(Osa-) Omavaraistalous: miten onnistuu?

Kaisaliisa, niinhän se on, että se helpoiten itse kasvatettavissa oleva "massa":peruna, palkokasvit, sipulit, porkkanat on sitä kaupassakin edullinta. Mutta jos aikaa ja pinta-alaa vaan on niin nekin rahat on sitten käytettävissä sähköön ja kiinteistövero kuitenkin on pakko maksaa…

Autoa ilman ei eläminen syrjemmällä onnistu jos/kun töissä meinaa käydä, joten se on todella iso menoerä. Töissä taas on käytävä, että saa jostain rahaa maksaa sähköt, puhelin ja vakuutukset.

Vaikea voi olla etukäteen laskea "vedenpitävästi", mikä rahamäärä riittää ns. "jos-mitään-yllättävää-ei-satu" -pärjäämiseenkään. Jonkinlainen puskuri tarttisi siis olla takataskussa, sillä autoa/traktoria tms. joutuu kuitenkin jossain vaiheessa huoltamaan ja korjaamaan ja se helposti romuttaa kovin niukan budjetin.

No, tää on vielä vahvasti haaveilu asteella…

Omavaraistaloudessa sähkö tuotetaan omin päin. Ei siihen tarvitse rahaa. .

.

Omavaraistaloudessa ei autokaan liiku muulla kuin puukaasulla. . ¨

.

Jos vaaditaan jostain sähköä, bensaa, dieseliä eikä olla valmiita tekemään YHTÄÄN MITÄÄN näiden TUOTTAMISEKSI, niin kyseessä on vain muiden siivellä eläminen. .

.

Mistä sä Weikko keksit tuon ettei olis valmiita tekemään yhtään mitään niiden tuottamiseksi?? Kuka meistä muutenkaan tuottaa bensaa itse? Tässä ketjussa kukaan ei ole ollut kitisemässä itselleen mitään keneltäkään toiselta ilmatteeksi vaan on keskusteltu siitä, miten mahdollisimman niukasti voisi tulla toimeen ja mahdollisimman omavaraisesti.

Ja jostainhan sekin raha on tienattava, että saa sen oman tuuli/aurinkovoiman tuottamiseen tarvittavat vempeleet pystytetyksi ja käyttöön?

Minkä kokoista taloa olette ajatelleet?

Ei sais talo olla liian iso, Kurppa, mutta meitä on viisi henkeä. Jos jostain löytyisi valmiina, aina vaan parempi, mutta jos rakentamaan joutuu niin sitten tupa/pirtti ja makuukamarit, ehkä parvi (vieraille ja lasten leikkitilaksi), pihasauna, autokatos/pieni lämmin verstas.

Täältä ollaan yritetty etsiä maatilan talouskeskusta, riittävän etäältä tiestä, mutta ei vaan löydy mitään.

Jos puhutaan “omavaraistaloudessa elämisestä” niin on ihan sairasta edes mainita keskustelussa sanoja “koulukuljetus” ja “kauppa-auto”. Ende. :wink: .

Tästä perheestä oli juttua myös Kodin kuvalehdessä. Otin lehden talteen kun asia kiinnostaa, en vain muista missä tallessa lehti on…

Kun googlettaa sanalla omavaraistalous, tulee paljon mielenkiintoisia tuloksia.

Ketkukettu, voin skannata sinulle Pellervon artikkelin jos laitat sähköpostiosoitteesi minulle yv:nä.

Mietin sitä arjen eloa ihan noin muuten. Jos toisen olisi kuitenkin käytävä muualla töissä vaikka päivittäin, ei yhteinen aika paljon lisäänny? Työmatkakin saattaa olla enemmän kun 100km suuntaansa, jolloin jo siihen ja sitten vielä ehkä lasten pitkiin koulumatkoihin menee useampi tunti päivässä.

Sepä se Heksu, osa-aikatyö siinä olisikin tarkoituksena tai kesätyö. Tosin kyllä täällä Pirkanmaallakin olen jotunut 1,25h yhteensuuntaan kulkemaan töissä kun ei lähempänä ole ollut.

Mutta jos muuttamaan joudutaan niin sitten tuskin löytyy niin läheltä työtä, että se kokoaikatyö olisi mulla ajatuksenakaan vaan sitten yritettäisiin etsiä sitä "tasapainoa" millä selvitään: kuinka paljon rahaa tarvitaan elämiseen ja mikä saadaan tuotettua itse.

Vanhassa talossa kiinteisstövero on huomattavasti halvempi kun uudessa.

