Sienestäjä …minun tuorein Kustavi puu näyttää samalle kuin kuvassa ja ollut istutettuna nyt viikon
Aunen päärynä sen sijaan vaatimattomammin lähti alkuun.
Aaargh! Kyllä nyt ketuttaa. Myyrän penteleet on leikanneet viime vuonna istuttamani Pepin irtipoikki. Ihan kuin olisi veitsellä leikattu. Samaten menivät toinen suklaakirsikka ja omena Pekka. Ikänä ei ole vesimyyristä ollut ongelmaa, mutta nyt se ilmeisesti alkoi. Tämä tietää sotaa! Pekka on sentään ollut jo pari vuotta. Juuret ihan syöty… :`(
Ristihuulet mässäsivät meitin Pepi-päärynän puolesta välistä melkein poikki 2 vuotta sitten ja siitä puusta tuli sitten pensas, joka kukkii ekan kerran ostopäivästä (4.v sitten).
Myyrien jäljiltä ei kyllä jää mitään elävää. Henki pois vaan myyriltä.
Mulla oli runkosuojat ja isompi verkko oksistonkin suojana, mutta juuria en älynnyt suojata, kun ei ole ennen ollut tarvista. No nyt tiedän laittaa verkon maahankin. Loukut hankitaan myös…
Joo-o
Vesimyyrät söi kahden istuttamani taimen juuristot säpäleiksi 2007, kun aloitin lajin harrastamisen. Seuraavasta kesästä lähtien kaivoin istutusmonttuihin 1cm x 1cm -reikäiset myyräverkot. Mulla on nyt istutettuna mökille 10 erilaista luumua, 8 erilaista päärynää ja 4 erilaista omenaa. Duuni on ollut aivan mieletön, mutta myyrät eivät ole tappaneet ainoatakaan puuta.
Talvi sen sijaan teilannut useita eri hedelmäpuukokeilujani. En viitti tässä enempää jälkiviisastella, mutta homma on ollut vaivan arvoinen. Laittaisin tähän kuvan mukaan jos osaisin, mutta puukäsi vaivaa…
Pepi kukkii, Moskovskaja sen sijaan pitää välivuoden. Toivottavasti sekin kukkisi sitten taas ensivuonna...
Alcearosea ja Ipanema, myötätuntoni on puolellanne. Mä en tiedä, mihin ketutuksen purkaisin, jos olisin teidän asemassanne. Minullakin on nuori Pepi-päärynän taimi, se kukkii nyt parhaillaan ensimmäistä kertaa. Istutettiin kaksi vuotta sitten. Verkko on ollut talvisin ympärillä, mutta ei juuriston ympärillä, joten tajusin tuosta, että samanlainen tuho on mahdollista täälläkin. Huh!
Haisevia sipuleita puiden juurille ? Olen saanut vinkkiä valkosipulin kynsistä ja narsisseista ja mikäs se iso haiseva nyt olikaan…hitsi kun unohdus tulee…
Valkosipulia kylvin tulppaani istutuksen ympärille ja niin komiat kukat on tulossa. Päärynäpuun taimia suojelen verkolla ja teen lähistölle sipuli viljelmiä. Päärynä puut on myyrän reitillä ja myyrä tykkää tonkia erityiseen raparperi penkkiä. Tonttimme päättyy metsään ![]()
Levitän kahvia myös maahan jotta hajut hämäisi elukoita ja piha tuoksuukin niin hyvälle omaan nokkaan ![]()
Oliko Keisarinpikarinlilja,? Kananpaskakii auttaa, mut sitä pitää lisätä, säännöllisin väli ajoin.
Minulta myyrät söi lumen alta ja jänöt lumen päältä yhden 3mesta päärynästä.
Onneksi 2 voi hyvin ja kukkii komiasti.
Toissapäivän ukkoskuuroa hieman pelkäsin jottei olisi puuskainen tuuli puhaltanut kukkia pois tai kova sade hakannut kukat rikki eiväkä ötökät olisi ehtineetmpölytystyötä tekemään loppuun. ei onneksi ollut kovinkaan raju ukkonen vaikka salamointi oli kyllä vaikuttavaa. Pörriäisiä on edelleenkin puiden kimpussa etenkin kukkakärpäsiä. Isompia pörriöisiä on tosi vähän...pari kimalasita per puu. Viereinen luumu tuoksuu niin huumaavasti että onko se houkutellut meden kerääjät sinne puuhasteleman:)
Päärynöiden kukissa on paljon sellaisia pieniä ruskeita ja mustia koppiksia...onko ne jotain haittaeläimiä?
Ovat sellaisia tulitikun pään kokoisia jos sitäkään.
