Ohoh Tipilinnun puuta…Juuressa näyttää kuitenkin olevan ehjää vartoskohdan (?) yläpuolella, lähtee kyllä versomaan sieltä. Samoin käsittelisin syödyn rungon jollain suoja-aineella ja odottaisin ennen katkomista…
Nuo on ympäri syöty metrin matkalta. Siinä taustalla on meidän toinen päärynä…
Mietin että jos versoisivat alhaalta… Saa odottaa satoa aika kauan. Taidan ottaa ylhäältä vartteita ja kokeilla pihlajaan.
Katojoo, niitä onkin kaksi:(
Joo, koko meidän päärynäinen omaisuus :(. Taustalla oleva syömätön on kirsikka. TOissa kesänä tuli jo yksi päärynä, ajattelin että tänä kesänä lisää.
Voi Tipilintu, otan osaa. Jos lohduttaa niin itsellä kävi samoin. Yksi puu oli jäänyt verkottamatta “kun se ei enää ole niin pieni”, ja sen n. 8 cm paksu runko oli kaluttu ihan maata myöten. Olikohan myyrä syönyt alhaalta ja jänis ylhäältä …
Sinulla on sentään alhaalla paikkoja joista voi kasvaa uusi runko. Se kasvaa varmaan metrin kesässä, kun hyvät juuret on valmiina!
Kiitti lohduttelusta. Vihtiläiset vetää yhtä köyttä!
Toivotaan että kasvaa. En osaa nyt päättää mitä teen. Leikkaanko alas vai annan jököttää tuossa… Kai se joka tapauksessa versoo alhaalta? Kuivattaako tuo kaluttu yläosa turhaan?
Vahasin tuon puun syödyt osat jalostusvahalla. Ajattelin että voihan sitä kokeilla.
Ole samaa mieltä Talvikin kanssa. Meillä ainakin rusakot oikein parveilevat pihalla tässä maalis-huhtikuussa. Pitävät pitkiä illallisia olkkarin isojen ikkunoiden alla ja vinttikoira sisällä meinaa revetä liitoksistaan ![]()
Vuosi sitten leikkasin pihan valtaisia omenapuita ja jätin oksat peräkärryyn odottamaan että ehdin silputa. Olivat puput istuneet siellä kärryssä syömässä ne oksat-papanaa piisasi. MUTTA EI mitään tuhoa pihassa.
Tänä vuonna tein ihan samoin, jätin omenapuiden leikkuujätteen (jota on kauheasti) makaamaan pihalle. Eivätkä ole tehneet sen jälkeen mitään tuhoa. Ennen omppujen leikkausta ehtivät maistella scilloista nuput ja jopa kultasadetta (silmäteräni) oikein urakalla.
Olkoon sattumaa tai ei, niin tuntuu että kun saavat järsiä luvan kanssa ihania tuoreita ompun latvuksia, jättävät puutarhan muuten rauhaan.
Jos ei asuttaisi taajamassa, voisi kyllä käydä ihan “vahingossa” niin että pieni vinttikoira pääsisi illalla karkuun. ohhoh
Jokaisessa meissä-ainakin minussa asuu pieni ilkeä puutarhuri, jonka mielestä puput asukoot metsässä.
Irvokasta tässä on erityisesti se, että ennen meillä oli koko tontin ympäri aita ja asuimme maalla. Nyt emme asu maalla eikä ole aitaa…mutta kun ei täällä ole tapana kellään olla.
Tipilinnulle halaus, hurjan näköiset puut ![]()
Mietin tuota vahausta kun pupu oli syönyt sen päällimmäisen kerroksen mutta alla oleva ohut ruskea kerros oli isolta osin ehjä. Valkoista näkyi vain vähän sieltä täältä.
JOs ottaisi välistä tuon syödyn kohdan pois ja liittäisi latvuksen tuohon ehjään kantoon… ![]()
Tipilintu, ei varmasti ainakaan enää pahentaisi menetystä tuo ideasi. Toisaalta taimi on tosi nuori, joten se voi yllättävän hyvin selvitä vaurioistaan jos vain jossain kohdin johtosolukot ovat säilyneet ehjinä ja nesteet pääsevät virtaamaan. Ei niistä ikinä tiedä. Toivoa ei ikinä kannata heittää kaivoon.
