Meillä oli myös lapsuuden kodissa käsin veivattava pesukone sellainen pyöreä tynnyri ja nimeltään veisko.
Kun on oikein omavaraistaloudessa ei tarvita pulsaattorikonettekaan, pyykin voi liottaa niinkuin ennenkin tehtiin.
Tuntemani nuoripari otti muutaman kanan kaupunkitalouteen pihalle kesäksi, en tiedä tuliko säästöä kananmunille mutta ainakin lapsilla oli erikoisia kotieläimiä.
Täällä ei taida saada pitää.
Mie pesen niin paljon pyykkiä, että käsin se ei olisi enää kivaa:/
Pitääkin jossain valissä laskea paljonko en tänä päivänä pakolliset talon kulut.
Kai olette seuranneet Tanskalaista maajussia? Ei ehkä ihan omavaraistalous, mutta pyrkimys siihen ja mahdollisimman yksinkertaiseen elämään.
Ei onnistu kuin pikalisäys taas. Maalla voi asua lähellä kaupunkia, meiltä on alle kymmenen kilometriä keskustaan. Omavaraisempaan elämään siirtymisen täytyy tapahtua asteittain, joten rahantarvekin selviää siinä samalla. Itsetekeminen on nykyään harrastus ja harrastukset maksaa, perunat saa halvemmalla ja varmemmin kaupasta. Säästöt syntyy muusta nuukemmin elämisestä, Halvimmalla ja ekologisimmin taitaa elää oikeasti kerrostalossa.
Lammen rannalla asustelu on kyllä edullista veden kannalta. Jos ei kesällä sadevedet riitä, niin lammesta/järvestä voi kantaa/pumpata kasteluvettä kasvimaalleen. Täällä ukon lapsuudenkodissa on erillinen sauna lammenrannalla ja siellä käydään kesäisin saunassa (ei lämpiä talo liiaksi saunomisesta) ja pesuvesi otetaan lammesta.
K-E, sehän on totta, että ekologisemmin elää aika varmasti taajamassa kerrostalossa. Lämmityskustannukset/asukas on paljon pienemmät, kun ulkoseinää per asuinneliö on hyvin vähän. Ei joudu ajelemaan autolla paljoa jne.
Joskus oli Hesarissa mielenkiintoinen juttu siitä, että periaatteessa kerrostaloasumisen pitäisi kuluttaa vähemmän energiaa juuri lämmityksen suhteen, mutta vertailututkimuksessa kerrostalossa asuvat ylittivät omakotitaloasujien energiankäytön selvästi - kun ei ite tarvi lämmitystä maksaa, niin pidetään semmosta +25 huonelämpöä yllä. Tunnen yhden perheen, joka lämmittää kämppänsä tuskalliseen +26 asteen lämpöön - ei oo kiva mennä talvella kylään jos on pitkikset alla Tuommoseen lämpötilaan ihmiset vielä sitten tottuu ja noiden tyyppisten ihmisten on todella vaikea asua maalla, jossa ruumiinlämpöä säädellään vaatekerroksilla ja ollaan valmiita joskus aamusella hipsimään nopeasti lämmittämään pesää ja pukemaan, että pystyy henki höyryten ryhtyä aamupuuhiin.
Mielenkiintoinen keskustelu täällä.
Kun asuin kerrostalossa, oli omat vesimittarit kuumalle ja kylmälle vedelle, kuuma oli tietenkin kalliimpaa.Pesukoneeni hajosi, enkä aina viitsinyt mennä talon koneella pesemään, pesin siis osan pyykistä käsin. Jouduin maksamaan lisää vesimaksua useita kymmeniä euroja sinä vuonna.(mittarit luettiin kerran vuoteen).Yleensä sain rahaa takaisin.
Osaan pestä pyykkiä läträämättä liikaa vettä, olen kotoisin maalta, missä vettä raahattiin joskus naapuristakin, kun kaivon kuivuminen oli ihan tavallista.
Että kulunsa siinä käsin pesemisessäkin on, vaikka vettä lämmittäis jossain padassa, puuta siinäkin menee.
Muoks, olin ilman omaa pesukonetta muutaman kuukauden, en koko vuotta.
Täälläpäin on nykyään vastikkeet niin kovissa hinnoissa että halvemmalla me asutaan. Tietysti saadaan myös itse tehdä pihatyöt yms.
Meillä on etuna myös se, että appivanhemmat asuvat vieressä. Paljon on hankittu tavaraa yhteiseen käyttöön. Appivanhemmilla on tila-auto maataloudenkin takia, meille taas riittää kaksi pientä. Jos lähdemme joskus harvoin koko perheellä (6hlö) liikkeelle kauemmas, lainaamme sen tila-auton ja jätämme heidän käyttöönsä toisen omistamme. Klapikone on myös meille molemmille tarpeen, appivanhemmat lämmittävät kokonaan puilla, meillä puita menee vain leivinuuniin ja saunaan. Kaikkia työkaluja ja koneita ei ole hankittu molempiin talouksiin. Naapuruston kesken on sovittu lumien aurauksesta, kaikilla ei ole kaikkia koneita. Jonkunlaista vaihtotaloutta siis on edelleen.
