(Osa-) Omavaraistalous: miten onnistuu?

niinpä jos niitä raskii ampua on meillä kesällä aina 50 sorsaa pitkin pihaa talsivat mutta niitä ei kyllä ammuta ei me eikä kukaan muukaan jos mie saa päättää

Meiltä hävisi jo aikoja sitten koulubussi ja myymäläauto. Naapurin Siiri sanoi: Noh, kulkeehan meitil viäl toi juna mut ku se perkele ei pysähy!!!

Lapset kävi sitten koulua vaihtelevasti saapuvien taksien avulla, lukiolaisille ei kuljetusta ollut lainkaan. Oli se aikamoista rallia siihen aikaan!

Jeps. Kyllä Ylöjärvelläkin olisi edellisessä paikassa ollut 30 km kyyditykset lähimpään kouluun tai päivähoitoon. Ja juu, kyllä tarkkaan hoidettiin asioinnit netissä, puhelimessa tai yhdellä kerralla kylillä. Huvikseen ei ajellut “lähikauppaan” joka oli 20 km päässä. Ja sentään oltiin ihan täällä Tampereen kupeessa.

Jo omassa nuoruudessa vanhemmat joutuivat lukioon kuskaamaan 15 km kun ei koulutaksi enää kuulunut meille ja sentään asuttiin 70 km päässä Helsingistä eli ihan cityssä…

Meiltä nyt ei ole kuin reilut seitsemän kilometriä lähimpään kauppaan, että ei ihan korvessa asuta, mutta aikanaan, kun tämä tila on perustettu (1874), niin miehen isoisoisää, pidettiin ihan kylähulluna, kun tänne sysimetsään torppansa laittoi. Kun ei tänne tullut tietäkään, joku olematon kärrypolku vaan. Aamuisin sai susia hätistellä navetan nurkalta lypsylle mennessään. Niinpä vaan on nykyään lähellä kaikkea, kilometrin päässä menee kakkostie. Jos on varma asiastaan, niin eihän se haittaa, vaikka muut vähän ihmettelisivätkin.

Ei se ole omavaraistaloutta, jos kitistään kauppa-autot ja koulukuljetukset kotiovelle niiden kustannuksella, jotka tekevät tuottavaa työtä. :-/ Se on itsekkyyttä.

Ei kai niitä tässä olla kitistykään, todettu vain tilanne. Ja kyllä täältä on käyty ja käydään edellään työssä, on olleet vain harvinaisen v-mäiset työajat, jotka on aiheuttaneet jokailtaiset aikataulujärjestelyt silloin, kun lapset asuivat kotona.

Meillä naapurin 65v emäntä pätkii myrskyn kaatamat puut moottorisahalla ja vetää ne tavallisella pulkalla hankikelillä pihalle, jossa pilkkoo.Nykyään ei tarvitse mennä enään pihabn perälle, vaan sen biolanin kompostoivan käymälän voi tehdä verannalle sivunurkkaan. Tulee hyvin hoidettuakin kun on lähellä.

Meillä aurausauto tulee silloin kun sovitaan, mutta se maksaa.

Postilaatikko on kaukana, joten päivälehteä ei tilata. Muu posti haetan pari kertaa viikossa.

Veikko! Mihin pistät tuottavan työn rajan?Sekä “tuottamattoman”?

Ei kait tässä kukaan ole kauppa-autoja kaipaillutkaan. Ja sehän on ihan liiketaloutta, ei ne kunnallisiin palveluihin ole ainakaan missään tähän asti kuuluneet tietääkseni vaan olleet kauppiaan omaa bisnestä.

Ja koska kunnat on päättäneet sivukylien koulut itse lakkauttaa, joutuvat ne kuljettamaan lapset, se ei ole kenenkään itsekkyyttä perheen tai ihmisen itsekkyyttä vaan kunnan talouden hoitoa se. Se ei todellakaan ole palveluiden "vaatimista" vaan ihan normaalia palvelua se koulukyyditys. Edellisellä paikkakunnalla kyläkoulu oli 10 km päässä silloin kun muutettiin, mutta lakkautettiin siteemmin, koska kunta katsoi kyydityksen olevan taloudellisesti kannattavampaa, Weikko.