Meillä on Olka,aika vanha päärynä,menestynyt hyvin tähän asti,kerran jouduttu talvella siirtämään melko isona vesijohtotyön alta,siitä selvisi ja menestyi.Mutta nyt näyttää,ettei tule lehtiä,ei kukkia,kukkien takia se on ollutkin ihana,hedelmät erittäin happamia.Silmut ovat kuolleita,rungossa on eloa.On mietitty,olisko talven pakkanen tammikuussa vioittanut,jos oli alkanut kasvua kun oli lauhaa sitä ennen.Vai mikä on vikana.Jos kuolee,niin tulee hyvä kärhöpuu,mutta voisiko vielä alkaa elämään,niinkuin silloin -85 jälkeen,kun esim.vaahterassa oli samanlaista oiretta.
David…joo keisarinpikari se oli
Eilen en millään muistanut…
Itse en tykkää tarjolla olevista väreistä ja siksi sitä ei minulla ole.
Kanankakkaa olen kanssa laittanut koloihin erityiseen haisemaan…kahvin papujakin laitoin kun joulukorissa tuli sellaisia ! Myyrät ei ole toivottuja päärynöilleni sen enempää kuin kirsikoillekkaan.
Meidän ikivanha päärynä on täydessä kukassa (kuten joka vuosi) (alkoi 80-luvulla kallistumaan, mutta altaa mahtuu vielä)
Taitaa olla Olkan loppu.Runkokin kuoleentuu.
Ehkä sittenkin se 5 vuotta sitten tehty siirto on perussyy.
Hohhoi, viestini häipyi taivaan tuuliin. Tabletti on haastava ja kannettava ei päästä penttiin.
Siis, minulla on valkosipulia ympäri tonttia, kiitos mullan siirtojen. Ei vaikutusta. Myyrät painelevat alta ja yli. Muutama pikarililja on, mutta sipulit on sen verran hintavia, ettei niillä voi kaikkia puita ja pensaita ympäröidä.
Metri, kuinka syvälle sijoitti suojaverkon? Käytävät eivät kovin syvällä näytä olevan, mutta kaivautuuko myyrä myös syvemmälle?
2 päärynää kukkivat samaan aikaan… Toinen oli valkoisenaan kukkia ja toisessa vain muutama kukkanen siellä täällä. Tämä harvakukkainen tuotti viimevuonna satoa ihan ongelmaksi asti… Ei ikinään osaa sitä raakileharvennusta tehdä riittävästi… Jos valtoimenaan kukkiva kesäpäärynä tekee jättisadon niin se repeilee samoin kuin tuo toinen viimevuonna. Pitää muistaa harvennusta tehdä rakilevaiheessa… Miten monta raakiletta jätetään ja millä etäisuyydeltä toisistaan sitä täytyy vielä kerrata ja opiskella… On onneksi vielä aikaa ennekuin siinä vaiheessa ollaan:) Kukkakärpäsiä oli runsaasti pölyttämässä ja hedelmä aihioita näkyy jo:)
…aikuisen miehen kämmenellä mitattaessa kämmenen välein yksi raakile antaa isoja ja mehukkaita päärynöitä.
Moi Alcearosea
Leikkasin 120cm leveen 1x1cm verkon pituussuuntaan halki (verkon hinta noin 17e). Rullasta saa kahdelle taimelle n.60cm korkean verkon. Olen jättänyt verkon yläreunan 10-15cm maan pinnan yläpuolelle, jolloin puulle on samalla helppo duunaa sopiva kasvukumpare.
Montun pohjalle ja verkon alareunan ulkoreunoille olen kipannut 20mm -soraa 2 kottikärryllistä. Terävän soran ja suojaverkon ansiosta vesimyyrät saati tavikset eivät ole kyenneet murtamaan ainuttakaan linnaketta…
Voisko ylläpito laittaa selkeen ohjeen miten viestiin saa liitettyä kuvia? Onko ohjeet jossain sivustoillanne?
Kiitos etukäteen
Metri, kyselit kuvan lisäysohjetta. Kuvan lisäys: Jos haluaa lisätä kuvan (tai linkin tai hymiön) viestiin, viestinlisäys tapahtuu "Lisää uusi viesti tähän keskusteluun" - viestinlisäyksellä eikä "Lisää uusi"-pikalisäyksellä. Rullaa viestilaatikko aivan alas jolloin esille tulee namiska "lisää kuva". Toimi siellä annetun ohjeen mukaan eli ensin valitse kuva omista tiedostoistasi "Selaa" ja sitten lisää kuva viestiin "Lähetä kuva".
Ohjeessa (suora linkki jokaiselta sivulta) on kuvan lisäykseen tarkat ohjeet mutta kuvanlisäystoiminto on hiukan ulkomuodollisesti muuttunut ohjeen teon jälkeen joten aivan sataprosenttisesti se ei enää pidä paikkaansa.