Päärynä, Pyrus communis

Toivottavasti löytyy sopiva.

En tunne tuota taimistoa - kuukkeli toi sivun joskus esiin.

Kiitos vielä Kassikäpp.

En tossa innoissani huomannu kiittää neuvostasi

Olen ihan täpinöissä, edelliskesänä istuttamani Pepi on aivan täynnä nuppuja! Tätä en osannut odottaa. Arvelin, että pitää odottaa useampi vuosi ennen tätä. Kenties saan syksyllä ensimmäiset päärynät! :slight_smile:

Jos raakileita tulee paljon niin muista harventaa, sillä muuten hennot oksat katkeilee päärynöiden painosta. Valistaa tässä yksi Pepin omistaja, joka sai opin kantapään kautta:)

Moi Liina

Mulla oli viime kesänä myös nuori puu ihan täynnä kukkaa, mutta se ei onneks jaksannu tuottaa vielä hedelmiä. Kaikki (ehkä 10) raakiletta putos pois kesäkuun loppuun mennessä. Nyt oon kalkinnu ja lannottannu hyvin ja ajattelin antaa sen tehdä muutaman päärynän (aion nyppiä liiat raakileet pois). Katotaan miten äijän, tai siis Pepin käy?

Pepi myös meillä.

Ostin juuri Pepin Backaksesta. Pähkäilin ostanko Aunen vai Pepin ja päädyin jälkimmäiseen kun oli kukat valmiina :slight_smile:

Mun nuori Pepini ei aio kukkia tänä vuonna, mutta Aune on niin täynnä nuppuja, ettei enempää mahtuisikaan. Lutsu voipirn, Lück ja Suvenirs eivät näytä mitään kukkimiseen viittaavaa, uusin tulokas on vasta eilen istutettu enkä muista edes sen lajiketta.



Kukkivasta vaahterasta kuuluu sellainen pörinä, että pölyttäjiäkin on!

Viime keväänä hommasin Aunen täynä optimismia mutta joku kumma siihen iski jo viime kesänä: Sen kuori liuskottui alarungosta ja lähti irti. Ja kun se pieni taimi oli niin kuolihan se. Onneksi Sinikkaluumu siinä vierellä on lähtenyt aivan mahtavasti vauhtiin mutta ihmetyttää tämän Aunen kohtalo.



Mitä tein väärin?

Meidän 10-v Karmla on nyt kuivunut pystyyn. Runko halkesi juuresta jo monta vuotta sitten viime kesänä puoleentoista metriin asti. Olen pohtinut tilalle Aunen päärynää tai Pepiä vai onko muita ehdotuksia? Vyöhyke on III Etelä-Hämeessä. Ja miten ihmeessä saan sen vanhan kaivettua pois?!

Meillä ‘Aunen päärynä’ kohta alottaa kukkimisen, mutta ‘Suvenirs’ myöhäisherännäisenä on vasta hiirenkorvalla. Ovat sen verran liki toisiansa, että täytyy olla lajikeominaisuus, ympäristötekijät eivät siihen väliin mahdu.

mietin kanssa pepin ja aunen päärynän välillä kumpi on kestävämpi?

Minä ratkaisin Pepin koska se näytti kestävän I-III vyöhykkeellä ja Aun I-II. Vaikka kyllä Tuusulassa pärjää molemmat,niin ajattelin ottaa varman päälle.

miun päärynöissä ei edes silmut turpoa. TOivo alkaa olla mennyttä. Vaikka toisen vahasin kauttaaltaan jalostusvahallakin niin ei näköjään auttanut. Pakko varmaan leikata puut alas ja toivoa että versoo…

Mun on saatava myös päärynäpuu. Nyt tuli kova hinku siihen. Suosikkipuutarhassani on enää lajiketta Pepi, kait sen uskaltaa hakea, meinaan että menestyy yli talven? Pitääpä lukea tämä otsikko kokonaan, jotta tietäisi riittääkö yksi puu pölytykseen. Aion laittaa omppupuun lähelle.

Meillä on molemmat, sekä Aune että Pepi.Aune on jo iso puu ja tehnyt hedelmiä monena kesänä, Pepi on nuorempi, mutta nyt kolmatta kesää tekee hedelmiä. Hyvin ne on talvehtineet täällä IV- vyöhykkeellä. Molemmat kohta täydessä kukassa. Päärynät ei nyt ihan herkullisia ole ulkomaisiin verrattuna, mutta onhan ne kumminkin itse kasvatettuja! Ja kukkiva päärynäpuu on kaunis, vaikka eihedelmää tekisikkään.

Nyt on vain siis otettava huomioon, että valikoi päärynälle paikan, jossa se mahtuu kasvamaan. Ymmärsin, että siitä tulee isompi kuin omenapuusta, eli aika valtava kuitenkin. Jos ei puput ole pienentänyt sitä tai pakkanen pannut..

Onko sinulle sirkeli puusi avoimella paikalla, vai onko jonkun puun lähellä? Eteläpuolelle aion sen jokatapauksessa laittaa.

Minun puut on aika avoimella paikalla. Pohjoisen puolella, vähän kauempana on syreenipuska, aika vanha ja korkea. Sen takana on kasvihuone, ja sen takana taas muutama kuusi. Itä- ja koillistuulet pääsee puhaltelemaan. Suuri puu siitä näyttää tulevan. Jostakin luin, ettei paljoa sovi leikata, muuten se yltyy kasvattamaan pitkiä uusia versoja, jotka sitten varmaan helpommin paleltuu.

Mikähän lajike sopisi pölytykseen moskovskajan kaveriksi? Viime vuonna istutettiin ja saatiin 3 pientä päärynää. Nyt moskovskaja alkaa aukoa rullalla olevia lehtiään ja muutaman talon päässä on kaksi pepiä ollut jo viikon täynnään kukkia. Voiko ne olla noin eriaikaisia vai onko meidän puulla nyt joku hätänä?

Oiskohan jokin hätänä, Moskovskaja on aikainen kesäpäärynä ja Pepi taas syyslajike?