yli nyt esim. Kultasade, hengissä on, mutta olin peitellyt sen niin hyvin, että olisi ollut ihme, jos olisi kuollut… kaikkea vain ei syksyllä jaksa ja ehdikään.

Minulla on tuo ruusuorapihlaja, aikas iso roikale mutta en välitä sen punaisista kukista. Helmiorapihlaja olisi toivelistalla…