Sitkeitä kukkia ovat
Miten orvokit kannattaa kylvää, eli nyt tammikuussa ja viedä ennen kesää kylmään, vai miten? Vai pitääkö kasvattaa eka kesä viherkasvina? Tyhmiä kysymyksiä, mutta en ole koskaan kylvänyt orvokkeja?
Kylvö tammi-helmikuu. Lisävaloa avuksi. Sitten vaan pikkuhiljaa keväällä lämpiminä päivinä karaista ulos. Aika hyvin voi esim. V-vyöhykkeellä istuttaa ulos toukokuun puolessa välissä jo. Yöksi varulta hallaharso, kun eivät vielä kestä kylmää niin hyvin ku syksyllä. Sitten vaan pistää mihin haluaa kasvamaan. Toki monivuotiset on paras pistää maahan, niin eivät hypi ihan miten sattuu pitkin pihaa. Eli ihan normaali kesäkukkakasvatus, eikä tarvi mitään kylmäkäsittelyjä kukkiakseen.
Ittääkö orvokki paremmi kylymässä vai lämpösessä? Entäpä tartteeko siemenet valoa vai onko parempi pysytellä nurkassa
Johhny Jump Up alottelee muutamalla kukalla, kevään eka kylvetyt orvokit.
Kesänlapselle Kiitos siemenistä !
Tällaisen tuulenpieksämän pienikukkaisen orvokin löysin torilta, vien sen lahjaksi. Toivon, että se olisi monivuotista sorttia, se on suuremmassa ruukussa ja maksoi vähän enemmän kuin vieressä olleet suurikukkaiset yksilöt - vai lieneekö vain pienikukkainen versio tavallisesta tarhaorvokista. Ruukussa taitaa olla itse asiassa kaksi erilaista, tämä violetimpi ja toinen vaaleansinisen sävyinen. Joka tapauksessa ajattelin käskeä lahjan saajaa istuttamaan se viimeistään syksyllä sireenipuskan suojaan.
Mun tarhaorvokit on tällaisia, kylvetty helmikuussa. Pitäisikö siirtää jo isompaan ruukkuun? (nuo on 8x8cm)
Kyllä ne pitäisi noissa pärjätä. Hyvät taimet!
Mun orvokit on paljon pienempiä ja heitin ne jo ulso, kun tila loppui. Ovat siellä jotenkuten porskuttaneet, mutta eivät juurikaan ole kasvaneet.
Pienempiä ovat minunkin orvokit ja viikon verran olleet taivasalla kun piti tilaa saada.
Kiitos Kurppa! Juu mun on pikkukasvarissa parvekkeella, päivisin luukku auki ja öisin kiinni. Tänään oli pakko nostaa sieltä ulos kun oli niin lämmin Kasteluvedessä annan noille biolanin luonnonravinnenestettä (kesäkukille).
En tiedä nimeään ja huono kuvakin mutta valkoinen !
perhosorvokki ?
Viherpeukulle kiitos nimestä:)
Minullakin kukkii perhosorvokki, se on niin söpö kaikessa pienuudessaan.
Minulla on orvokit muuttaneet väriään. Olivat ostaessani kelta/lilaa ja nyt ovat keltaisia. Onko kenelläkään muulla käynyt samoin…
Auttakaa onnetonta! Ostin aikaisin keväällä, huhtikuussa, Plantsusta kaksi orvokkiastiaa (sellainen laakea, muovinen kuppi, johon istutettu orvokkeja - jos joku on Plantsuissa nähnyt). Laitoin ne kahteen amppeliin parvekkeelle roikkumaan ostoastiassa ja -mullassa. Alussa nostin amppelit öiksi sisälle.
Kun sitten toukokuulla lämpeni, orvokit kasvaa hujahtivat hetkessä. Olen alusta saakka nyppinyt lähes päivittäin kukkineet pois, pari kertaa helteillä orvokit ovat päässeet kuivahtamaan ja ovat olleen ihan "nurin". No mutta, piristyneet ovat kuitenkin reilun vesiryypyn jälkeen. Välillä olen lannoittanut niitä "sillä vaaleanpunaisella".
Olen nyt pitkin alkukesää ihmetellyt paria asiaa etenkin toisessa amppelissa: Osa taimista ovat kauniita, isoja keltaisia orvokkeja. Osa taas on ikään kuin villiorvokkeja, pieniä kukiltaan. Lisäksi näiden pienikukkaisten taimien lehdet ruskettuvat ja olen jo kerran saksinut pahimmin ruskettuneet muutaman sentin pituisiksi toiveissa uusi kasvu. Miksi toisessa ostoastiassa osa orvokeista on niin pieniä ja niiden lehdet ruskettuvat?
Toisen ostoastian taimet ovat reheviä, kauniita ja isoja kukiltaan. Mutta toinen....
Ötököitä en ole orvokkien kimpussa nähnyt. Kuitenkin äsken suihkuttelin kukat varuiksi mäntynesteliuoksella (- samalla, kun suihkutin neilikkaruusunkin, joka kimpussa on kyllä kirvoja). Parveke antaa suunnilleen etelään, eli on iltapäivisin ja iltaisin lämmin, paahteinenkin. Ajattelin, olisiko aurinko voinut polttaa lehdet, mutta kai silloin isompi kukkaistenkin orvokkien lehdet olisivat palaneet?
Mikä niitä voisi vaivata/miksi ovat tuollaisia - rumia?!
Orvokkihan ei ole helteisen /paahteisen paikan kasvi! Kasvi alkaa nopeasti kärsimään jos/kun sen juuret lämpenevät liiaksi! Oikea paikka orvokille on valoisa, MUTTA viileä paikka!
Orvokeita on kyllä vaikeaa saada pysymään ruukussa kauniina koko kesää.
Muistelisin, että mulla on ennenkin ollut orvokkeja samalla parvekkeella, tosin laatikossa, eikä tulloin ole käynyt noin. Petuniat olivat yhtenä kesänä hirveitä, pitkiä raaskuja ja täynnä kirvoja, mutta orvokkien kanssa en ole törmännyt mihinkään ongelmiin aiemmin.
Pitäsköhän mun tökätä nuo orvokit johonkin maihin ja ostaa noihin amppeleihin jotain muuta - vaikka, no en minä tiedä - jotain.