Päärynä, Pyrus communis

Päärynöitä ei yleensä leikata, ne on pystykasvuisia. Kyl ne Päärynätkii, leikkausta kestää. Vaarana kasvun liiallinen kiihtyminen.

Bluedreams, toivon tosiaan että olisin tehnyt! Jouduin antamaan viime vuonna kylmää kyytiä 4 vuotta vanhoille puille koska ei ollut sydäntä näyttää tarpeeksi saksia istutusvaiheessa. Toivottavasti tokenevat, tein vielä kesäleikkauksen tarmonpuuskassa. Eli kyllä, kunnon istutusleikkaus jatkossa, ja ei, eivät hirveästi opasta puutarhakaupoissa että miten se kannattaisi tehdä. Edes jos kysyy…kaipa siinä on joku vastuuhomma.

Bumble joo me ollaan täällä ihan norjan rajalla, Tukholmasta suoraan länteen ja norjan rajalle.

Täytyy varmaan leikata noita kaikkia puita keväällä, josko se jotenkin auttaisi tilannetta. Ihmettelen vaan suuresti tuota isoa luumupuuta, kun se karistaa kaikki luumut raakoina maahan…

No kyllä mä sitten oikean Årjängin löysin googlella, eli siellä on varmaan ihan eri olosuhteet kun esim.täällä missä minä asun, vanhat päärynäpuutkin on tosi harvinaisia kiitos kovien talvien.

Eihän vaan kesän kuivuus voisi olla syynä minkään hedelmien varisemiseen tai siihen että jokin puu ei tee nuppuja?

Hedelmäpuuthan valmistaa nuppujen aihiot käsittääkseni jo loppukesällä.

Tai sielläpäin voi ehkä olla plussapuolien(lämpö ja pitempi kasvukausi) lisäksi jotain puiden vaivoja mitä taas täällä ei ole.

Vastasin tuohon Värmlandin luumujentippumisongelmaan luumuketjussa.

Värmland

Edellisten neuvojen lisäksi…

Laita loppukesällä jo elokuun puolivälissä tupla- tai tripla-annos syyslannoitetta päärynäpuullesi. Tee kangella 30cm reijät nurmikkoon johon lannoite. Näin puu saa kunnolla kivennäisaineita ja mm. toivottavasti kukkii seuraavana keväänä.

Ei täällä kesäisin kuivaa ole, päivastoin viime kesänä satoi ihan kauheesti ja noita etanoitakin oli ihan pirusti. Mä olen turun seudulta ja mielestäni siellä on paljon paremmat kesät kuin täällä.

Ihanaa että neuvoja on taas tullut. mun täytyykin laittaa sitä lannoitetta syksyisin. Mun täytyy myös ruveta tutkimaan noita puita paremmin, josko siellä on jotain elukoita tai jotain muuta sairautta. Voisi muuten yrittää joltain naapuriltakin kysellä, mutta ei täällä oikeen naapurit juttele keskenään, kaikki on ihan omissa oloissaan. Mä justiin tässä mietin, ettei noilla rajanaapureille ole mitään hedelmäpuita ja tuo mun päärynäpuu töröttää tuolla yksinään, niin josko se johtuu siitä ettei ole pölyttäjää. Tuo suuri vanha luumupuu on kyllä iso ongelma, kun se karistaa kaikki luumut maahan ja sitten ne espanjan etanat suorastaan hyökkää armeijalla niitä syömään…

Osaisiko joku vastata että mikä mahtaa vaivata Luck -päärynäpuuta kun sen viime kesän versot ovat ihan mustat? Tai osa niistä. Pitääkö ne leikata pois? Puusta on kuva tämän keskustelun edellisellä sivulla…

SirAntti, mistä ostit puusi? Viroonkin on jo levinnyt päärynöitä tappava tulipolte-tauti, ettei vaan olis sitä? Toisaalta, jos oksa on ihan jämäkkä ja väri on vain pintaa ilman kuorimuutoksia, niin ehkä ei ole huolestumisen aihetta.

Voisko ne olla paleltuneita versoja?

Taitaa olla kyseessä se täällä aiemminkin mainittu haavan mustaversotauti = Venturia tremulae

Tuohon, SirAnti:n Päärynän mustenemiseen, voisi auttaa, asuinpakkia ja ajankohta tieto. Jos kesemmällä niin mustaversotauti = Venturia tremulae ja jos syksyllä— myöhemmin, niin ei kerennyt tuleentua ja sit mustui/paleltui. Mä asun II/III niin toi Luck ei kestä täällä ja tatil:kii taisi kärsii paleltumista, tatti asuu Kokemäellä.

Vantaalla kyseinen puu ja epäilin itsekin paleltumista… Pitäisikö leikata mustat versot kokonaan pois?

KÄÄK, tarttuuko haapapuiden taudit eriheimoiseen päärynäänkin?

Kyl ne kannattaa leikata pois, mustat/sen alapuolella olevat ns. nahistuneet osat, ja laskee alaspäin mis on tervesilmu, ja sen yläpuolelta naps, et lähtee uusikasvu keväällä.

Kellään tietoa, missä myydään ussurinpäärynäpuita? Kukkivat nätisti, hedelmistä ei niin väliäkään…

Istutin syksyllä myöhään Pepi-päärynän kasvimaan päätyyn, ja näyttää pärjänneen hyvin. Juuret tietenkin alkavat kehittyä vasta maan lämmettyä, mutta uskaltaiskohan sitä leikata? Taimi on Virosta, joten saappa nähdä, meneekö perusrunko näin pohjoisessa, tais olla tuo B9. Cydonia-kääpiöperusrungollisen lahjoitin systerille Espooseen.

Istutin kolme päärynäpuuta viime keväällä ja soitin vielä Hirvensalmelle mennä viikolla leikkuuohjeita. Leikata pitää ja samoilla säännöillä kuin omenaakin. Minä oottelen vielä muutamia viikkoja ja sitten ensi kuussa sopivalla kelillä…

Sopisko päärynäruven oireet tohon mustumiseen?

Pepi täälläkin, keväällä istutettu. Tulinkin toisiin aatoksiin, lueskeltuani briettien kirjaa, joka esittelee lukuisia eri muotoja, johon hedelmäpuut voisi kasvattaa. Säleikköpuusta olen pitkään haaveillut, mutta luontevaa paikkaa säleikölle ei ole tällä pihalla…

Aion sittenkin leikata päärynäpuuta jo tänä keväänä, kunhan vain päätän mihin muotoon kasvatan. Kun ei ole lääniä, niin ei on pakko senkin puolesta jo kasvattaa latvuksesta kompaktimpi…

Omenapuista aion aloittaa ja leikkaan päärynän vasta maaliskuussa…

Tai tulipolte?? Pear - Pyrus communis, Pyrus pyfifolia | Fruit Crops

Kasvitaudit on kyllä aika lajispesifisiä, eli äkkiseltään kuulostaisi aika oudolta.

Toki Venturia-suvusta löytyy päärynäänkin erikoistunut laji, mutta oireet vaikuttaa erilaisilta, ellen väärin muistele… Adoretus Images @ Forestry Images