Orvokki, Viola / Yleistä

nää mustat kasvaa mulla parhaiten aina vuodesta toiseen, värilliset kuukahtaa viimeistään kouliessa 

Sinistä ja valkosta 

Tuhkaämpäri ympärivuotisessa käytössä. Siirsin pikkuruisessa amppelissa saadun tuliaisorvokin siihen. Söpö.  Kuvaan pääsi näköjään mun kumpparit ja uudet pihakengätki… 

Itse kasvatettuja Johnny Jump-Up miniorvokkeja. Paahteen puolella tulee näköjään pitemmät kukkavarret ja värit vähän sekoittuneita. Varjon puolella värit ovat syvempiä, ja haalistumista ei ole näkynyt. Pitää ottaa vertailuksi kuvia tuolta varjostakin. Nämä siis takaterassilta, joka on erittäin paahteinen. Mutta ei nuilota kuumuutta! Ainoa orvokki joka tähän mennessä on kestänyt extremepaahdetta. Lämpömittari ei kestänyt, mutta nämä kesti 

Tässä minun itsekasvatettuja sekoituspussin tuotoksia, ensin keltaisen sävyjä:

Sitten violetin ja sinisen sävyjä:

Intianpunainen, näitä on saatava lisää!

Dyykattu orvokki. Näitä oli useampia sekä myös muita värejä. Köyhän orvokkeja 

Tässä ensi vuotta ajatellen kyselen… Missä kuussa orvokit kylvetään? Ajattelin ostaa pienen kasvilampun ensimmäisiä kylvöjä varten, eikös orvokki tarvitse lisävaloa keväällä?

Miten aina nää hienoimmat kasvaa kituvimmin ja sen johdosta jää pois istutuksista 

‘‘Mistälietullu’’-orvokki. Kiva kun ei tiedä mitä kaikkea omistaa.

Yritän aikaistaa kevättä. Keräsin pihalta orvokkivauvoja sisälle kasvivalon alle.

Tänään kun kävin leikkaamassa viiniköynnöksen niin huomasin, että pienet orvokit kukkivat vielä kasvihuoneen edustalla :slight_smile:

Mimmoisiin oloihin kurppa laitoit orvokit? Miulla nimittäin on keväisiin orvokki-kippoihin, siis ulos, itänyt hurja määrä orvokkivaaveleita, mutta olen mietiskellyt että pelkkä loisteputki ja +20 ei taida olla kovin mieluinen heille…?

Juuri tuollaisessa yritän. Ei haittaa jos ei onnistu. Valo kuitenkin palaa valmiina muille talvetettaville niin siinä samalla tulee mitä tulee.

Hmmm… Kiitokset tiedosta. Tuli ihan mieleen että jos kohtuullisen määrän ottaisi sisään, ja loput tyrkkisi jonkin sopivan kukkapenkin reunaan, niin ei sitten olisi "kaikki munat samassa korissa". -Ja eihän se ota kuin pienen vaivan näön, jos eivät vaikka kumpikaan tapa onnistu. Ja toisaalta se riemu, minkä noista saakasvua seuratessa, jos sisällä pärjäisivätkin, sehän olisi tähän aikaan vuodesta valtava. 

Tuo Myskimalvan orvokki on samanlainen kuin mulla. Nimeä en minäkään tiedä; joltain saatuja haluaa pysyä minun pihassani.

Oisko viola cornuta ‘Bowles Black’. Näin äkkiseltään veikkaisin, nyt kun nuita orvokkeja on tullu jonkun verran tuijotettua. :slight_smile:

Sitkeät itsekylväytyneet orvokit kukkivat vieläkin kukkapenkissä.

Orvokkini ovat olleet nupullaan jo vaikka kuinka kauan. Odottelevat kevään aurinkoa jo kovasti.