Pakko kertoa tähän samaan ilahduttava esimerkki sisukkuudesta: Sain äitienpäivälahjaksi ensimmäisenä keväänä omassa talossa 7 vuotta sitten kauniin Alppiruusun taimen.
Tein sille hienon paikan ja hoidin ja vaalin, se paleltui kuoliaan näköiseksi heti seuraavana talvena. Mies totesi ettei osta toista mokomaa enää koskaan
Se riutui 5 vuotta ja kaikki ehdottivat että kaiva pois ja hanki uusi.
Minä sanoin että en kaiva, se voi vielä selvitä.
Muutimmme edellisyksynä ja päätin kaivaa sen mukaani vanhasta pihasta.
Äitini piti minua seonneena. Mies ei enää sanonut mitään.
Se talvehti ensimmäisen talven ruukussa, koska maa oli jo jäässä muuttaessamme.
Viime keväänä istutin sen ja äitini nauroi jo ihan vääränä :“Et kai ihan tosissasi vieläkin säilytä sitä?!” Sanoin että säilytän!
Kesän aikana se pieni risu kasvatti hienot lehdet. Nyt se on talvehtinut hienosti ja on kauniin kiiltävän vihreänä-jopa pieni kukkanuppu on näkyvissä!
Siis näin monta vuotta kesti, mutta se kannatti. Eihän se risu mitään haitannut puutarhassa niinä vuosina kun jurotti kurjaa kohtaloaan.
Lähinaapurissa kasvaa Alppiruusu, joka on valtava . Ehkä minunkin pieni joskus on niin suuri!
Yhdelle päärynälle löytyisi paikka - mikä olisi kypsä jo elokuussa?
Pepiä on kehuttu, mutta taitaa kypsyä vasta syyskuussa.
Kato tuota listaa. http://www.omenapuu.com/index_tiedostot/page0008.htm
Perusrunko pitää olla communis, monissa ns. kääpiölajikkeissa on Kvitteni, se ei kestä hyvin talvea.
Kiitos, olen vilkuillut.
Siinä on kuvausten perusteella monta hyvää ehdokasta. Täytynee valita joku ja tilata jollei muita vaihtoehtoja löydy.
Virolaisia lajikkeita on ainakin Etelä-Suomessa kokeiltu jonkin aikaa.
En ole taimistojen nettisivuilta löytänyt näiden kypsymisaikoja (paitsi Saarenmaan Punaisesta). Olisiko virolaisissa elokuussa kypsyvää?
Moi quu
Saarenmaan punanen pitäis kypsyy elokuussa... mikäli et ole jo valintaasi tehnyt.
Mä etsin siskaa (IV) = tsikovskajaa (vai tsisovskaja?) päärynätarhaani (1-vyöhyke) sen hienojen ominaisuuksien vuoksi = se kestää pakkaset ja taudit, on satoisa jo nuorena, hyvä pölyttäjä ja hedelmät kypyy ajoissa ja on oikein hyvän makuisia (risteytyksessä on flemis beautia).
Noh, nyt homma on niin, että kaikki taimimyyjät jotka oon löytäny on keski-Suomesta pohjoiseen. Asun pääkaupunkiseudulla ja haluan itse valita "sopivan" taimen. Ei siis mitään postipakettipiiskaa, joka on sitte mitä on!
Tietäisikö kukaan myykö mikään taimisto ko. päärynää akselilla Tammisari - Järvenpää - Porvoo?
Omani olen tuonut suoraan Venäjältä.
Sitä tuskin omajuurisena mistään Suomesta löytyy. Vartteita myy monetkin. mm. Krannila.
Metri, vilkaise omenakumpu.com.
Ymmärrän hyvin, miksi haluat valita itse. Olen tilannut vajaa kymmenen kaukaa - ihan hyviä taimia, mutta jotkin on vähän liuhakkeita.
Saarenmaan Punaisen istutin pari vuotta sitten. Ehkä jo kukkii tänä vuonna. Luultavasti tilaan Skorospelka Iz Mitshurinskan..
Aikainen Mitshurin on varmaan ihan hyvä valinta.
Kiitos uskonvahvistuksesta!
KIITOS quu
Pitääpä soittaa ja käydä valitsemassa "sopiva". Enirosta just katoin, että paikka löytyy ja se on vielä lähellä (ei tarvii ajaa keski-Suomeen).
Kiitos vielä paljon!