Harjaa kuivalla säällä sammalet rungosta, hellävaroin muta määrätiietoisesti. Kitke suurimmat rikkaruohot juurelta ja lisää ravinteikasta multaa. Tee reikiä lehvästön alueelle ja laita marja- ja hedelmälannoitetta. Kalkitse maa. Eiköhän näillä konsteilla upeaan vanhaan päärynäpuuhun saatane lisää virtaa, mittaamattoman arvokkaita ovat!
Ruth Stoutin kirjassa Helppoa puutarhanhoitoa (vanha kirja, kirjastossa) heinäkatteen avulla (kuivaheinää 15 cm) kerros tyvelle elvytettiin omenapuu. Kokeilin taannon omenapuuvanhukselle ja sehän alkoi tehdä satoa. Jos haluat voin illemmalla laittaa tarkemman ohjeen.
KIITOS VALTSU!!!
Täytyy kokeilla!! Ja mielelläni otan lisää vinkkejä vastaan jos jaksat vain laittaa!
Täytyy myös ostaa (jos satoa tulee) semmoinen varrellinen poimin, varmaan kävisi samanlainen kuin omenoille? Tuo puu on saanut kasvaa kenenkään leikkaamatta tms ainakin 10vuotta, joten oksia ei kovin alhaalla ole, ja puu itsessään yltää taivaaseen asti!
Oksisto on myös hyvin tuuhea, käyköhän tuohon suht samanlaiset leikkuu-ohjeet kuin omenapuille? Ennen kuin mitään leikkaan, haluan kuitenkin “virkistää” sitä, eli lannoittamaan!!
Viime syksynä kylläkin siis leikkasin juurella kasvavat “pikku päärynät” pois, että ne eivät ainakaan ole varastamassa ravinteita enää!
Kiitos kovasti vastauksista. Meillä on savimaa, joten vesimyyriä ei ole. Istutuksen mielestämme teimme ohjeitten mukaan ja tuimme puun ensimmäisinä vuosina, niinkuin meitä neuvottiin ja olen kovasti kyllä netistäkin ohjeita katsellut. Kaikki muut istuttamamme puut ja pensaat voivat hyvin. Sen vuoksi tuo muurahaispesä onkin se, jota nyt epäilen. En tiedä kauanko olivat majailleet juuristossa ennenkuin ne hoksasimme. Yritämme varmaan vielä tuota kolmepistetuentaa tervanaruineen. Toivon parasta, kun on lapsenlapsen herkkua nuo päärynät. Kaksivuotiaana istui terassilla ja naposteli puolikkaan muovikassillisen yksin menemään. Hyvää kevään alkua kaikille viherpeukaloille. Saatanpa vielä kaivata teidän apuanne kesän aikana…
Mitä kommervenkkejä mun tarviis tehdä, että saisin päärynäpuuni kukkimaan? Kyseessä 2010 piiskataimina ostetut Lada ja Tshizhovskaja. Taivutellu oon, leikannu en.
Omena ja päärynä leikataan kyllä samalla periaatteella, MUTTA koska päärynä kasvaa Suomessa sen ehdottomalla pohjoiskasvuvyöhykkeellä on suositeltavaa pyrkiä välttämään voimakasta ja vuosittaista ‘kynimistä’ leikkaamalla! Poista ennen kaikkea vahingoittuneet ja toisiaan vasten hankaavista oksista ne, jotka pyrkivät kasvamaan latvuston sisään kohti runkoa! Jonkin verran voi lyhentää (n. 1/3 osa ) pitkiä vuosiversoja. Oksien taivuttaminen painoilla on suositeltavaa jo pelkästään hyvien oksakulmien aikaansaamiseksi… ja lisänä on tietysti kukkia tuottavien kääpiöversojen aikaisempi kehittyminen!
Aunen päärynälle kaveri ? Mikä sopisi kun ollaan 2-3 rajan tietämillä…kysyin jossain muussakin yhteydessä mutten löytänyt enää…
Toivon sellasta ostosta joka olisi nopeasti satoiässä kun ei tässä enää voi odottaa vuosikymmentä tai enempiä.
Kiitos Bluedreams!
Oksakulmat tuossa ovat aika pystyyn ylöspäin, kaikilla oksilla… Tarkoitatko tuolla painolla että nuoriin oksiin laittaisi, tuskin sentään isoihin oksiin enää toimii?
Ja eikös kuolleita oksia voi leikata koska vaan, jos niitä löytyy?
Kyllä toi Pepi kestää siellä talvet. Ja tekee satoa… Toinen on Moskovaskaja,? Molemmat ns, syötäviä päärynälajikkeita, eikä ns, talouslajikkeita. Tekevät 1-3v päästä jo Päärynöitä.
Voiko jo nyt alkaa taivuttaa päärynän oksia painoilla tai pyykkipojilla? Vai onko jokin syy, miksi vasta myöhemmin keväällä? Leikkasin muutamia oksia meidän päärynöistä ja tuntuu, että saisin paremman kuvan puun muodosta, jos laittaisin oksat taipumaan jo nyt samalla.
Tää on mun oma kanta, En suosittelisi Päärynänoksien taivutusta,kuin korkeintaan,erittäin vähä. Koska, Päärynöiden rakenne on sellainen että, ne murtuvat/halkeavat ja menevät helposti poikki…,
Oho, tuohan onkin hyvä tietää, kiitos *David. Täytyy olla varovainen, kun alan virityksiäni puuhailla. Osaatko sanoa tuohon ajankohtaongelmaani, onko sama taivuttelenko jo nyt vai vasta kesäkuun alussa?
Ajankohdasta en sano mitään…kun ei ole varmuutta,arporaatti kirjoitti tuonne vanhoihin viesteihin taannoin,Minulla on sellainen kutina, että päärynät eivät niin kaipaa taivutusta koska niihin yleensä tulee hyvin kukkasilmuja. Korkeutta tulee helposti liikaa joten enemmänkin tarvitaan latvuksen lyhentämistä, Ennemmin korkeutta lyhentäisin, jos on tarvis,ettei kasva liiankorkeaksi. Tiedän Taavetissa olevan Päärynän joka on ainankin 10metrinen jo.
Kiitos taas *David
Latvasta vähän otinkin ja muutaman sisään päin kasvavan oksan, mutta kaiken kaikkiaan varsin varovasti. Kärsimättömänä odotetaan kukkia, niin silläkin tuota taivuttamista ajattelin.
Minä oon nyt nuoria omenapuita taivuttanut vain saman kesän vuosikasvaimia. Ne eivät murru ja taipuvat hyvin pienillä painoilla. Oksakulmat saa saman tien hyviksi. Luulisi toimivan myös päärynällä. Ennen juhannusta laitan painot ja syksyllä otan pois. Tämmöisen ohjeen luin muistaakseni Blomqvistin kirjoittamasta omenakirjasta.

Olga on Joensuusta lisäykseen otettu päärynä, vyöhykkeelle V asti. Kookas ja kukkia riittää, muuten on kova talouslajike vain leivontaan ja säilöntään. Tätä voi käydä ihailemassa Kukkolan näytepuutarhassa Joensuussa
Kiitos Tuomipihlaja, tämä auttoi tosi paljon. Tietysti harmittaa, että tajuan tämän vasta nyt, enkä muutama vuosi sitten, mutta hyvä kai, että edes nyt…
Puna, mulla on itelläni myös itse istuttamani nyt jo isot omenapuut ja harmittaa, kun en silloon tiennyt…
Kummasti lohduttaa, että muutkaan ei aina ole toimineet yhtä fiksusti, kun nykyisin jo osaavat
Perästä tullaan!