Ja se meidän tilanne, mitä olen pohtinut, mikä siinä olisi tuottamatonta, jos minä käyn töissä ja mies hoitaa lapset, asuttiin sitten enmmän syrjässä tai vähemän syrjässä ja yritetään tulla toimeen mahdollisimman omillamme? Tai jos pärjätään niin, että riittää, että minä käyn vain kesät töissä?

Omavaraistalous = kaikki tuotetaan itse. .

.

Kun kitistään kauppa-autot ja koulukuljetukset, niin jokun on kusttannettava mm. polttoaineiden, bensiinin ja dielein, tuottaminen. Niitä ei kukaan omavaraistaloudessa asuva tuota itse. .

.

Siis öljynjalostamot on joidenkin kustannettava ja n.s. omavaraistaloudessa asuvat verottavat muita suomalaisia elääkseen mielestään omavaraisesti.

Lue Weikko alusta asti, mihin tämä kirjoitelleiden pohdinta ja keskustelu tällä erää viittaa.

Vielä ei ole löytynyt ketään kokonaan omavaraistaloudessa elävää, vaikka kyselin, meillä se ei olekaan tarkoitus koskaan ollutkaan, mutta joku, joka toteuttaa sitä mahdollisimman pitkälle antaisi hyviä vinkkejä, miten pitkälle se onnistuu ja millä keinoin. Itse ei olla luopumassa autoista jne…

Ketkukettu, en kirjoittanut sinulle henkilökohtaisesti, joten turha vetää henkilökohtaisesti hernettä nenään. .

.

Kirjoitin niille, jotka edellyttävät henkilökohtaista “omavaraistalouttaan periaattella”, että joku muu tuottaa heille kauppa-autot ja koulukuljetuspalvelut. Kyse ei silloin ole mistään omavaraistaloudesta.

Eihän tätä ihan pilkuntarkasti tarvi ottaa, mielenkiintoinen aihe.

Sinänsä kyllä, jos osataan pysyä aiheessa.

En mä kyllä vetänytkään, aattelin vaan, että jos kommentoit niin meni vähän ohi tästä mitä tähän asti oli keskusteltu…

Mielenkiintoista olisi ollut löytää joku, joka olisi pitkälti oamvarainen ja osaisi sanoa sen Euro-määrän, mikä on tienattava palkkatyössä että jonkinlainen omavaraisuudessa eläminen olisi mahdollista ja mitä investointeja esim. energiaratkaisuihin tarvitaan etukäteen tai mistä se “raha” jota pakollisesti myös tarvitaan tehdään (freelancer -hommat? Osa-aikatyö, kesätyö ja loppuvuosi metsästellen?)

Omavaraistaloudessa kaikki tuotetaan itse. Silloin ei voi omistaa autoa eikä kitistä koulukuljetuksia eikä kauppa-autoja. .

.

Mun kommentit eivät menneet ohi, koska on käsittämätöntä. että “omavaraisuustaludessa elämisen” palstalla valitetaan muiden kustantamien kauppa-autojen ja koulukuljetusten “hunoudesta”. Tämä taitaa olla itsekkästi ajattelijoiden keskusteluosio. :wink:

Kukas meistä halusi niitä palveluja? Pitäisi kai taas lukea ketju alusta asti!

Weikko, minä tämän aloitin ja otsikko olisi sitten ilmeisesti kuulunut olla: “Miten vähällä tulee toimeen mahdollisimman omavaraisesti?”. Mutta se mitä tähän asti on keskusteltu on ollut asiallista ja liittynyt siihen aiheeseen, mihin oli tarkoituskin.

Toimeentuloon tarvittavan rahan määrä on aika henkilökohtainen juttu, riippuu paljon kulutustottumuksista. Kalleinta on asuminen = lämmitys. Lämmityskustannukset taas riippuvat talon kunnosta. Alhaiset lämmityskustannukset vaativat yleensä suuria alkuinvestointeja. Toinen suuri menoerä on liikkuminen eli auto.

Ruokaan menevä osuus talouden menoista on loppujen lopuksi suhteellisen pieni, ja omavaraistaloudessa tuotettu ruoka on sitä edullisinta myös kaupassa (perunat, juurekset). Kaupan ruuillakin saattaa elää hyvin edullisesti, kun laittaa ruuan itse ja pihistelee.

Ööö. Koska olen äärimmäisen tyhmä, joudun kysymään, mihin omavaraistaloudessa tarvitaan ja käytetään rahaa.