Orkidean kukat

Ostin anopille lahjaksi kolmen perhosen yhdistelmän. Mun kiusaksi kahteen kukkavarteen muodostui kolme keikiä.

Itse olen antanut kukkien kuivua niin että ne tipahtavat kun niitä vähän heiluttelee. Sitten toiseen viestiin: En kylläkään uhraisi minkään kasvini kukintaa leikoiksi. Ostan tuliaisleikot yms. kaupasta ja nautin itse oman kasvini kukinnasta.

En oikein tiedä mihin osastoon tämä kuva kuuluisi, kauhukabinettiin? Kyseessä on Phragmipedium Living Fire, joka lähti mukaan 50v-näyttelystä. Toinen petali on kääntynyt tuplahuuleksi, eikä se erityisemmin miellytä vai pitäisikö tämä ottaa mielenkiintoisena muunnoksena - vähän niin kuin postimerkin virhepainama? Alempana varressa on samanlaisia kukkia ja niitä lienee tiedossa jatkossakin, jollen sitten päästä tätä kärsimyksistään.

Risteymä on Noidan Oppipoika eli P.  Sorcerer’s Apprentice x Phragmipedium besseae - jospa taiat ovat menneet vähän sykkyrälle?

Seuraava kukintovarsi saattaa tuottaa jo ihan kunnollisia kukkia, joten älä heti leikistä suutu :slight_smile:

Minulla oli Cattleya bowringiana, jossa oli mutaatio nupussa. Läpivalaisussa näkyi mutkalle mennyt nuppuvarsi, joka ei sitten jaksanut kukkia ollenkaan. Seuraavana vuonna teki saman tempun. Kippasin kasvin roskiin. Oli muuten iso ja hienokuntoinen, kyllä harmitti.

Tämä oli ostettu maailmalta. Tällä hetkellä kukkii mummin takuutarhasta hankittu C.b. Onneksi.