Siemenestä kasvatetut ussurinpäärynät viettivät viime talven ulkona.
Joo, on kuvattu ennen kastelua. Täällä on ollut älyttömät helteet jo ihan riittävän pitkään. Vettä saisi jo sataa.
Vanha olga kukkapuvussaan. Korkeutta piisaa, latva on typistetty. Kuva 28.5.2013 Kukkolan Perinnepihan näytepuutarhasta Joensuusta.
Emo… tuo vartejuuri, jolla päärynäsi kasvaa ei kyllä kuulosta kvittenille! Omassa pihassamme kasvaa aitoa kvitteniä (siemenistä kasvatettuja), eikä niisä ole minkään tapaisia piikkejä.
Selvä. En kyllä ole missään puussa nähnyt noin pitkiä piikkejä. Enpä muistanut kysyä asiasta, kun käytiin viime viikonloppuna Hirvensalmella.
Emo, mulla on samanlainen ongelma ollut, ja sitä on aiemminkin tässä ketjussa pohdittu. Mulla vaan ei ole enää sitä alkuperäistä päärynää ja mielenkiinnolla olen odottanut, että mikä puu tästä juurivesasta kasvaa.
Puu on nyt yli kolmimetrinen ja julmetun piikkinen ja piikiensä tähden ei oikein sovi kulkureitin varteen. Se ei ole koskaan kukkinut, joten sanoin sille keväällä, että jollet nyt kuki, kesäkuussa tulee lähtö. No, nyt se kukki. Ei siis kaadu kesäkuussa.
Mietin nyt, että kehtaanko vielä uhitella sille, ja sanoa, että jos ei minkäänlaista hedelmän raakilettakaan saa aikaiseksi, kaatuu sitten syksyllä. En tosiaan tiedä, millaisia hedelmiä siihen mahdollisesti olisi tulossa. Mulle kelpaisi kyllä ihan talouslaatuinen päärynäkin, jos vaikka jotain sosetta siitä voisi tehdä. Mutta tuo piikkisyys on kyllä sitä sorttia, että jonkun verrankin saisi sitä satoa tulla, että saa paikkansa maksettua
Yksi komea ja piikikäs puu on mustamarjaorapihlaja,mutta tuskin sitä varttamiseen käytetään.
No tässä mun puussani on kauniit hopeanhohtoiset lehdet varsinkin aluksi keväällä, eivätkä ne kyllä ole orapihlajan mallia.
Eikös päärynäpuunkin oksia taivutella parempaan kasvukulmaan samoin kuin omenapuunoksiakin? Joko olisi ajankohta taivuttelun tekoon? Minulla on kääpiörunkoinen Pepi.
Kyllä, laitoin pari kesää sitten painoja pepi-päärynäpun oksille, tähän aikaa kesästä se painojen laittminen on ajankohtaista.
Täytyypä nyt sitten hoitaa ne taivuttelut ajallaan, kiitos Viherpeukalo
Voiko vielä lyhennellä päärynäpuunoksia? Kukinta oli melko olematonta keväällä, ainuttakaan hedelmää ei ole tulossa, jokun ölliäinen söi nuput ja kukat, oletettavasti, sillä johonkin ne hävisivät, mutta oksat ovat jaksaneet kasvaa hurjasti pituutta, joten typistämistä pitäisi tehdä.
Osa taimistoista yms sanoo, että leikkaa hyvin vähän jos ollenkaan, osa että ihan niinkuin omenaa.
Nuoria puutumattomia oksia kannattaa ainakin taivutella vaakatasoon, mikä hillitsee pituuskasvua ja lisää kukkasilmujen kehittymistä.
Ja ainahan voit varovaisesti kokeilla: yhden oksan versoja typistät, toisen et. Tai vaikka jätät yhden pitkän verson tuottamaan ja typistät muut kukkasilmujen paikoiksi. Kaneliomenoilla toimii. Päärynästä en tiedä.
No niin, nyt se mun piikkinen juurivesani on todistanut olevansa jonkinlaisen hedelmän tekoon kykenevä päärynä. Kun vaan saisi hedelmälle kokoa ja muutaman kappaleen lisää ja jos vaikka kypsyisivätkin joskus Harvensin puuta ja katkoin kaikki uudet juurelta tunkevat vesat, varmaan kannattaa laittaa vielä syyslannoitetta ja muutenkin hoitaa kasvualustaa. Puu on pahasti vinossa ja kulkureitin vieressä, mutta jos se tuosta vähän vielä venyy, saan kaikki alimmaiset oksat pois, jolloin ei piikit enää haittaisi kulkijoita.
