Sitten jos niit Päärynöit tulee paljon, tee raakileharvennusta tai tue kunnolla se. Mulla repesi Päärynöidenpainosta latvaosa jo 2-3v päästä kun ostin sen.
Kun nyt ekana saisin kukkimaan, niin höntään tänne tukka putkella kattomaan, että mitäs mun sitten nyt piti tehdä. Mutta yritän muistaa, kiitos *David ![]()
Tuohon kukkimiseen vaikuttaa ainankin se että, mikä lajike on. Toiset tekee Päärynöit selvästi nuorempina, toiset paljon myöhemmin. Pepi ja Moskovskaja ainankin tekee aikasiin…Varjosammassa tekee Päärynoitä vähemmän kuin aurinkoisemmassapaikkaa. Vaikuttaa samoin kuin muillakasveilla…Ja pitävät sadoissa ns. Välivuosia kuten Omenat…
Joo, sitä kärsivällisyyttä ei ole tänne liiaksi asti annettu…
Meidän puut siis 2010 tulleet piiskataimina, Lada ja Tshizhovskaja.
Taivuttamisesta. Mä käytän vain pyykkipoikia. Uudet oksat saa melkein suoraan kulmaan. Ei vaan saa painaa liikaa ettei repeä. Tuppaa vaan tulemaan loivia vaaka-Siä. Yritin aikoinaan painoja ja cocteil-tikkuja mutten niillä saanut mitään aikaiseksi.
Kukkafani, ole tyytyväinen ettei vesimyyriä ole. Mutta mistä tuo tieto ettei savimaassa olisi? Meillä on.
Kokeilin kanssa niitä pyykkipoikia, mutta hermostuin niiden asenteluun. Cotailtikuilla ei onnistunut sitäkään vähää. Mulla on vanhasta varjostusverkosta tehtyjä pussukoita, joissa on eri painoisia kiviä sisällä ja siinä sitten sellainen ripustuskoukku muovitetusta rautalangasta.
Käytin yhtenä kesänä lintujen talipallojen verkkopusseja, joihin sisälle joku pieni kivi ja narulla riippumaan oksan päähän. Laitoin ne puuhun n. juhannuksen aikaan.
Hei, ensimmäinen viestini foorumille :). Paljon olen lueskellut hyviä vinkkejä täältä sen jälkeen, kun tulin puutarhan omistajaksi 2 vuotta sitten. Nyt päärynäasiaa. Olisiko teillä kokemusta FinE-taimeksi merkitystä Jukka-päärynästä? Kuvataan itsepölytteiseksi, mutta vaatisiko (paremman) sadon saaminen kuitenkin toisenkin päärynän pihaan? Onkohan kenelläkään Jukkaa pihan ainoana päärynäpuuna?
Tervetuloa penttiin, Pähkämöinen.
Yleensä kaikki itsepölytteiset hedelmäpuut hyötyvät ristipölytyksestä, eli tulee parempi sato. Jukasta mulla ei ole kokemusta.
Joko teillä päärynät heräilee? Täällä Jyväskylässä Tohtorin päärynä, sekä elokuun päärynä on jo turvottanut silmunsa. 2 Aunea, 2 Pepiä, 2 Jukkaa, Lada ja Siska vielä nukkuu.
Juu Pepissä on lehdet melkein auki jo! Moskovskajassa turvonneet, mutta vihreää ei vielä näy. Ja me siis Vantaalla. ![]()
Mulla on Moskovskajassa turvonneet silmut ja kukkia tulee ilmeisesti paljon, muita en ole kerennyt vielä katsoa. Kastella niitä pitäisi, kun on ollut kuivaa…
Quu, olen vain kuvitellut, ettei niidenkään nenä kestä sitä vimmatumman kovaa savimaata! Meillä on Pepi eteläpuolella taloa ja maa on siis ihan kivenkovaa. Kun en minä lapiolla pysty, aattelin, että ei myyrätkään. Ei meillä niitä kyllä ole. Mökillä niitä oli ennen todella paljon. Laitoin yhtenä syksynnä 100 kukkasipulia, joista yksi selvisi kukkimaan asti. Perunoitakaan emme saaneet, vaan löysimmepäs “pesän”, josta löytyi koko saalis. ![]()
Pepissä on lehdet tosi hyvällä mallillaan Varsinais-Suomessa.
Kuuluuko "luck":n silmujen näyttää tältä? Tää ei ole ostovuoden jälkeen kukkinut kertaakaan, ja ekana vuonna tää paleltui lähes maahan asti. Tän takia oletan että se luck-osa olisi paleltunut kokonaan ja se puu johon luck oli vartettu olisi lähtenyt kasvamaan, onko mahollista?

Mistähän johtuu, että keväällä 2012 istutettu päärynä kukki todella runsaasti ekana kesänään (2013), mutta nyt ei ole tulossa nupun nuppua… Samoin viime keväänä istutettu Pepi kukkii nyt runsaasti, mutta pitääköhän sekin sitten ensikesänä taas välivuoden…?
Nuori taimi ei ole jaksanut kehittää kukintaa ensimmäisen vuoden kukinnan ja mahdollisten hedelmien kypsyttämisen jälkeen! Myydessäni asiakkaalle hedelmäpuiden taimen kehotan heitä aina poistamaan ensimmäisen kesän raakileet kukinnan jälkeen, jotta kasvi voi rauhassa keskittyä kunnon juuriston kasvattamiseen!! On osoittautunut varsin hyväksi neuvoksi…
Aa. Päärynä kyllä teki pieniä raakileita jonkun verran viimevuoden runsaan kukinnan jälkeen, mutta tiputti ne itse ihan pieninä pois… Ajattelin juurikin ettei jaksa vielä kehittää satoa. Kokoa on puu kovasti venynyt, mutta ei siis tosiaan nyt kuitenkaan kuki. Ehkä sitten ensivuonna? Pitääkö Pepistä sitten nyppiä mahdolliset raakileet tänäkesänä pois?
Osaakko bluedreams vastata mun kysymykseen? Ostovuoden kukinta oli siis yks terttu eikä siitäkään kehittynyt mitään…