(Osa-) Omavaraistalous: miten onnistuu?

Paljon vaikuttanee sekin, joutuuko ottamaan lainaa. Yksinkertaistettuna voisi melkein ajatella niin, että jos on lainaa vähänkään enemmän, olisi oltava myös säännölliset tulot. Lämmityskuluissa säästää hyvin, jos pystyy pääasiassa omilla puilla lämmittämään. Mutta sitten tarvii halkomakoneen ainakin :wink:

hahaa -kerron tässä että jos vien opinnot loppuun niin sillon maksaneet n. 10 000 e :smiley: Mielestäni olenkin vähän saamapuolella -olen maksanut veroja yrittäjänä ja päätoimesta. Kivaa kun saa jotain takaisin.

Vaikka kunka tahtoisin, en kykene mitenkään elämään edes puolittain omavaraisesti, mulla ei yksinkertaisesti ole siihen tarvittavia voimavaroja, kokeiltu on. Olen ollut 16 vuotta kotiäitinä, tehnyt itse niin paljon kuin olen pystynyt, ensimmäisen lapsen aikana tein vielä vaatteitakin aika paljon, käytettiin kestovaippoja. Tein itse kaikken ruuan, valmista ei ostettu. Emme omistaneet autoa kun asuimme kerrostalossa. Mies kävi töissä. Perunat tuli isän kotitilalta, marjat ja ruis miehen kotitilalta, miehen isovanhemmat juoksivat pitkin metsiä marjojen perässä. Muutettin maalle, remontoitiin, laitoin kasvimaan. Hankittiin kanoja, joiden pito oli kalliimpaa kuin munien ostaminen kaupasta. Syntyi toinen lapsi, enkä pystynyt enää ollenkaan itse marjastamaan.

Homma alkoi kaatumaan neljännen lapsen kohdalla. Ensin lopetin kaikki käsityöt, sitten mies laittoi kanat pois, kasvimaata en laittanut kolmeen vuoteen ollenkaan. Luovuttiin kompostoivasta vessasta. Aloin sairastamaan, olin ollut raskaana tai imettänyt viisi vuotta yhtä soittoa ja kunto oli sen mukainen. Kellarin kunnostus ei enää onnistunut, uuden tekeminen oli liian raskasta ja kallista ja kannattamatonta.
En jaksanut tehdä enää ruokaa itse alusta asti, leipominen alkoi jäämään. Ajelin päivät autolla päiväkerhon ja koulun väliä, ja iltaisin harrastuksiin. Koulukuljetusta ei ollut, matka oli lyhyt, mutta tie vaarallinen, pariksi vuodeksi saatiin taksi, mutta samaan aikaan piti kuitenkin itse kuljettaa eskarilaista ja kerholaista. Tuli pyörätie, taksikyydit loppui, mutta meidän tiellä ei silti tullut valoja. 
Jne. 

Laskeminen ei auta varojen riittämisen arvioimiseen, varsinkaan jos laskut perustuvat toisen ihmisen kulutukseen. Pidä nyt itse kirjaa menoista, kirjoita kaikki ylös, ja laske sen jälkeen, mikä oli turhaa. Muista laskea myös omat voimasi, ettei käy niin kuin allekirjoittaneen. Tosin taidan olla keskimääräistä heikompaa tekoa, mutta kuitenkin.

Saha ja kirves löytyy, halkomakoneessa on kaksi jalkaa :wink:

Laina kiinteistöstä tarttis olla ihan minimaalinen, tosin ei meillä nytkään ole asuntolainan erä kuin 450€/kk. Paikka vaan ei meitä miellytä, talo kyllä ja piharakennuksen, mutta sijainti…

Emo: niinpä… mutta ei voi mitään…

K-E , jaksamista!

Mie olen maksanut elämässäni niin vähän veroja ettei palveluita uskalla juuri käyttää ettei tule sanomista;D

Emo, minkälainen osuus teidän kuluista on bensakulut?

Mulla on kyllä mennyt totaalisesti ohi se, miten se on lusmuilua ja toisten varoilla eläistä, jos kustantaa itse elämisensä, maksaa veronsa eikä elä sosiaalitoimiston rahoilla tai muuten tuilla?

jos tuottaa ruokansa itse, ei ole lusmu, ainakaan mun ajatusmaailmani mukaan. Olisi ihan eriasia, jos Ketkukettu sanoisi jättäytyvänsä työttömäksi, jotta voi nostaa mahdollisimman suuria tukia ja elää yhteiskunnan rahoilla, mutta tästä ei käsittääkseni ole mitenkään kyse. Tukienkin olemassaolo on hyvä juttu niille, jotka niitä tarvitsee, mutta tukien väärinkäyttöä en hyväksy (laskennallista voiton maksimointia yhteiskunnan rahoilla).

Juu, kyllä tässä olis tarkoitus omilla rahoilla elellä, että voitte olla ihan rauhassa :-). Tosin kyllä mä lapsilisät aion vastaisuudessakin ottaa vastaan enkä niistä aio kieltäytyä, ja käyttää kunnallisia palveluitakin siinä määrin mitä omat vakuutukset tai työnantajan ei korvaa…'

Niin, ne bensakulut? Nyt meillä on niin pienet kulkemiset, että nykytilanne ei vastais sitten sitä syrjemmälle muuttoa…

Emo puhuu vain ja ainoastaan omasta taloudestaan. .