Mutta muuten on jo kirves laitettu puun juurelle. Jos se ensi vuonna kantaa hedelmää, se saa jäädä. Ja nyt en ole vielä laittanut hedelmän laadulle mitään vaatimuksia. Minkähänlaisia päärynöitä siitä voisi toivoa, olisko niillä mitään talouskäyttöäkään?
Pyytäisin apua. Meillä on 6 vuotta vanha Pepi. On tehnyt hyvin hedelmää. Pari vuotta sitten muurahaiset oli tehneet pesän juuriin. Me saatiin ne myrkytettyä ja hedelmiä sittenkin. Nyt vaan puu on kovasti kaatumassa. Olemme sen yhdellä tuella saaneet pysymään toistaiseksi pystyssä. Puu on jo noin 5 - 6 metriä korkea. Mitä sille voisi tehdä vai voiko mitään? Emme haluaisi siitä luopua.
Kysymys,? Onko teillä Vesimyyriä…? Ne kaivelee käytäviä monesti puidenjuuristoon, ja syövät niidenjuuria…Kävele siin juuristoalueella, ja painele maata, antaako se ns. periksi, tallo se juuristoalue tiiviiksi, jos siel on koloja… Mut suoristakaa ja tukekaa se puu ennen tamppaamista, jos siel on Vesimyyrien käytäviä… se voi kuollakkii noihin Myyräntuhoihin.
Sellainen 3-pistetuenta jykevillä maahan kunnolla upotetuilla tukipuilla ja oikeaoppiset sidonnat kestävällä tervanarulla voi pelastaa tilanteen. Mutta tärkein kysymys on se, miksi puu on kallistunut? Onko sillä ollut kunnollinen tuenta ensimmäiset elinvuotensa? Onko istutustyö tehty huolella ja onko puu juurtunut paikkaansa kunnolla? Muurahaisilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä
Tervehdys!
Muutimme syksyllä uuteen kotiin, jossa pihalla paljon TODELLA vanhoja puita ja pensaita… Myös hirmuisen komea ja iso, kymmeniä vuosia vanha päärynäpuu, joka ilmeisesti viimeisinä vuosina on enääjaksanut muutamia hedelmiä tehdä, muttei niitäkään enää kypsyttää. Onkohan tälle mitään enää autettavissa? Koko puu on siis jo sammaleinen, lehtiä kyllä ainakin reippaansti, eli ei pelkkää kuollutta oksaa…
Puusta en kyllä aio luopua, niin ihana se on, mutta jos on jotain vinkkejä miten sitä voisi auttaa hedelmää tekemään niin olen kiitollinen!
Minä en ole puunhoidon asiantuntija, mutta kannattaisiko yrittää juurruttaa päärynäpuun oksista uusia, nuoria yksilöitä, jotka pääsisivät tekemään satoa muutaman vuoden päästä? Saahan se vanhakin puu silti olla. Puiden kanssa mennään niin hitaasti, ettei aina malttaisi odottaa. Meillä on nuori päärynäpuun taimi, hankittu ja istutettu kaksi kesää sitten, ja tänä tulevana kesänä kai on jo lupa odottaa muutamaa maistiaistakin, toivottavasti.
Tilaa Omenakummusta Hirvensalmelta jokunen Päärynän piiskataimi Pyrus communis tai Ussurintaimi… Kai niitä on myynnissä, ja sit vartat tuon sun päärynäsi noihin…Voitha sä Pihlajaakiin sen Päärynän varttaa…Mut sadosta en mene takuuseen…
Saa jäädä tuo vanha ihan sitten pihan kaunistukseksi vaikka ei hedelmää tulisikaan Katsotaan jos jonain päivänä sitten uuden nuoremman laittaa/juurruttaa, nyt vaan koitan pähkäillä mitä näille kaikille ikivanhoille puille ja pensaille keksin
Muut (omena, herukat ja karviaiset) olivat syksyllä hyvinkin satoisia, vaikka sammaleisia ja vanhoja <3 Tuo päärynä nyt ilmeisesti ainut joka ei enää jaksa hedelmiä tehdä…