Minä kylvin tummansinisiä tarhaorvokkeja, että voin koristella hääkakun niillä kesällä. Sitten pistin violettivalkoisia sarviorvokkeja multaan mys, ne pääsevät rinteeseen. Muistan viime vuonna vannoneeni, ettei enää ikinä orvokkikylvöjä… mutta jos nyt viimeisen kerran näin poikkeustapauksessa. Vannoessani en vielä tiennyt häistä ja puutarhasta Taidan varaston seinustalle heitellä nuo viimekesäiset vaaleansinisten orvokkien siemenet, eipähän näytä kulkutie niin ankealta enää kesällä.
onkos kenelläkään omakohtaista kokemusta kerrottukukkaisesta orvokista? Kestääkö sadetta yhtään,epäilen kyllä...Voi olla että aiheesta on täällä keskusteltukin, mutta tulin palstalle keskustelemaan pitkästä aikaa
Jehna... onneksi orvokit kestävät pikkupakkasta. Oli yöllä kylmä tunkeutunut ikkunan väliin ja aika surullisen näköisiä olivat mun orvokintaimet siellä. Kuivumaankin oli jo ehtineet. (Kumma juttu, pari viikkoa ilman vettä ja heti kuivuu). Sisälle kun otin, niin ihan muutamassa minuutissa vetristyivät ennalleen.
Myös mulla on sekalainen seurakunta orvokkeja jo muutaman sentin mittaisina taimina. Toka kesä itse kasvatellen. Viime kesänä kylvin noita taivaansinisiä ja hyvin onnistuivat. Tänä kesänä ajattelin, että kylvän syksyksi oman satsin, niin on silloinkin jotan kaunista partsilla. Kun vain muistais kesäkiireissä sen homman sitten...
Minulla oli viime kesänä orvokkeja nätissä puusankossa, syksyllä nostin sankon sellaisenaan varastoon. Lähteeköhän siitä uutta kasvua vai lykkäänkö sisällön mäkeen ja laitan kasvamaan jotain?
Ne ovat saattaneet siementää, joten uutta kasvua voipi harvakseltaan ilmaantua saaviisi. Miten nätiltä se näyttää, siitä ei voi tietää. Meinaan että on se aina kauniimpi, kun purkki on systemaattisesti täytetty ja tuloksena on tuuhea kukinta.
Jos siemenestä kasvattaa noita pienikukkaisia orvokkeja, niin säilyvätköhän ne pienikukkaisina? Ja jokohan on kiire orvokkien siemenien kylvön kans? Olenko jo Matti Myöhäinen, tai siis Maija... ? Pitäisi vielä kaikenkukkuraksi kylvää PALJOn orvokeja..
Viime vuonna kylväytyneet kannattaa istutaa uudelleen, siis kun ovat sopivan kokoisia siirrettäväksi. Minun kaikki viimekesän orvokit oli "valtoimenaan" lähteneet kasvuun, sekoittuneet keskenään edellisen kesän monista väreistä. Pienen haarukan kanssa niitä sitten noukin ja siirsin kukkapenkin reunoihin riviin.
Kyllä ne pienet pieninä pysyy, niitä on minulla yhdessä paikkaa, kun kerran vanhan orvokki-ruukun sisällyksen nakkasin menemään. Luulisin, että vielä ehtivät kukkimaan johonkin aikaan, vaikkei ihan aikaisin... Omani on kanssa hiukan myöhässä, muutama päivä sitten nousi taimelle.. Jos ei halua paljon kippoja ikkunoille, eikä ole kasvihuonetta, hyvä vaihtoehto on kylvää kesällä, heinäkuussa ulos. Lopulliseen paikkaansa istutetaan joko syyskuussa tai vaikka seuraavana kesänä. Näin alkavat kukkimaan aikaisemmin.
Tämä onnistui itsekseen kylväytyneenä niin hienosti, että laitanpa näkyville. Kannattaa siis antaa kylväytyä, jos on laiska puutarhuri.
No jopa on kylväytynyt itsekseen!
Kyllä on mahtava itsekylväytynyt penkki. Värikin on todella kaunis. Onko noi ihan niitä yksvuotisina myytäviä orvokkeja vai jotain erikoisempia?
Muajussi, onpas muhkea orvokkipenkki! Minulla kylväytyy aina muutama sinne tänne, mutta ei tuollaista ilotulitusta
Miksiköhän tänä vuonna orvokit on pitkiä roikaleita? Suurin osa vapaasti kasvaneista On sellaisia pitkiä ja hentoisia. Luulisi että valoakin on ollut tarpeeksi kun ulkona kasvaneet.
Toisessa orvokkiketjussa joku puhui liian kastelun venyttävästä vaikutuksesta. En tiä, mutta mun omat on aika roikaleita kans ja kasteltu on joka päivä. Mutta jos ei olisi, olisisvat kuolleet tuonne kuumuuteen.
Itse kylväytyneet ovat minulla pitkiä roikaleita, kun siirsin ne ruukkuihin (ruohonleikkuri olisi muuten tuhonnut). Ne jotka jäivät paikoilleen kasvimaalle ja laattojen väliin, ovat ihan hyviä.
Toiset ruukuissa olevat, (jotka kasvatin siemenistä) ovat ihan hyviä, eivät ole ainakaan kastelusta tulleet pitkiksi. Joku muu vaivaa muutamia (ehkä liika lannoitus? )
kaksi kuukautta kylvöstä kukintaan: VIola nigra
Jos sais tietämätön opastusta.Kun en ole tiennyt että orvokkeja voi NYT siemenistä laittaa.Mites talvi?Miten niitä talvella pidetään.Olen siemenistä kasvatuksessa aivan uusi ja tämä hämmästytti ihan.Teillä on varmasti hauskaa,mut niinhän sen pitääkin olla.
Orvokki on helppo. Viskot siemenet ennen lumen tuloa sinne minne haluat niiden kasvavan, tai vaikka hiekkaan sekoitettuna lumen päällekin. Sitten kun kevät tulee ja lumi sulaa, ne itävät ja kukkivat keskikesään mennessä. Jatkossa niitä pukkaa automaattisiemennyksellä joka puolelta pihaa
Pitääkö ne olla ihan ulkoilmassa, vai käykö kylmä kasvihuoneen tapainen johon ei lumi sada sisälle.Ajattelin kasvattaa omiin ja muiden tarpeisiin, pikkuhiljaa.Onnistuuko tälläinen.Miten saan eri lajikkeita,onko kestävämpiä ensi kokeiluun ja siitä sitten vaativampiin?Orvokki on yksi ehdoton suosikki
Ihan ulkoilmaan vaan. Lumi kylvösten päällä suojaa niitä liialta jäätymiseltä, ja pysyyhän siemenet paikallaankin paremmin. Yksi hyvä konsti on hankkia jostain kaupasta tai laitoskeittiöstä niitä mustia muovivuokia. Rei''ität pohjan, ja hautaat kasvimaahan tai hiekkaan. Vähälannoitteista multaa täyteen, ja siemenet pintaan. Yhtä laatua kun laitat yhteen vuokaan, ja merkkaat niin, että keväälläkin näet, mitä siemeniä on kylvetty. Kun alat koulimaan ja jakamaan kasveja tuttavapiiriisi, voit olla varma, mitä mihinkin on laitettu.
Lannoitteita ei siemenkylvökset tarvi, koska siemen itsessään sisältää kaiken kasvuunlähtöön tarvittavan. Lannoitus aloitetaan vasta kun taimi alkaa kasvaa.