Mun kerrostalossa vesi ja lämmitys on ilmainen. Eli en maksa yhtään enempää vaikka lorottaisin kuumaa vettä solkenaan hanasta. En kuitenkaan halua kuluttaa paljoa energiaa ja rintaa aina korpeaa kun on tuttavilla kylässä ja emäntä saattaa siinä keskustelun lomassa jättää hanat aina posottamaan täysillä kuumaa vettä suoraan viemäriin. Jos vinkkaa että hei sulla jäi hana auki, niin toinen virkkaa iloisesti että “ei se haittaa, vesi ei maksa mitään”.
Jakamisesta tuli mieleeni, että kyllähän maalla on tyypit aina lainailleet tavaroita oman kylän ihmisiltä tyyliin ‘lainaa sinä tuota niin minä lainaan tätä’, tai sitten ostaneet kyläläiseltä parilla kympillä tai konjakkipullolla koneen päiväksi käyttöön.
Vaikea uskoa, että olisi ilmaista. Jotain varten kai niitä vastikkeitakin maksetaan?
Näin on ja jos oikein hassataan nousee vastike. Perikunnan asunnossa ainakin nousee nykyäään vastike joka vuosi hieman ja vesimaksut reilummin. Täällä jo pelkästään lumien pois ajot nostavat vastiketta, kun harvoissa taloyhtiöissä on lumenkeruupaikkoja itsellä.
Hissitalossa jo pelkästään hissin pakolliset huollot lisäävat hintaa ja taloissa jossa on uima-allas niin siellä vasta kallista on:)
Kerrostalossa asuminen varmaan onkin ekologista ja halvinta, muttei yhtään omavaraista. Ja toki riippuu sitten kaikista valinnoista miten kulkee yms.
Tuo veden käyttö tuntuu olevan monilla tosi huoletonta, monilla niilläkin jotka asuu omakotitalossa. Ehkeivät ole niin kovin nuukia rahasta tai jotakin. Mulle on isän oppi mennyt pienenä (omakotitalossa asuttiin) perille, enkä lotraa suihkussa. Mutta veljelleni samat opit ei iskostunut.
Kerrostalossa tuo lämmitys on toisinaan koko talossa liian kuumalla, mutta sitten osa valittaa jos sitä säädetään. Ja sitten vaikuttaa onko alin vai ylin kerros. Meillä on monesti aikas viileää (ylin kerros) ja olen katsellut että alimmissa kerroksissa monet pitää parvekkeen ovia auki… Veljenikin on sitä mieltä, että kotona pitää voida kuljeskella shortsit ja t-paita päällä talvellakin. Itse kaivan mielummin villasukat ja villapaidan päälle.
Muistelisin jostain lukeneeni, että 500 m2 riittää 4-henkisen perheen kasvisten tuottamiseksi, olikohan talveksi vai koko vuodeksi. Voisikos tämä pitää paikkaansa? Toki riippuu sitten myös siitä mitä kasvattaa ja mitä (miten paljon kasviksia) syö.
80-luvulla asuin kerrostalossa vuokralla. Naapurin kanssa sitten kerran päiviteltiin kun talvella on asunnoissa nurkat kylmänä. Hän oli ratkaissut ongelman kiertämällä sähköuunin 200:aan ja luukkuauki - johan nurkat lämpeni. Minä huokailin että siinähän kuluu energiaa kamalasti - mut ei hän ollut moksiskaan kun sähköstä ei erikseen maksettu. Voi jessus ja minä olin pitänyt häntä fiksuna
Noissa puutarhaohjelmissahan on joskus ollut laskelmia että kuinka paljon tilaa kasvattamiseen tarvii. Niissä on usein hyödynnetty pienikin tila, että on kasvatettu nopeasti kasvavia kasveja peräkkäin saman kasvukauden aikana.
Mie luulen että maailman tilanne menee muutamassa vuodessa niin kovaksi, että ruuan hinta tuplaantuu. Sitä varten on pakko olla jotain omaa ruokaa kasvamassa. Ei kun lasipurkkeja vaan keräämään ja sokeria sekä etikkaa.
Toki erinnäiset kulungit nostavat vastiketta, mutta vuokrataso alueella vaikuttaa yleensä vuokran hintaan enemmän. Ja itse vettä säästämällä tai lutraamalla ei oikeasti merkittävästi pysty vaikuttamaan vastikkeisiin. Vaikutusta olisi vain, jos kaikki yhtäaikaa päättäisivät säästää vettä tms. Eiköhän noita läträäjiä ja säästeliäitä satu aina suht samalla jakaumalla eri kerrostaloihin, joten kustannukset on ja pysyy. Patteria säätämällä voin ainakin itse vaikuttaa asuntoni lämpötilaan - patteri nollilla lämpötila on 15-19c tietämillä, ja lämpötilan voi patterin avulla nostaa aina +26 asti.
Helsingissä omavaraisuuteen pyrkiminen on ihan epätoivoista. Vaikka saisit itsellesi palstaviljelypaikan, olisi senkin vuokramaksut sen verran, että miinukselle siinä varmaan mennään. Minä nautin kovasti jo siitä, että keräsin tänä vuonna marjoja ja sieniä. Ei tarvitse ostaa kaupan marjapakasteita 2,80E/150g pussi…vai onko se vain 100g.
se nautinto oman tuotteen käytöstä on se suurin etu!tosin vaihtotilanteessa oma tuottama hunaja tai omat tuottamat kananmunat on paljon arvokkaampia kun kaupan vastaavat hinnat!