Orvokki, Viola / Yleistä

Mun mielestä on parhaita nuo itse kylväytyneet orvokit. Pysyvät pitkän aikaa hyvin pystyssä ja niissä on pieniä väriylläreitä :slight_smile:

On kyllä. Ja tämä on kyllä niin sävysävyyn takana olevan purppuraheisiangervon ja punalehtiruusu kanssa. Pitää oikein levittää nuita siemeniä tuohon tässä pitkin kesää. :blush:

Hei.
Oli ihan pakko kirjautua sivustolle kun omassa ampelissa kasvaa nyt sellainen orvokki kummajainen että olisi kiva tietää onko näitä ennen nähty? Kyseessä on omista vuosien varrella vapaasti ja luomusti jalostuneista siemenistä joista nyt putkahti yksi ainoa valkolehtinen muunnos joka pukkaa ensimmäistä nuppuaan. Tyypillisesti kasvaa hitaammin ja on kaiketi valonhimoisempi kuin vihreät sisarensa.

Eli osaisiko joku kertoa miten yleinen tuo on vai pitääkö se nyt kaivaa ylös ja kiikuttaa jonnekin ammattilaiselle jatkojalostukseen?
Kukan väristä en osaa sanoa vielä hölkäsen pöläystä, aika kertoo minkä värin luonto äiti putkauttaa kukkaan. 
Koitan jospa saisin kuvan ympättyä tähän samaan se kun kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

On jännän näköinen orvokki. En ole moista koskaan nähnyt. Sehän on koristeellinen jo pelkkien lehtien vuoksi.

Mulla oli tsiljoona siemenistä lähtenyttä tainta edellisvuotisista …karsin karskisti 4 /5 osaa pois niin nyt kukkii osa niistä jotka jäi. Saivat elintilaa :slight_smile:

Samma häär ovat viime kesäiset taimet siementäneet oikein olan takaa vielä ei tarvinnut harventaa mutta ens keväänä/kesänä täytyy jo harventaa kovasti. Minulla oli muinoin kokonainen suuri penkki täynnään orvokkeja. Aina itse siementivät siihen syksyllä kun en enää viimeisiä nyppinyt, joten niitä oli siinä ihan mattona.
Kovasti herättivät ihailua vieraissa, mutta ajanoloon koko pienenee ja kyllästyin siihen nyppimiseen ja hävitin ne. Nyt ajattelin, että antaapa taas orvokkien kasvaa. :Wow:

Joku talosta muuttanut oli hyljännyt nämä peltipytyt !  Mä jo viime viikolla tuumasin , että jos nuo ovat tuossa vielä pikään , ne muuttaa meille :wink:
Eilen roskiksella käydessä otin mukaan ja liotin illan ämpärissä kun olivat rutikuivia ja valtavasti kuivuneita kukkia leikkelin myös ,…vien mökille ja leikkaan viisisenttiseksi , kyllä ne vielä syksymmällä reuhahtaa kukkimaan :smiley:

Hyvin kukkii orvokit vielä:

Sarviorvokit alottelee.

Mikä orvokki mahtaa olla paahteisella nurmikolla rehottava mätäs joka rönsyää miltei mansikan tavoin, ja kukkii vaihtelevanvärisin kukin? Kukinnot ovat hätinä puoli senttiä läpimitaltaan.

Keto- ja pelto-orvokin välillä olen arponut, mutta kun vaikuttaa että se kukkien väri on ainoa kunnollinen tuntomerkki niiden erottamiseksi, ja kukintojen väri tosiaan vaihtelee aika tavalla.

Ara. Meillä kasvaa nurmikolla ja puskien juurilla ja vähän joka puolella pikkuisia orvokkeja. Mielestäni ne on levinnyt kasvatettujen orvokkien siemenistä ja kasvaa villinä ja ovat tosi söpöjä vaikka pieniä ovatkin. Ovat vaihtelevan kirjavia. Voisiko olla sinulla samoin.

Paha sanoa kun on vasta toinen kesä tässä asuessa, ja en viime kesänä tänne mitään kylvänyt, puhumattakaan siitä että alkup. omistaja olisi harrastanut puutarhahommia muutoin kuin ajelemalla nurmikon traktorillaan. Siis kukkapenkkejä täällä ei ollut, nuo orvokit löysin viime kesänä viemärin suodatuskentän päältä ja nyt niitä kasvaa (onneksi:laugh:) vähän joka puolella pihaa.

