Orapihlaja: Ruusuorapihlaja, Crataegus x media

mun mielestä kumpikin ovat omajuurisia

Miten piikkisiä ovat ruusu- ja helmiorapihlaja? Ohjeissa sanotaan, että laittaa kasvamaan pensas/perennaryhmään, niin ei ole haittaa lapsille(kaan), mutta kuinka leveä “suojavyöhyke” pitäisi laittaa?

Mun Ruusuorapihlajassani ei ole piikkejä ollenkaan. Juurivesoista kylläkin

jokakolmas on piikikäs.

Helmiorapihlajan hankinta seuraavaksi :slight_smile:

Joko muilla kukkii ruusuorapihlaja? Meillä ei vielä ole kukat auenneet, nuput kyllä jo punertaa. Helmiorapihlaja on kukkinut ainakin viikon.

Kyllä alkaa olla kaikki auki. Helmi vasta aukoo ekoja.

Jep, kukkii.

Alkaa se ruusu täälläkin kukkimaan

kuva 

Tässä hemi

kuva

Ekan kerran hokasin, että ruusuorapihlajassa on ihan harvakseltaan punaisia marjoja. Täytyy kylvää testiksi, mitä niistä kasvaa.

Tänä vuonna alkavat koko lailla samaan aikaan

kuva

kuva

Mun ruusuorapihlaja kituu jostain syystä…runko kuori halkeilee ja ihan kuin se olisi heikosti kiinni maassa ?? Siin se on ollut samassa paikassa jo 8 vuotta… eipä paljoa kasva. Nypin kyllä sen juurelta noin 30 cm halkasijalta rikkikset ja runko on suojattu myyräverkolla. Paleltuneet oksat leikkaan keväisin pois. Uutta multaa se saa parin centin kerroksen sillontällöin ei juuren niskaan vaan siihen lähelle…vajoaahan se multatila aina kun rikkiset nostan juurineen ylös.

Minunkin kituloinen kukkia vääntää harvaan varteensa…nyt sille kk sitten parantelin multaa ja istutin kaveriksi ruusupensaan jotta peittää kituliaan varren :slight_smile: