Orvokki, Viola / Yleistä

minä napsasen koko kukkavarren pois kun kukka kuihtuu. ei siinä kummemmin pitäs lehtiä mukaan lähteä.

Taisin selittää vähän huonosti... Mutta vastauksen sain kuitenkin, kiitos!

No laitan minäkin muutaman orvokin kuvan:

Tästä alemmasta pidän eniten.

Tämän hiekassa viihtyvän orvokin toin muutama vuosi sitten Yyteristä

Halusin täksi kesäksi iloista kuistia ja hain keltaiset orvokit

Pikkuhyllylle sain sopimaan kolme

Mun orvokeissa on ekat nuput! Kohta pääsee valkkaamaan oikeanväriset ittelle ja kaverille. Mulla noita orvokintaimia piisaa... Ens keväänä en kyllä kylvä ku just tarvittavan määrän. Toi purkkimeri vie niin sairaasti tilaa. Osa tuli koulittua liian myöhään ja osa liian laihaan multaan, joten ne on tollasia säälittäviä prutkuja.ärtynyt

Tässä tämän kesän orvokki-istutukset:

Pajukorissa seurana valkoinen tuoksuherne Swan Lake (laitan pajutuet myöhemmin)

Ja samanlaisia orvokkeja amppelissa.

Hyvin onnisti minunkin taimien kasvatus, jo yksi orvokki kukkii.
Tätä orvokkia on mulla myös tummemman sävyisenä, se ei vielä kuki.

Nöpötyksellä kaunis orvokki, vanha anoppini sanoi orvokeita '' kissannaamoiksi''

, se on kyllä joskus aivan sen näköinen. silmän isku

Tämänvärisetkin orvokit aloittivat kukkimisen ( ovat kyllä oikeastaan aika rumia).

Iltapäiväaurinko, räystään alusta, orvokit pelastamassa tylsän tilanteen. Jälleen päädyin punaiseen.

Kylläpä ovat kauniita muajussi punaiset orvokkisi.

Tällainen sininen (itse kasvatettu siemenestä), kukkii minulla nyt.

Mitenkäs nuo orvokit oikeaoppisesti leikataan alas kun alkavat kasvaa pitkää varrenroikkia? Minä olen yleensä onnistunut tappamaan siinä vaiheessa, tai tuloksena korkeintaan pari keltaista kituvaa lehteä ja kymmensenttisen kokoinen kukanruippana. Olen katkonut surutta lähes kaiken pois. Entäs lannoitus, avittaako uutta kasvua?

Oikeaoppisuudesta en tiedä, mutta jättäisin pari-kolme lehteä jäljelle. Kastelua kannattaa pitää (jos mahdollista) niukkana, niin ei veny sen takia. Voihan sitä lannoitella vaikka sillä kastelulannoitteella (vaaleanpunaisella jauheella)

Ha, minulla on toistaiseksi orvokeissa pienuusongelma... Isokukkaiset orvokit tekevät kukkansa niin lyhyeen varteen, etteivät oikein edes näy sieltä lehtien seasta! Ihan harmittaa kun ostinkin niitä isokukkaisia, kun ei siellä puutarhalla ollut silloin kaunista vaaleansinistä pienikukkaista. Löysin niitä sitten myöhemmin seinäruukkuihin toisesta paikasta. Ja ne näyttävät naamataulunsa niiiin nätisti. Vähän ovat ne isokukkaiset alkaneet tekemään pidempää vartta, ihan tänään huomasin, että kas, nyt orvokkien naama näkyy! Jospa ne siitä.

Härmä vei orvokit ja vihannespunkki osallistui pitoihin.ärtynyt Se siitä riemusta.

Onko mitään keinoa estää härmää tuhoamasta orvokkeja? Mepi

onpa kumma kesäorvokki ,jäi penkkiin ja huomasin tuon kukkanupun .joulukuu onko maholista. että kukka sekoilee.

On mahdollista ja orvokin tapauksessa lämpimänä syksynä ei edes kovin harvinaista. Orvokki ei ole vilukissa!