Orvokki, Viola / Yleistä

Sarviorvokki kannattaa vuosittain leikata VOIMAKKAASTI juuri tähän aikaan… talvehtiminen paranee merkittävästi uusien versojen avulla.

No nytpähän tuonkin asian sitten tiedän, kiitos tiedosta. Kyllä onkin jo sormet kovasti syyhynneet, ovat nimittäin SEN näköisiä että… Taisi sitten selvitä syy tuohon huonoon talvehtimiseenkin.

Kuinka paljon orvokkeja on liikaa?

Nämä vievät vuosi vuodelta isomman palan sydämestäni. Tekisi mieli kasvattaa kaikkia mahdollisia värejä ja muotoja. Ja vaikka tuntuu etten kaipaa sitä purkkimerta sinne tänne niin olisipa ihana silti jo upottaa siemenet multaan. 

*Haikaillen*kuva

Miten oikein saatte orvokit itämään? Lautalla on, lämpömaton päällä. Tule kuin lima siemenen ympärille. Parista hassusta tullut juuri pihalle mutta kuori tiukasti kiinni ettei sirkat pääse ulos. Ongelmia viime vuonnakin. Kait sitten kelvottomat siemenet. Chilit sain tänään multiin. Edes syö niitä. Pidetään siis velipoika chileissä :grinning:

Kirsikka-78, ootko kokeillu ihan multaan kylvää? Orvokit itää todella hanakasti ihan perinteisesti. Näin mulla itää sarviorvokit 4-5 vrk ja tarhaorvokit 7-8vrk (jotku hienohelmat antaa ootattaa parikin viikkoa): kylvömultaa, peitä siemenet (itää täysin pimeässä, lämpötila 18-21 astetta. Ei lämpöä alle. Multa ei saa olla liian märkä, orvokit on tosi ranttuja taimivaiheessa liialle kosteudelle. Jos sarviorvokit ei ala itämään parissa viikossa, niin käyttää niitä jääkaapissa vähän vilustumassa. Sitten itää. :slight_smile:

Joku puutarhuri kehu jossain lehdessä orvokin tarvisevan itääksen lämmintä. Siksi laittanut maton päälle. Viime vuonna oli mullassa. Yhden sain kukkaan asti. Surkeita siemeniä olen näköjään saanut ostettua. Peräti kaksi pussia. Toisen pussin siemenet ei ole itäneet ollenkaan. Täytyy kait heittää ne puoliksi itäneet huomenna multiin.

No minä oon ollu ihan lohduton kun oon kolmia eri orvokkeja koettanu tänä keväänä mullassa idättää ja yksi ainoa ressukka on ilmaantunut pinnalle. Kaupan siemeniä siis. Viime keväänä kun oli penttiläisiä siemenöisiä niin itävyys oli aika lähellä 100 %.

Pistetäänkö Hankalimmalle ja Kirsikka-78:lle postiin itäviä orvokin siemeniä? Nämä itää kun vain näkee multapussin. 

Tämmöstä tarha-orvokkia ois tyrkyllä, vähän pienillä variaatioilla, mutta romanttista hömppää kuiteski. Ja on isoja kukkia. Jos haluatte, niin pistäkää osoitetta tulemaan. Hankalimman osoite saattaa ollakkin jemmassa vanhoissa viesteissä. 

kuva

kuva

kuva

Kummallista tuon lämmön suosittelun kanssa. Minä kylvän nykyään sarvi-orvokit vappuna suoraan maahan. On kylmä, ja itävät supernopeasti. Heinäkuun alusta kukkivat. Tulee muutenkin parempia ja napakampia taimia kuin sisällä liian lämpimässä kasvatetut.

Tarha-orvokit oon kylväny sekä sisälle, että ulos. Eipä oo paljon eroja ollu, muuta ku että ulkona itävät nopsempaan. Tarha-orvokit antaa vaan ootattaa kukintaa heinäkuun paremmalle puolelle suorakylvöllä. Mutta kukkivatpa kuitenkin.

Hankin tänä vuonna seitsemän eri pussia ja eri lajiketta orvokkeja. Kyllä itävyys oli hyvä, yli 70%.Yhdestä ostospussista ei itänyt yksikään.

Laitan paksulti vermikuliittia päälle ja idätän ihan huoneenvalossa. En siis kasvilampun alla, mut en pimeässäkään.

Ai sarviorvokit ehtii saada vielä silloin kylmäkäsittelyn. Kiva juttu, ei tarvii parvekkeelle kaikkea laittaa vaan saan suoraan mökille 👍

Kesänlapselle laitettu hölöä  😀

Kiitos Kesänlapsi! :slight_smile: Laitan yv:n. Tais olla sulta ne sarviorvokin siemenöisetkin viime keväänä?

Hankalin, oli multa ne siemenet vuosi sitten. devil En voi vastata hölöön, koska kone vonkaa pinterest-tuilin luomista sitä varten.  Mutta juu, laitan siemenet postiin huomenna. Nämä on sitten tarha-orvokkeja tällä kertaa. Roosan, lilan, vaaleanpunaisen ja valkoisen sävymaailmassa. Toivottavasti tykkäät, ja varmasti itävät!  