Että joko linnut avittaa jotenkin, jokin muinainen merenpohjan orvokki on herännyt henkiin (piha on aikanaan muotoiltu ruoppausliejusta) tai sitten nuo on vaan jostain materialisoituneet tänne.

Mutta mitä enemmän pyöritän netin sivustoja ja kuvia, en vastinetta löydä. Keskiössä on kasvusto miniatyyrisiä orvokkeja, siis saman näköisiä kuin mitä kaupasta löytää, tosi tiiviinä mättäänä. Siitä kasvaa todella pitkiä ja paksuja rönsyjä, juurtumaan ne eivät näytä lähtevän. Ja kasvi pulpahtaa esiin juurikin pihan paahteisimmilla ja kuivimmilla paikoilla.

Kukkien väri vaihtelee. Joskus nousee kermanvalkeita, joskus selvästi keltaisia ja silloin tällöin törmää valkea-keltainen-sinikirjaviin kukintoihin. Kukinnoissa on kolme terälehteä ja ne ovat himskatin pienet. Pelkät kukat sopisivat joihinkin sarviorvokkeihin, ja rikkaruohona rehottaviin keto- pelto- ja mikälieorvokkeihin, mutta kasvin runko-osa ei tunnu istuvan oikein mihinkään muottiin. Jos kasvutapa onkin ok, lehdet ovat ihan eri näköiset. Jos taas lehdet matsaa, kasvutapa tai koko tai kukkien muoto on väärä.:unsure:

Outo on jos kolme terälehteä. Oletko kuvahaulla kokeillut löytää nimeä niille.

Laitatko kuvaa, en lupaa tunnistaa mutta ois mielenkiintoista nähdä millaisia ovat.

Voinhan kokeilla jos onnistuu. Mitään en lupaa minäkään. Vesisateella uhkailee niin vetivät kukkansa kiinni, mutta näkyy siinä se kasvutapa. Käyn nappaamassa kuvan.

Ostin 8kpl orvokkeja, laitoin amppeliin. Tuoksuvat, eli jotain tuoksuorvokkia. Vlkoinen, ihanan vaalea kaksivärinen liila ja tumma liila. Kestääkö ne pakkasia. Su-ma yös luvassa yöpakkasia. 

Toivottavasti huomenissa on nätimpi keli. Nyt näyttäisi olevan tarjolla niitä kermanvalkoisia versioita. Ihan sieviä ovat, ja olen suunnitellut levittäväni niitä siemeniä pitkin pihaa muutenkin, mutta kun nyt näyttää että joku orvokki-menninkäinen hoitelee sitä hommaa jo mun puolesta, ei taida maksaa vaivaa.

Koko juttu alkoi oikeastaan kunnolla kaivelemaan vasta nyt kun hain elämäni ensimmäisen satsin orvokkeja istutettavaksi aamupäivällä. Jotain tusinatavaraa plantagenista. Tarttee vielä rikastuttaa kyllä kyläkauppiastakin muutamalla eurolla jahka se aukaisee taas puotinsa maanantaina, näytti kauppaavan ihan hyvän kokoisia orvokkeja halvemmalla kuin plantagen.

Mun mielestä orvokki ei ole arka pakkaselle. En tiedä oisko joku lajike arempi mutta nuo mitkä itse ovat siementäneet pihassa kestävät kyllä kylmää. 

Ylemmässä kuvassa näkyy koko kasvi. Tuo on viimevuotista kasvustoa jonka siirsin nurmen seasta istuttamani pihlajan kaveriksi. Kukka on toisesta, ilmeisesti tämän kesän kasvustosta. Tällä hetkellä kaikissa niissä on tuo väritys, osassa kolme terälehteä, osassa viisi. Jos viime kesäinen meno jatkuu, kukkia muodostuu läpi kesän ja ne vaihtavat väriä satunnaisesti niin että tuo kasvi kukkii seuraavat kukkansa joko puhtaan valkeana, tai kukin jotka muistuttavat jotain tricoloria-lajiketta, ja kukista on osa kolmeterälehtisiä ja samaan aikaan osassa on viisi terälehteä.

Jotain pelto/keto-orvokkia olen arvaillut mutta määritys on hankalahkoa kun ei tuntomerkit ihan täsmää.

Nuot valakiat piti olla keltasia röpelöreunasia,yhessä taimessa on muuan keltanen.