Orvokki, Viola / Yleistä

En näitä,ostin valamiit taimet.

Söppänä :slight_smile:

Ikinä aiemmin ei ole Orvokit meillä vielä tähän aikaan menneet varsistaan ihan keltaisiksi, olen jo monta puskaa joutunut repimään pois ja lisää pitäis repiä. Ei jaksa niin paljo kantaa vettä jokapaikkaan kuin pitäisi.

Viime kesän orvokin siemenet itivät 100 prosenttisesti.Mukava alakaa tästä massasta koulimaan.:crazy:

Tänä keväänä ei näy pieniä orvokin taimia ulkona vaikka maa on paljaana. Taisi olla viime kesä niille epäsuotuisa, siis niille jotka itse kylväytyivät vanhoista orvokeista.  Orvokin kylvö tuottaa minulla sellaisia pitkiä ja honteloita taimia, taitavat tarvita valoa enemmäm kuin esim. tomaatit. 

Sarviorvikit pääsi lopulliseen kasvupaikkaansa.

”Isot” orvokin nyt koulittu,nämon valakiat tai siniset :rofl:

Siemenkasvatit

Karvarin kaunottaria, en saanu kunnon kuvaa tuolta ritilän takaa, mutta KIITOS !

Viimevuotinen orvokki kukkii 2020 marraskuussa.

Tein saman havainnon äsken  että orvokit vielä ilahduttaa. Js maksaruohot tietenkin, mutta nehän saattaa olla kauniita vielä lumisateen jälkeenkin.

Viikon vanha orvokintaimet,sarviorvokeissa ei näy vielä elonmerkkejä.Taitavat olla siemenet vanhat.

Meinaakko ettolis apua?

Oon kyllä aina ennen idättänny valossa ja ovat lähteneet,mutta kokeilempa tuota,völijään pimiään

Eka kukka siemenkylyvöistä.

Nyt en oo enää nyppinny nuppuja ja kukkia pois.Saavat luvan alakaa harijottelemaan kesää varten :roll_eyes: 

Tässä tulee enempi tai vähempi hölmö kysymys. Olen ostanut valmiit orvokkiamppelit vuosittain keväällä. Semmosia halpoja amppeleita, joita myydään monissa kaupoissa. Kesän mittaan leikkaan orvokit alas, kun alkavat olla roikkoja. Sitten ne kukkivat uudestaan, usein vähän vielä pienemmillä kukilla kuin alkuperäiset olivat.

Nyt näin kyläpaikkani naapurilla suuren määrän uskomattoman komeita, isokukkaisia orvokkeja. Oli vaikka mitä värejä ja kukat oikeasti isot. Eikä yhtään pitkiksi kulahtaneita tässä vaiheessa. Osa amppelissa, osa kukkapenkissä. Kaikki yhtä hyvinvoivia. Ja ai että käip katteeks; en ole koskaan ostanut noin upeita. Ei ole tarjollakaan ollut kaupoissa huhti-toukokuulla. Oliskohan neiti ostanut kasvitarhalta?

Olen kiinnostunut orvokeista isommin vasta ihan parin kesän aikana. Nyt hamuilen tietoa, mikä laji on tuommonen isokukkainen ja onko se mahdollisesti monivuotinen / kaksivuotinen vai yksikesäinen`?

Tämmöstä tietoa tällä kertaa kaipailen :) 

Puutarhalta oon ostannu tosi isoa orvokkia,ja röpelöreunasta.Ite kerätyistä siemenistä tulee mitä tulee.Ovat kyllä aika isoja,mutta keltasesta tuli valakiakeltanen ja koko sinisestä tuommonen silimällinen.Tykkään silti.

Istutin hautuumaalle keväällä muutaman orvokin, paikka on varjoinen, kasteltu on eikä vesi seiso. Nyt orvokit ovat kellastuttaneet alalehtiä ja kasvaneet hinteliksi ruipeloiksi, kukkivat kyllä mutta eivät enää oikein ole silmän iloja. Mikähän voi olla vialla? Mielestäni niiden ei kuuluisi kuolla kupsahtaa kesken kesän. Voiko multa olla liian tiivistä tai ravinteista puute vai onko vain helle ollut niille liikaa? Orvokkien takana on kaksi kuunliljaa ja pikkutöyhtoangervo, jotka kaikki voivat hyvin. Jos leikkaan mataliksi, jäljelle jää vain kellahtavat lehtiruusukkeet, joten saman tien voisi istuttaa uudet kasvit tilalle.

Osa orvokeista koulittu.