Orvokki, Viola / Yleistä

Juu, olihan niitä varmaan muutama sata :wink: Ois ollu kiva ottaa varaslähtö niillä jo itäneillä. Ei sillä, niitä alkaa olemaan pihasoralla paljon erilaisia :smiley:

Kiitos Kesänlapselle! Tuli näköjään bonarit mukana :smiley: Olisin kernaasti maksanut vähintään postit mutta eipä näkynyt tilinumeroa missään?!? Harmi kun on tuollainen vapaa-ajan hidastaja kuin työ, niin en enää tänään ehdi mitään niille tehdä. Tosin sillä kyllä onneksi saa hieman rahoitettua vapaa-ajan harrasteita.

Ensimmäiset orvokit ostettu ja istutettu parvekkeelle maaliskuun vikana päivänä (ettei mennyt aprillipilaksi)

Hö, mun viesti hävisi bittiavaruuteen. Uudestaan sitten. Minä taas ostin juuri aprillipäivänä keltaiset orvokit. Odottavat pääsyä ruukkuun ja muuttoa parvekkeelle. Mennyt niin hiivatin nopeaan taas viikonloppu.

Mun tämän vuoden ekat orvokkikylvöt olisivat kai tarvinneet enemmän valoa. Pari sentään jäi henkiin. Toinen kylvös taas on ihan rääpälettä vasta :smiley: Tätä menoa meillä ihaillaan orvokin kukkia joskus syksyllä :smiley:

Mun orvokkikylvökset on tykkänään jämähtäneet,osa vielä koulimattakin kun jotenkin vaan tympii kun eivät kasva :confused:

Taidan kuskata mökille kasvariin,lämpö ainakin riittää, aurinkoisena päivänä siellä on jopa +40 :confused:

Orvokit on aika arkoja esikasvatuksessa kaikelle maholliselle. Liika märkyys on pahinta myrkkyä. Märkä turvemulta on semmonen, mistä orvokit ei tykkää pätkääkään. Eikä kyllä liika lämpökään oo hyvä. Jos kasvu on pysähtynyt, niin kannattaa kans kytätä lehdet läpi tosi tarkkaan. Jos on kalpeutta/harmautta, niin saattaa olla vihannespunkit tekemässä tuhoja. Sillon ei kasva pätkääkään. (Mulla siis meni vuosi sitten punkeille semmonen 60 taimea… Tunnistin vasta seittien ilmestyttyä, että mistä on kyse. Sitten olikin jo liian myöhäistä)

Mulla ois orvokkien kylvö vasta edessä. Vappua odotellessa. :slight_smile:

Orvokit röpöllään :slight_smile:

En löytäny sarviorvokille omaa ketjua :frowning:
Nyt koulittu sarviorvokit,vielä jäi koulimatta muutamia.

Hei
Reilu viikko sitten kylvin orvokit ja nyt itää jo, mukavaa.

Ensimmäsitä kertaa kokeilen orvokkeja näin aikaiseen.Yleensä olen keväällä heitellyt suoraan ruukkuihin. Vielä ei ole itänyt yksikään,mutta eivät ole olleetkaan mullassa kuin muutaman päivän. Onko orvokeilla jotain erityistä tuossa hoidossa huomioitava?

Kiitos, näillä varmaan pärjää. Miun taimikasvatus huone on viileä ja valoa on paljon kun valot loimottaa. Pitää varoa tuota kastelua sitten.

Laitan tähän kuvan viime syyskuulta. Tässä pöntössä kasvoi toissavuonna punarevonhäntä. Orvokkeja ei ole ollut siinä ikinä. Viime kesänä sitten olin jo kaikki kesäkukat istuttanut, ja unohdin koko pöntön. No se oli sitten tyhjänä. Mahdollisesti olin tyhjentänyt siihen edellisvuodelta jonkun kukkaruukun, joka oli orvokkien lähellä, ja siemenet eksyivät tuohon pönttöön. Kertaakaan en koko pönttöön koskenut koko kasvukauden aikana. Helppoa. :) 

Orvokki on muutenkin helppo suorakylvöllä. Enää en esikasvata, koska paremmat tulee suoraan maahan. Siinä ne sitten siementävät ja nousevat uskollisesti joka vuosi. 

Nämäkin ovat ihan itse tähän levinneet kolme vuotta sitten esikasvattamista taimista. Alunperin tätä lajiketta kasvoi n.20m päässä etupihan penkissä. Näyttää viihtyvän lemmikin kanssa keltakurjenmiekan ja sinipallo-ohdakkeen alla.  

Kuva 27.6.2016 (itse kylväytyneitä)

Minä tykkään kun alkavat tuollain Juhannuksen hollilla kukkimaan, niin kestävät hyvinä sitten lumentuloon saakka. Eikä tartte leikellä missään välissä. 

Hauskaa Wappua räntäsateesta huolimatta,täälä kukitaan.

Naamoja riittää :slight_smile:

Jolly Jump vilikuttelee Satulle

Me tässä näin nökötetään nätisti pensasmustikan juurella. Orvokit ne on ihania pomppijoita pitkin pihaa. Itte valitsevat oman paikkansa, ja saavat luvan olla missä lystäävät. Eipä tuo mustikka huonoa tykännyt seurasta. :slight_smile:

Ensimmäinen.

Tuo ylemmän kuvan orvokki oli siementänyt. Nyt kukkii. Kunnon pallo. :star_struck: