Hei te kaikki päärynäasiantuntijat. Olemme suunnittelemassa päärynäpuun hankintaa ensi kevääksi ja vinkkejä ja kokemuksia otetaan mielellään vastaan. Hakusessa meillä on itsepölytteinen (kesä-alkusyys) päärynä ja Pepi tai Tohtori lienee vaihtoehto I-vyöhykkeelle(?) Hirvensalmen taimistokin on ollut avulias ja sanoivat Ladan olevan itsepölytteinen (mutta eivät menneet takuuseen Vekovajan ja Pamjat Zhegalovan itsepölytteisyydestä). Kuopio yliopiston "Pohjoiset hedelmäpuut-lajikekuvaukset" kattaa venäläiset lajikkeet kiitettäväti, mutta kokeilma on pölytystiedoiltaan varsin puutteellinen. Itsepölytteisyyden lisäksi kiinnostaisi päärynälajikkeen hyvä säilyvyys viileässä (6 C).
Monnikissa ihmetteli, mikä vaivaa päärynäpuita, kun versot mustuvat. Meillä oli päärynäpuissa tuota samaa vaivaa toissakesänä ja itsekin epäilin jo tulipoltetta. Jokin aika sitten luin sattumalta aiheesta, että kyseessä on haavan mustaversotauti, joka tarttuu myös päärynään. Se on sienitauti, joka leviää sateisina kesinä.
Meillä kävi hirvi tekemässä tuhojaan ja söi melkein kaikki oksat päärynäpuista ja persikkapuusta, jotka istutettiin tänä keväänä. Selviääköhän ne talven yli ja mitä niille pitäisi tehdä?
Onko kenelläkään kokemusta pepi- päärynäpuun pienemmästä istutusvälistä? Puutarhamyymälässä sanoivat, että 3m on riittävä. Onko liian ahdas väli jos istuttaa 2m välillä riviin kulkuväylän viereen siten, että kasvutilaa on muihin suuntaan reilusti? Tuleeko ongelmia jos puita leikkaa säännöllisesti?
Tuskin haittaa jos on 2m välein. Mä oon istuttanut 2m välein Päärynöitä ns. polunviereen. Tai vaik alle 1- 2m välein. Ja niit voi leikata, mut varoen. Etteivät innostu sit kasvaaa ja palellu.
Mua keittää tää ns. vuosikymmenii tuotettu aivopesu, että omenat 3-5m välein. Päärynät 3-- välein tms. Lähtökohtana on ilmeisesti ollut että puut pitää saada tuottamaan nopeasti ja hyväsato…,sitten muunlainen istutus/luovuus hedelmäpuille on vaikeeta ajatella ns. luovuus tapetaan.
Puut voivat olla koristeena, aidanteena, suojana tms. Istutin omenapuun yhden pystyyn ja viereen 40-60cm päähän vinoon hillittykasvuisen omenan jonka aion kiertää toisenpuun ympärille, jota en leikkaa että kasvaa korkeemmaksi. sellaisii näkee joskus vanhoillapihoilla, missä omena ym. puut ovat saaneet kasvaa vapaana.
Mulla kävi samoin ku Naavalla -&/¤%¤#%¤"#%¤. Aiemmin vain peurat ovat napostelleet aika siististi alaoksien mehevät lehdet pois. Peurojen takia olen jo 2 vuotta sitten leikannut kaikki taimet 150cm korkeudelta oksattomiksi.
Nyt ensimmäistä kertaa Hirvet olivat syöneet 5 puuta latvaan saakka melko huonoon kuntoon. Leikkasin kaikki rispaantuneet oksat ja laitoin haavasuojaa kaluttuihin kohtiin. Ko. 5 puuta olivat 15.10. mennessä ainoat, jotka eivät olleet vielä ruskaantuneet (onko tämmöstä sanaa olemassakaan?). Tietäiskö kukaan onko olemassa mitään muuta keinoa suojata n. 2-3m korkeita taimia hirviltä ku aitaus (hitonmoinen homma)? Olisko jotain kaameen hajuista sitkeää mössöä olemassa, joka toimisi ja pysyis levittämisen jälkeen pitkään syksyllä puissa?
ruskaantua ;O)… oliskohan tuleentua?
IIK apua, nythän mä hokasin että päärynä ja koristeomena ovat vielä istuttamatta! Äkkiä keksimään hyvä paikka niille…
mustaversotautia ilmestyi meidän kriikunallekki. latvan jouduin leikkaan pois kokonaan, onneksi on tuuhea…
Tarviiko vekovaja pölyttäjän? tietääks joku
Mikähän mahtaa olla, kun meidän tuo iso päärynäpuu ei tuottanut mitään hedelmiä? Sama juttu edellisvuonna. Olemme vain pari vuotta tässä asuneet, joten en tiedä onko se aikaisemmin tuottanut hedelmää. Mitäköhän minun pitäisi keväällä sille tehdä? Siinä ihan vieressä on omenapuu, johon on tullut paljon omenia, mutta ne on heti aivan pilalla, en tiedä mikä ne tuhoaa. Omenat menee jo puussa ihan ruskeaksi ja niihin tulee jotain ruskeita koloja.
Sitten tuolla kauempaa on vanha iso luumupuu, joka käyttäytyy myös aivan oudosti. Kahtena vunna on tullut tosi paljon luumuja, mutta ne tippuu jo raakana maahan. Osaisikohan joku vastata mun kysymyksiin?
Meillä on vielä yksi aika nuori luumupuu, siihen tulee luumuja ja ollaan niitä syöty. Puu on myös erillään siitä toisesta luumupuusta, joka aina varistaa luumut raakana maahan. Me ollaan jo ajateltu, että pitääkö meidän kaataa omena, pääryna ja se yksi iso luumupuu? Auttakaa aivan vihreää “puutarhuria”!!
Onko siihen päärynään tullut keväällä kukkia? Jos ei tule kukkia ei voi tulla hedelmiäkään. Jos tulee kukkia niin ehkä tarvis toisen päärynälajikkeen pölyttäjäksi, tai pölytys menee muustä syystä pieleen.
Muuta en osaa sanoa ongelmiisi.
Niin ja tarvitseehan se toinenkin luumupuu pöylttäjän. Eli jos kaataa toisen niin kannattaa miettiä että onko lähistöllä pölyttäjää sille hyvälle luumupuulle. Ettei menettäis senkin satoa. Yleisesti olen ymmärtänyt että hedelmäpuut pitää useinkin välivuosia, voihan olla että tilanne on jo parempi ensi kesänä.
Ei minulla ole ollut mitään hajua, että täytyy olla kaksi puuta, että ne pölyttää. Kaikki aivan uutta minulle. Ehkä meidän tarvii katsoa vielä tämä vuosi, että mitä tapahtuu. No onneksi ei olla ehditty vielä kaataa tuota isoa luumupuuta.
Voisiko se auttaa jos noita kaikkia puita leikkaisi vähän keväällä? Ja kuinka paljon niitä voi leikata?
Niin ei ole ollut kukkia siinä päärynäpuussa. Josko me hankittaisiin toinenkin päärynäpuu?
Ei se toinen päärynäpuu vaikuta siihen tuleeko kukkia siihen ensimmäiseen, jos ei ole kukkia ei voi pölyttääkään, vaikka olisi monia puita.
Miksei kukkia sitten tule, en osaa sanoa, ehkä leikkaus saattaisi auttaa, ehkä lannoitus.
Mutta ensi kevään kukat ovat jo nuppuina silmuissa jos ovat ollakseen.
Jos ostatte uuden päärynäpuun, niin hyvästä puutarhaliikkeestä voi ehkä kysellä paikallisia neuvoja?
Muoks, googlailin, niin toi sun asuinpaikkas näyttää olevan etelämmässä kuin koko Suomi?
Hei,
Voisko joku antaa pari leikkausohjetta kevättä varten. Tässä olisi pari päärynäpuuta:
Päärynäpuu LUCK. Istutettu viime kesänä. Tekee sivuversoja aika paljon, muttei juurikaan korkeutta…
Päärynäpuu Aune. Istutettu viime kesänä ja teki samantien pitkää vartta (korkeutta tuli aika rajusti), muttei sivuversoja ollenkaan… Kuinka paljon pitäisi leikata?
Eikö kukaan täällä tee istutusleikkausta taimelle (omena-& päärynäpuille!) heti istutuksen yhteydessä? Silloin ei oikeastaan tarvitse kajota ko. taimeen ensimmäisiin 4-5v oksasaksilla…
Minulla 2012 istutetut päärynä- ja omenapuu eivät kaipaa leikkuuta, oksat ovat olleet niin harvassa, riittää useammaksi vuodeksi pelkkä taivuttelu. Taimea valitessa tulee kiinnitettyä rungon rakenteeseen huomiota.
Kiinnitetäänkö puutarhamyymälöissä tarpeeksi huomiota siihen, että opastetaan asiakkaita noissa leikkauksissa? Tuskin tarpeeksi.