Kiitos
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia ![]()
Saisko sitten yhden tyhmän vastauksen vielä.Kun on perennat erikseen,mihin lajiin orvokit kuuluu,ovatko oma lajinsa?
Orvokkeja on sekä että. Sarviorvokit mm. ovat perennoja ja kesällä taimistoissa myytävät "parvekeruukkuorvokit" ovat yksivuotisia. Niitäkin voi kasvattaa kotona, niiden esikasvatus pitää aloittaa aikaisin keväällä. Mutta tässä on kyse monivuotisista, niiden kasvattaminen on siis helppoa. Minä itse heitin vaan keväällä siemenet multaan. (En suosittele, koska ainakin itse unohdin merkitä paikan.
) . Itäminen kesti kauan ja olin jo luopunut toivosta, mutta nyt siellä kukkii vino pino orvokkeja. Suosittelen kuitenkin käyttämään Horsman neuvoa.
Mistä näkisin parhaiten kaikki orvokkilajit,ei yksivuotiset.Mulla ei netissä kaikki ainakaan onnistu.
syötä Googleen Viola cornuta /kuvat...
pääset alkuun ...
Arvaa mitä?En päässyt ollenkaan alkuun.Jotain yhtä orvokkia siellä katselin,en kai osannut. Kun Guugletin Viola cornuta/kuvat,mitä piti tulla.
Haluaisin nähdä erikoisia orvokkilajeja ei niitä hailakoita ja tavallisia.Onko niitä,vai onko maku vaativa.
Mikä on mahtavin orvokki,jonka olette nähneet?
Löysin yhden puutarhapalstan jossa oli paljon orvokkeja,siellä oli muutama niin ihana.Sitten kone teki tenän ja melkein paruin.
Jos jokaiselta orvokin ihailijalta tulisi vinkki,mistä löydän ja saan siemeniä,niin teillekkin niitä riittää ensvuonna.Mutta katso mulle, kibu, toi osoite ja kerro missä tein virheen.
Kyllä minä Kibun kuvanhakuohjeilla löysin paljon kuvia erilaisista orvokeista. Ei mitään hailakoita tavallisia. Taidat jekuttaa koko porukkaa. Et ole mielestäni niin avuton kuin annat ymmärtää
Nyt löysinkin niin ihania orvokkeja,sieltä samasta osoitteesta.Jätin Viola sanan pois vahingoissa ja sieltä alkoi tulla toinen toistaan kauniimpia.
Mulla tarhaorvokit ovat itäneet, ei ihan vielä pääse koulimaan. Viime vuonna laitoin liian myöhään. Kukkivat kylläkin tosi hyvin, kauniilla ja suurilla kukilla. Aloittivat kukinnan kylläkin myöhään.
Sarviorvokit eivät jostakin syystä talvehdi tässä meidän tontilla. Tontti on pelkkää hiekkaa. Kaikki multa on tuotua multaa.
Meillä on tuo sama juttu täällä, pelkkää hiekkaa koko tontti ja ympäristö. Eipähän ainakaan ole märkää
Paniikki meinaa iskeä noiden orvokkien kanssa mulla.
sarviorvokiksi kutsutaan ,minusta virheellisesti ,pienikukkaista "tarhaorvokkia"sarviorvokki on mielestäni turpeena talvehtiva monivuotinen orvokki.en tiedä mistä esim.siemenistä erottaa,jos erottaisin yrittäisin itsekkin kasvattaa.
Sarviorvokki on Viola cornuta, usein puhutaan V. Cornuta- ryhmästä.
vielä sarviorvokeista.törmäsin puutarhalla taimilähetykseen jossa luki viola cornuta vaikka ne oli pienikukkaisia “tarhaorvokkeja” jotka eivat kasvata turvetta evätkä talvehdi niinkun minusta oikea sarv iorvokki talvehtii.jotenkin petyin, kun olin itsekkin luottanut aina lattareihin.saako oikeita sarviorvokin siemeniä ollenkaan?jos joku saa kerättyä omasta penkistä OIKEAN sarviorvokin siemeniä ,niin ne on kultaakin kalliinpia!
Minulla on tällaista sarviorvokin nimellä kasvattamaani orvokkia. On kyllä monivuotinen. Tuossa pussissakin näkyi olevan vielä muutama siemen, kun olen säilyttänyt varalta jos kuolee talvella. Pussissa on parasta ennen päiväys 2006. Vielä viime kesänä itivät, kun kasvatin ystävälle.
Sitten vielä kukkivana sarviorvokki, tuo lila jonka olen kasvattanut siemenestä ja valkea joka on vuosikymmenten takaa lapsuuskodin kukkapenkistä. Olen jakanut mätästä täälläkin omallapihalla, jos yhdestä kohtaa katoaa olisi toisessa kohti tallessa.
rea,tekevätkö nuo valkoist orvokit siemeniä?jos niin muista minua ensikesänä.onko tuo siemenpussi ostettu suomesta?oi miten kiva jos oikeita siemeniä löytyy.onko tuo sininen tehnyt myös sen mättään ja talvehtinut siinä?huomaat varmaan mikä kysymys tulva!
iesteri, siemenpussi on ostettu Suomesta. Tuo lila orvokki oli ainakin viime kesänä tuossa samassa mättäässä. Sitä en ole seurannut tekeekö tuo valkea siemmeniä, kun olen aina nyppinyt vanhat kukat pois. Täytyypä kesällä seurata. Minulla oli myös lapsuuskodin peruina hempeän vaaleansininen sarviorvokki, mutta kuihtui pois. Sempävuoksi olen jakanut valkeaa useampaan paikkaan ja myös lapsille josko jollakin säilyisi.
Tänään löysin kaupasta tällaisen siemenpussin. Tulevaisuudessa nähdään miten kasvaa ja menestyy.
Muitakin orvokin siemeniä piti ostaa.