Päärynä, Pyrus communis

Ei ole samat emopuut: Lada: (Yleinen Suomalainen Päärynä x Pyrus ussuriensis) x Lesnaja Krasavitsa (Flemish Beauty)

Tshizhovskaja: Olga x Lesnaja krasavitsa

Älä vielä anna periksi, Sienestäjä! Jos jalo-osaa on edes vähäsen vielä elossa, se tekee kyllä uutta kasvua, josta saa uuden latvan. Meillä on yksi päärynäpuu, joka näytti totaalisen kuolleelta pitkälle kesään, kunnes lykkäsi kymmenisen senttiä maanpinnan tasosta uusia versoja, joista on nyt tulossa puulle uusi runko. Laitan kuvia kunhan lumi vähän sulaa.

Hirvensalmen Olga-kuvauksessa "Mielenkiintoinen venäläinen päärynäristeytys (Yleinen Suomalainen Päärynä x Pyrus ussuriensis).Risteytyksen on tehnyt A Lukasov Habarovskissa 1920" joten emopuut taitavat olla samat.

Olgan ruskaa kehutaan mutta Siskapiiskassa oli kans varsin komee
siska

Viime kesänä eli 2010 istutetut päärynät Viialassa etelä-pirkanmaalla:

Tsisovskaja (perusrunkona pyrodwarf) näyttää selvinneen talven täysin ilman talvivaurioita Viialassa. Sekä luman sisään että lumen päälle jääneet oksat ja latva näyttävät terveiltä. Tsisovskaja pudotti syksyllä lehtensä paljon ennen pepi-päärynää.

Pepi (“normaali” perusrunko) taas on palelluttanut latvan ja oksat niin, että 20-40 senttiä pitänee napsaista kaikista pois. Ostin ja istutin pepin elokuun alkupuolella viime kesänä, oli varmaan saanut aika paljon typpeä puutarhalla, kun oli niin tummanvihreät lehdet. Pitänee tuleva kesänä aloittaa syyslannoitus ajoissa ja ehkä ympätä vielä hengissä olevaan osaan kestävämpiä päärynälajikkeita.

Viime kesänä istutettu (liian pitkään kellarissa ollut) Lada-päärynä (pyrodwarf) kuivettui lähes täysin viime kesän helteissä, tosin alkoi loppukesästä tekemään pientä uutta alkua varttamiskohdan ylä- ja alapuolelle, saa nähdä onko parin sentin oksantynkä ladaa vielä hengissa, toivottavasti.

Viialassa oli taas ankara talvi (kuten muuallakin), vaikka on mukamas 2-3 vyöhykkeen rajamailla Tampereen ja Hämeenlinnan puolivälissä. Vuodesta 2006-2007 talvesta lähtien (kun olen viialassa asunut) joka talvi on ollut vähintään 32 asteen pakkasia, ennätys oli -37 vuoden 2006-2007 talvena ja viime talvena -36. Alavilla seuduilla Viialassa pakkanen kiristyy tyyninä pilvettöminä talviyönä hurjiin lukemiin ilmakehän inversion takia, tällöin pakkanen on yleensä 5-10 astetta ankarampaa kuin Tampereella tai Hämeenlinnassa. Tämän takia olen suosinut hedelmäpuissa vähintään 4-vyöhykkeen lajikkeita, tuo kodin terrasta ostettu pepi-päärynä oli poikkeus, olisi kai pitänyt tilata vaikka vekovaja hirvensalon taimistolta, saako niitä mistään muualta?

Kävin katsomassa tuolla Emon suosittelemalla omena- päärynä- ja luumulajikkeita idästä (MTT:n julkaisu)ja hyvältä näytti. Parasta oli hienot kuvat useista lajikkeista, joista en ole löytänyt kuvia -suosittelen.

Mullakin Siska kesti moitteetta viime talven (1-vyöhyke), mutta satoiässä oleva hieno Pepi (5v istutuksesta) paleltui niin pahasti, että kitui koko kesän ja kuoli (kasvupaikka oli notkossa johon kylmä ilmamassa jumittuu?). Ostin sitten uuden paremmalle kasvupaikalle.

Viime talvi oli niin kova, että 2 luumuakin kuoli. Saas nähdä miten hedelmäpuuni ovat selvinneet tästä talvesta.

Ne taimet jotka olen tilannut matkahuollon kautta Hirvensalmelta ovat olleet hyvin pakattuja ja moitteettomia piiskoja. Olen ollut tyytyväinen heidän palveluunsa. En tiedä mistä muualta Vekovajan voisi saada.

Laitan tännekin ilmoituksen, kun kukaan ei ole vielä huolinut. Minulta saisi noutaa ilmaiseksi toissa vuonna istutetun Pepin, joka on paleltunut latvasta. Luulisin, että osaava saa leikattua puun ihan kelvolliseksi. Puu kasvaa liian ahtaassa paikassa eikä minulla ole sille muualla tilaa. Puu sijaitsee Imatralla. Yksityisviestillä voi kysellä.

Kokeiltu päärynän kasvatusta,Pepi ei kestä ,Aunen päärynä samoin arka,mutta Olka pärjää.
Tosin se on kamalan hapan,ei oikein käy mihinkään,mutta kaunis kukkiessaan.

Meillä näyttäisivät Pepit pärjänneet aivan mainiosti talven yli. Samoin kyllä myöskin Aune ja Elokuun päärynä, joilla on jo huomattavasti useampi talvi takanaan.

Pepi oli tänään jo näin pitkällä aukomassa latvasilmujaan. Nyt täytyy toivoa ettei tule mitään pahempia takapakkeja kevään suhteen.

pepin latva

Meillä Lada ainoa kärsinyt, muut 7 näyttäis olevan ok

Meillä Siskan ja Luckin kukat melkein avautuneet. Katsotaan viekö halla…

oho, nyt jo!!

Mun Luckissa ei oo vielä ees silmuja…

Hyvä tavaton! Ja täällä vasta katsellaan nenä päärynän oksassa kiinni, että onko vielä hengissä. Ilmeisesti on.

Samat  katselut kuin K-E.llä, mut mie oonki siperiassa.

Joo

Juttelin meidän muorin kanssa (70v) ja hän sanoi, ettei muista koska kevät olisi tullut näin aikaisin. Hän on asunut ikänsä Helsingissä. Toivotaan että saadaan pitkä kasvukausi ja makea sato sitten syksyllä.

Miks ei päärynän silmut aukea?! Nyppäsin yhden silmun irti ja vihreä se oli, mikä mun Luckilla nyt kestää :frowning:

Meillä Pepi alkaa just aukoa silmujaan.

Se on se Siperia nyt vaan täällä, Sienestäjä. Ei mullakaan hedelmäpuut heräile vielä, yksi kriikuna vaan ihan seinän vieressä on saanut jonkunlaiset lehdet jo. Parempi vaan, ettei vie mahdollinen pakkanen kukkia.

No luumut avaa kukkansa ensviikolla jo, ja valkeakuulas ehkä jos arska paistaa, mutta päärynä näyttää ihan dödiltä.