Tiemaksuja peritään kuitenkin, vaikka ei olisi autoakaan. Eko ja jätemaksut on myös pakollisia, tosin kompostoija pääsee halvemmalla.

Noita pakollisia maksuja kertyy, vaikka eläsi ihan ekologisesti, mitä se sitten kullekin merkitseekin.Sairasukuluihinkin pitää varautua, ellei sitten ajattele kuolla luonnollisesti ilman mitään lääkkeitä tai hoitoja.

Tai se etätyö, jota joku jo ehdottikin. Tai millaset mahdollisuudet olisi pienimuotoisessa yrittäjyydessä, mitä tuolla maalla nyt sitten pystyisi tekemään mutta niin, että mahdollisimman pitkälle työ, josta jotain tuloa saisi, olisi siinä lähellä.

Heksu, yrittäjyyttä olen pyöritellyt usein mielessä, lähinnä käsityöläisyyttä, nettikauppaa.

Nyt olen kv-pörssiyhtiön palveluksessa, jossa etätyö ei ole nykysäännöillä mahdollista edes tältä välimatkalta toimipisteeseen, vaikka kaikki materiaali on sähköistä. Jos irtisanoutuisin muuton vuoksi, varmasti ottaisivat kesätöihin, mutta sitten joutuisin viettämään kesät kuitenkin jossain firman vuokrakämpässä täällä, erossa muista ja kasvimaan hoito olisi hankalaa.

Kannattaisi varmaan katsastaa eri kuntien kiinteistöveroprosentit yms. Niissähän on aika paljon eroja.

Etätyö tai ei. .

.

Jonkun on tuotettava lusmujenkin toimeentulo. .

.

Se on ihan sama miksi he sitä kutsuvat. Omavaraistaloudeksi tai toisten verorahoilla elämiskesi.

Taitaa Weikolla olla joku huono päivä kun tarttee täällä purkaa kiukkuaan "toisten verorahoilla elämiseen". Vai liekö itse sellainen lusmu, jota mäkin veroillani elättelen? Eläkeläiset on ainakin eläkkeensä ansanneet. Piste.

Weikolla jäi levy päälle mutta asiaan; olen kai koko ikäni asunut jonkinlaisessa omavaraistaloudessa tässä tilalla ja kaikki järkevästi tuotettavat tuotteet ja tavarat on tehty itse ja se mihin ei ole taidot riittäneet on ostettu ulkoa ja maksetuilla veroilla kustannettu ne saadut yhteiskunnan palvelut. Nyt lihan suhteen aika pitkälle oston varassa kun pääosin yksinelävänä ei enää halua sitoutua 24/7 päivystykseen mitä nuo elikot vaatii ja on ihan riittävästi tullut aikoinaan tehtyä. Mutta hirveä tulee edelleen jonkin verran talouteen ja täälläpäin eteläsuomea pääsee kyllä metsästysseuraan jo sillä kun asuu seuran alueella ja anoo jäsenyyttä. Minusta niistä naapureistakaan ei kannata hakeutua hirveän kauas, vaihdantatalous on ihan järkevää.

Vaikka me yritetään aika pienellä tulla toimeen, on ruokakulut suunnilleen yhtä suuret kun rintamamiestalon pakolliset kulut.
Tässähän on tontti pieni eli kiinteistöveron osuus ei hurjia ole, mutta vakuutusmaksut, sähkö ja vesi maksaa. Vaikka kuinka säästäisi esim. sähkössä on sen perusmaksut suuria.
Kompostikäymälä ja omilla puilla lämmittäminen toisi säästöä, mutta töitähän se teettäisi.
Internettiyhteys, tv-luvat ja sensellaiset tuovat lisää kuluja nekin, kun harva enää ilman pärjää.
Vaatehankinnoissa pääsee tosi vähällä kirppareilla, mutta sairastaminen maksaa ja siihen on pakko varautua.

En pura mitään kiukkuani. Puhun asiapohjalta. Anteeksi vaan neutraali asiapohjani.

Piti vielä sanoa, että täällä kaupungin kupeessa onnistuu pienien töiden vaihtokauppa, mutta harvoin ruuan kanssa pystyy vaihtoa tekemään. Ei juuri kukaan metsästä ja harvat kalastaakaan.

Täysin ulkopuolisena keskustelua seuranneena minusta Weikko tosiaan jankkaa yhtä ja samaa lusmuilusta, vaikka toiset vakuuttavat, että ne pakolliset kulut kustannettais omalla (osa-aika/kesä/etä)työllä, eikä jäätäis yhteiskunnan eläteiksi.