.

Minä olen rahoittanut itse omat opintoni, asumiseni, elämiseni ja toimeentuloni. .

.

Minä olen nähnyt nälkää, en ole koskaan omistanut maata. Olen maksanut joka ikisen opiskeluni pennin itse, isäni menetti koko nuoruutensa sen edestä että elämme vapaassa Suomessa. .

.

Aian tästä maasta löytyy öykkäreitä. Kynnys muuttaa pois Suomesta on matalampi kuin koskaan. .

.

.

Emolla taitaa olla aika pitkät matkat suurimpaan osaan palveluista, toivottavasti valottaa meitä siltä osin.

Mie olen ollut pitkiä aikoja työttömänä, saanut joskus pokkakonttorista avustustakin, mutta "onneksi" opiskellut ja sairastanut sen verran vähemmin että tasaantuu;D

Ketkuketulle näin hyvästä keskusteluketjusta näin marraskuun harmauteen.

Otski - jotain tarttee aina pohdiskella kun pihahommat alkaa vähetä: tosin kyllä tuolta vielä saa persiljaa ja ruohosipulia hakea kasvimaalta ja kurjenpolvet ja tähtiputket vaan kukkii :wink:

Weikko, en puhunut omasta taloudestani, vaan siitä, mitä olen lukenut tästä keskustelusta.

Kurppa, eipä ole tullut laskettua. Tällä hetkellä työpaikka on tuossa kolmen kilsan päässä, mutta kauppa jam uut palvelut 7 km päässä; siellä käydään 2 krt/vko. Kaupungissa 37 km päässä ehkä joka toinen viikko. Isäntä on eläkkeellä, mutta sitä ennen kulki töihin pyörällä tai kävellen.

Aiempina vuosina mulla oli työpaikka kauempana, lapsia kuljetettiin harrastuksiin ja lukioaikana kouluunkin. Isovanhempien eläessä matkat heidän luokseen (3-4 krt/v) veivät paljon bensaa. Että ne kulut ovat pienentyneet.

Nyt olisin äärimmäisen kiinnostunut niistä, joka elävät aidossa omavaraistaloudessa riistänämättä muita.

En ymmärrä miten Ketkuketun malli omavaraisuudesta olisi poissa muilta veronmaksajilta.

Totuushan on ettei kukaan voi tänä päivänä asua täysin omavarais taloudessa, se on täysi mahdottomuus.

Mutta miksi ei voisi hiukan ajatella ja miettiä omaa kulutustaan , mitä väärää siinä on , on erilaisia ajattelu ja elämän tapoja.

Yleensä ihminen etsii onnelista elämää toinen rahalla toinen nuukailemalla ehkä omavaraistalous kuuluu jälkimmäiseen.

Jos oman ruoan kasvataminen tuntuu hyvältä ja sopivalta vaihtoehdolta

sitä kannattaa kokeilla ja ylläpitää ei se ole keneltäkään pois.

Suuresta veromäärän maksamisesta ei ole koskaan mitaleja jaettu, no joku saanut nimensä lehteen,kai sekin antaa nautintoa.

Jokainen meistä kävelee samoilla teillä on sitten maksanut yhteiseen kassaan paljon tai vähän, onneksi ei tule puomi eteen ja ilmoiteta olet vapaa matkustaja,kävelysi loppuu tällä tiellä tähän.

Kaikkea mistä haaveilee kannattaa kokeilla, ettei jälkeenpäin harmita.

Sellaisella omavaraistaloudessa josta Weikko puhuu, ei varmaan ole mahdollisuutta ottaa yhteyttä täällä, koska hänellä ei varmaan voi olla nettiyhteyttä.

Ainiin, pakko lisätä, että haetaan kotiin ja viedään takaisin asunnolleen joka vkonloppu poikamme. Hän asuu omillaan, mutta haluaa tulla käymään kotiin ja moikkaamaan kissojakin. Samalla saa syödäkseen ja varmistellaan hänen pärjäämistään (lievä kehitysvamma ja Asperger).

Ei kai tässä ole tarkoituskaan pysyä tiukasti asialinjalla vaan kerrotaan ja opitaan muiden kokemuksista.
Jos ei ole unelmia ei ole elämää.
Emon kirjoituksen pohjalta olettaisin, että benskulut on aika iso osa pakollisia kuluja, jotka pitää ottaa huomioon ja varmaan kulkuneuvonkin pitää olla aika luotettava?

omavaraisuus on elämäntapa,ei niinkään rahan säästöä.minä ainakin nautin kun kananpesässä on munia,vaikka kaupasta saisin montakertaa edullisempia munia.samoin miten makeaa on oma tuottama hunaja,vaikka siitä tuskin euroa tuntipalkkaa saa.ja miten leivin uunista tuleva lämpö on paljon miellyttävämpää kun sähkön tuottama lämpö,vaikka puut metsästä klapitelineeseen vaatii tunteja ja ihmisenergiaa paljon.mutta sitä nautintoa ei voi mitata rahassa.

Iesteri voikin kertoa varmaan moniia juttuja kun muutitte ratkaisevasti elämistapaanne.