Onko täällä joku, joka on tehnyt vertailua sarviorvokkilajikkeiden kasvutavasta yms. Esim viola x cornuta sarviorvokista on seuraavat lajikesarjat Penny F1, Sorbet F1 ja KP Super F1.

Itselleni on tärkeää, että kasvattamani orvokki säilyttäisi mahdollisimman tiiviin kasvutavan läpi kesän. Olen aikasempina vuosina huomannut, että lajikkeissa on huomattavaa eroa korkeudessa ja lamoavuudessa yms. Viime kesänä kasvatin mm. sarviorvokkia nimeltä Admiration. Oli ihana väri, mutta kasvoi jo kesäkuun lopussa kovin korkeaksi ja “röntyileväksi”. Samassa ruukussa kasvanut lajitoveri (ei lajiketta tiedossa, mutta itse kasvatin eli ei ollut saanut mitään kasvunsääteitä) oli paljon matalampi ja säilyi hyvännäköisenä koko kesän.

Tässä (ja pakkasenkestävyydessä) aika hyvä kytätä värejä. Ihan keltaiset ja punertavansävyiset jäävät matalimmiksi, eivätkä ole niin kylmänkestäviä. Minusta nämä myös ränsistyvät syksyllä melko nopeasti. Perinteiset keltavioletit kasvavat korkeimmiksi ja kestävät lumentuloon saakka ja ylikin. Lajikkeista esim. Johnny Jump-Up on ollut kestävin, ja kasvaa todella korkeaksi. Erittäin hyvä ruukussa kasvatettava lajike on ollut 'Sorbet Coconut Swirl' (lila). Todella tiivis kasvutapa, ja pysyy napakasti pystyssä yli 30cm korkeanakin. Häviää kuitenkin melko pian pihalta, ettei siitä monivuotiseksi ole. 

Multatilalla ja valoisuudella voi myös kikkailla aika hyvin, että kuinka korkeaksi ja napakaksi haluaa orvokin kasvavan. Mitä pienempi ruukku, sen pienempi kasvu ja ränsistyy nopeasti. Valoisassa kasvaa korkeutta ihan julmetusti. Varjossa taas pysyy ilmavana kasvu ja matalempana. Varjossa myös kukinta kestää kauemmin. Ja kuivumaan ei saa ruukkukasvatuksessa päästää. Jos iso puska pääsee lötkähtään pari kertaa alas, niin ei enää jaksa toeta vaan alkaa pukkaamaan siementä kuin viimeistä päivää.

Tässä eteläterassin kyljestä Johnny Jump-Up täyskasvuisen ruusumalvan kyljessä. Että korkeutta on todella paljon. Lähemmäs metrin korkeimmilla. Nämä itse kylväytyneitä, kuva elokuulta viime kesältä.

kuva 

Tässä taas suorakylvönä eri lajike (Coconut Swirl, risteymä), paikka melko varjoisa, kuva 4.7.2014

kuva

kuva

Vertailun vuoksi tuosta esikasvatus vs. suorakylvö. 

Tässä esikasvatettu joku perus sarviorvokkisekoitus pussista. Tammikuussa kylvetty. Kuva otettu 30.6.2015. Edellisessä postauksessa siis suorakylvöorvokkeja (kylvetty vappuna), kuva otettu siis heinäkuun ekka viikolla. Tämän kuvan orvokit viettivät aikaa kasvihuoneessa lämpimässä, sillä eivät päässeet kylmän vuoksi ulos ajoissa. Siis toki vuodet ovat erilaisia, mutta eipä näillä juurikaan eroa ole oli vuosi mimmoinen vaan. Orvokit tykkää kylmästä. Ei maksa vaivaa esikasvatella sarviorvokkeja. (Tiijän, kasvatan ihan liian tiiviisti orvokkeja... Kouliminen ei oo mun juttu) mail

kuva 

Minä, orvokkifani en ole tiennyt, että voisi suorakylvää. On olevinansa niin hidaskasvuinen, mulla kestää tammikuusta toukokuuhun, että tulee nuppuja. Siis sisällä.

Sisällä onkin tuskaisen hidas. Ulkona menee aika tarkka 8 viikkoa kukkiin. Etelässä voi varmasti kylvää kunhan maan pinta on sula. Syksyllä kannattaa nakata orvokkipurkki (tai missä nyt kasvattaakaan) multapaakkuineen kukkapenkkiin. Keväällä itävät sitten ihan itekseen. :slight_smile:

Viime syksynä annoin punaisen pienikukkaisen amppeliorvokin siementää ja se ehti tekemään aika määrät pikkutaimia (1-3 lehtiparia) ympärilleen. Näkee nyt miten ne kovat pakkaset vaikutti kun lunta oli silloin vaan hälmä :/

Kyllä siellä Miikos on varmasti vielä itämättömiäkin siemeniä tallessa. Yhestä pikkuamppelillisesta orvokkeja tulee ihan julmettu määrä siemeniä… :wink: