Tämä sininen orvokkikori oli ehdoton suosikkini viime kesänä. Jouduin istuttamaan ne myöhemmin maahan kun niihin ilmaantui iljettäviä mustia toukkia jotka tuhosivat kasvin. Keräilin ne pois ensin ja istutin siis sitten. Kuulin että Pr''''''''n orvokeilla olisi tuota ongelmaa, onko muilla kokemusta?
Minun orvokkeihini ilmaantui viime kesänä valkoista hometta(?), joka pikku hiljaa tuhosi kukat kokonaan. Jännää oli, että se ei levinnyt samassa ruukussa oleviin pelakuihin. Ennen ei ole ollut orvokkien kanssa mitään ongelmia.
Ettei ollut härmää se valkoinen?
Mahdollisesti. Yritin toluttaa sitä pois, mutta eipä auttanut. Valtavin isoin kukin kukkineesta orvokista tuli pienin kukin kukkiva orvokki, mutta härmä (?) jäi. Onko siihen konstia, jos tänä vuonna uusii?
Härmään ei ole muuta apua kuin poistaa sen saastuttamat kasvit.
Pihalla orvokit ovat tällähetkellä tämänkokoisia....kukkivat siis ihan pian
Härmä on sienitauti, ja sellaisena sen "syntymää" voi estää/vaikeuttaa oikealla istutusvälillä ja päästämällä vähän ilmaa sinne kasvuston sekaan. Välillä voi antaa orvokkien vähän kuivahtaa.
Orvokintaimet ovat nyt noin 1,5 cm korkeita ja kerran koulittuja. Olisiko niitä syytä vielä kerran koulia? Kasvavat yksittäin pienissä taimipurkeissa...aika hitaasti ovat kasvaneet. Lehdet ovat vielä pieniä, vaikkakin niitä on jo kolmisen paria!
mulla on muutaman sentin mittaisia orvokkeja, muunmuassa sinisiä. viime kesänä iski härmä tääläkin, sekä orvokeihin että petunioihin. tänä keäsnä ajattelin pistää toisen orvokkisatsin tuleelle syksyä varten, ku nuo keväällä kylyvetyty on yleensä niin pitkiä ja rumia loppukesästä. Joo tiän, leikataki voi, mutta ei niistä silti tuu kovin hienoja syksyllä enää.
Ai? Minä leikkasin viime vuonna orvokit joskus heinä-elokuulla ihan alas asti ja parin viikon päästä olivat niinkuin olisi uusia nupullisia katsellut. Lokakuussa katselin viimeistä kukkaa.
Tänä vuonna niin ei varmasti käy, kun on siemenistä yrittänyt kasvattaa. *mokomat-sentin-mittaiset-kolmen-lehden-ruipelot*
Orvokit onnistuu paremmin, kun kylvää heinäkuussa laatikkoon ja koulii avomaalle. Keväällä ovat valmiiksi isoja ja terhakoita, yleensä nuppujakin muutamia.
tämmöisiä ovat nämä ruippanat
Isojahan nuo on mun omiin verrattuna. Purkkini loppuivat kesken, taisin viime kesänä jaella kaikki pienet koulintapurkkini etiäppäin, kun lahjoittelin liikoja taimia pois. Olis kova koulimisen tarve tuola orvokkilaatikos. Huomasin muuten viime kesänä, että jos orvokit ovat kesään asti ikkunalla, ne kasvavat pitkiksi, mutta kukkivat aikaisin. Jos taas ajoissa vie partsille, ne pysyvät matalampina ja kukkivat myöhemmin. Ja minä kun tahtoisin matalia ja ajoissa kukkivia, että saisin valkattua kokoelmasta itelle ja kaverille ne tietyt värit.
Nanikka, onhan noilla jo mukavasti kokoa! Minun ovat niin ruppaisia vielä, pitää koulia toinenkin kierros.
Pihalla nuo omatkin tuotokset kasvaa ja siementelee niin mukavasti jo, etten taida tämän vuoden jälkeen sisälle enää kylvä tilaa syömään. Minä en leikkaa orvokkejani, en kerta kaikkiaan raski saksia niitä, vaan annan niiden siementää ja siirtelen sitten pikkutaimia sopiviin penkkeihin. Tämän vuotisen toisen kylvöspussin taidan heitellä suoraan penkkiin toukokuussa, eiköhän ne syksyksi ehdi kukkia.
No-joo, ehkä se näin muutaman päivän jälkeen ei ole enää yhtä lohduton näky. Tuolloin perjantaina olin juuri tullut puutarhakaupasta ja siellä myytiin jo kukkivia orvokkeja. Sen jälkeen tuntuivat tosi ruippanoilta.
Nyt niillä on ihan selkeä kasvukausi menossa kun pääsivät kylvömullasta pois, varret paksuuntuu ja lehdet suurenee
Taidan viikonloppuna kokeilla kaivaa ulkoa miniorvokin siementaimia amppeliruukkuun. Pitää päivällä ulkona muovihupussa ja tuoda yöksi sisään.
Pieni keltainen kukkii pellolla.
Minunkin orvokit ovat näin pieniä vielä.
Mun orvokkini on kyllä nyt niin sekalaista seurakuntaa. Aiemmin koulitut ovat jo hyvän kokoisia, mut myöhemmät ovat aika surkeita. Ne on jotenki valjun värisiäkin, vaikka auringonpaistetta ja tuoretta multaa ovat saaneet. Vihannespunkki yritti osingoille yhdessä orvokkipurtilossa, mutta näytin sille närhen munat. Mutta ihme lieroja noi taimet. Ykskään ei seiso ryhdikkäänä purkissaan, vaan makoilevat löysästi pitkin purkkia. Vähän heiveröinen vielä tuo varsi verrattuna lehtien kokoon.
Tälle kesälle halusin vähän kirjavamman orvokkikorin viime kesäisen sinisen sijaan.
Mistä kohtaa orvokin kukkinut kukka poistetaan? Napsaistaanko vain kukka ja ne lehdet siinä ympärillä (mukana pakosti lähtee osa vartta), otetaanko koko kukan varsi pois vaiko pelkkä kuollut kukka niin että ne lehdet jäävät? Tiedän... tosi tyhmä kysymys, mutta mulla orvokit ovat nyt siinä jamassa, että ensimmäisiä kukkia pitäisi ruveta poistelemaan enkä tosiaan tiedä mitä poistaisin (siis kukan lisäksi)