Mitähän tossa syksyllä sanottiin?..
Anna olla toistaiseksi ja katso, mitä lähtee vartoksen yläpuolelta kasvuun, tee päätös sen jälkeen.
Vai pupu pisti Pepisi parempiin suihin ,,,,,,,,,,,,,on sitä sattunut mullekkin, kun yhtenä talvena jäi verkot laittamatta.
Voikko sä ottaa kuvaa siitä puusta ja verkosta millainen se oli?
Jos tuosta on puolimetriä jälellä kaluumatonta runkoa niin kyl siitä vielä puu tulee.Kato ettei se ole kalunnut runkoa alempaa, jalostuskohta on luultavasti 10cm korkeudella jää 40cm jalonnettuu vartta. Ketjussa oli (s.2 meriva) et pupunen pisti kaikki oksat suihin, et vain runko jäi, siitä tuli tuuhea kun teki uudet oksat.
Meilä on 120cm korkeeta verkkoa puiden ympärillä, ja ne verkot on tuettu kahdella 150-200cm puukepeillä rautalangalla kiinni verkkoon. Et verkko, pysyy pystyssä.
Vantaa on lähellä Hki:tä,,,,,voi olla jonai vuonna pikkupupuja sielä asti, sit tulee onkelmii.
Kysymys: mikä lakije tuossa on juuriosaa? communis, ussuri kvitteni?
hohhoijaa…
David, kyselit siitä verkosta, minun verkkoni ei ole yhtä korkeaa kuin sinulla, kävin mittaamassa ja lumen päällä sitä oli noin 60 cm, ja olisikohan tuota lunta tuossa kohtaa jotain 15 - 20 cm. Lumen määrä selittyy sillä, että vieressä on polku, jolta olen siirtänyt lunta reunoille. Laadultaan se on sitä sellaista jäykkää ja kovaa joka ei taipuile mihinkään haluttuun suuntaan ainakaan.
Päärynäpuun lajitiedoista kerrotaan tunnistelapussa näin: Kääpiöpäärynäpuu “PEPI”, Pyrus Communis, 2 - 5 v, 130 - 200 cm, VL, 2 - 5 kpl, PR.PYRODWARF, tuotantomaana Suomi.
Kuvan ottaminen onnistuu, mutta tänne laittaminen ei teknisten häiriöiden vuoksi, on meinaan piuha hukassa ja uusi kaupasta vielä hakematta.
Olisi pitänyt nähtävästi verkottaa korkeammalla verkolla. Tai olisiko sekään auttanut, naapurin omenapuun ympärillä on korkeampi verkko, mutta sisähalkaisijaltaan vähintään metrin, laajempikin, ja näkyy tuo tihulainen sielläkin käynneen runkoa kaluamassa. Onko nuo jänikset kuin raketit, pomppaavat ilman vauhtia ylöspäin ja verkon sisältä pois kuin ohjukset?
Päärynäni runko oli siistissä kunnossa ja onhan siinä tuo runkosuojuskin olemassa. Kuinka pian hampaanjäljet voi siistiä, vai pitäisikö tehdä välittömästi? Pakkasia kun vielä öisin on, viime yönäkin -8’C.
Niin ja kyllä se jänis tai rusakko on. Kun tulin eilen yöllä töistä, näin sen pahalaisen, olisin ottanut kengän jalastani ja heittänyt sitä sillä, ellei olisi ollut kasseja kannettavana.
Sun kannattaisi lisätä sitä aitaverkkoa lisää yläpäästä. Mulla on 120cm? verkkoa, myydään 10m rullissa ja olen kepeillä nostanut sitä ylemmäs 15-20 cm maasta et korkeudeksi tulisi 135-140cm Tuskin Jänikset alakautta pyrkii ainakaan täällä II/III Itä-suomessa, lunta nytkin 40cm Monesti 60-80cm Ottaen huomioon, että nyt lumi on kovaa, niin Jänis/Rusakko pääsee aika korkealle. Kun niillä on mahdollista nousta vielä takajaloilleen, kovassa lumessa. Vantaalla tuskin kannattaa jättää alas sitä 15-20cm kun siellä ei ole pahemmin sitä luntakaan talvella. Ne oksatkin pitää suojata verkkoringin sisälle, tulevaisuudessa mulla oli jokunen kärki läpi niin ne menivät, talttahampaan suuhun.
Ja pelkään vaan milloin ne Kanit valtaa kehä I ulkopuolen. Siihen leikkaukseen en ota kommenttia pitäisi nähdä se kuvassa. Kaksi mahdollisuutta ainakin on, lepoaikana nyt/kohta tai sitten kun mä tein Kesäkuussa, kun se on kunnon kasvussa. Onneksi runko on kaluamatta, kyllä siitä puu vielä tulee, tekee uudet oksat keväällä. Toi on vartettu communikseen. Kestää talvea aika hyvin. Kiinnosti tietää, kun jotkut Kääpiöpäärynät on vartettu Kvitteniin, joka ei kestä kylmiä talvia Suomessa.
Kiitos David. Taidan vastaisuudessa verkottaa kaiken hupulla, niin ei jää oksanpäätä eikä latvaa näkysälle. Koetan olla aktiivinen sen puutuvan piuhan suhteen jospa saisin kuvankin tänne laitettua pienestä reppanasta taimestani. Mutta menee ainakin ensiviikkoon, ny on ensin messut ja turnaukset.
Vähän vinoon jäänyt, Päärynäpuu. Kaikki oksat pitäisi saada verkon sisään, kokonaan. Ja varottava ettei verkko, mene talvella kasaan. Ohuet verkot tulisi tukea ainakin kahdella tukikepillä rautalangan kanssa. Ainakin Kaakkois-suomessa on lunta talvella 40-70cm niin varottava että verkko olisi tarpeeksi korkea. Nostan verkon n.20cm maasta ylös niin ei tarvitse jatkaa korkeutta enää verkko on noin 120cm korkea.
Entäs myyrät?
Riippuu, myyristä jos niitä maanpäällä vipeltäviä on, niin verkot maahan asti, ja rungon ympärille suoja. Meillä ei niitä ole onneksi näkynyt.
Pahempia Vesimyyriä kyll''kin, kävelen 3-4kertaa kesässä puiden ympäri, niin että maa tiivistyy ympärillä, kun ne ovat tehneet käytäviä puiden juuristoon, ja syöneet juuria jonkin verran. Syksyllä kun tallon maan puiden ympäriltä, loka-marraskuussa lepokautena levitän juurille Biolanin kananpeetä, Vesimyyrät eivät tykkää siitä, jättää juuriston rauhaan ainakin talveksi.
Katselin taas tänään tuota pientä päärynäpuu reppanaani, on se niin säälittävän näköinen, oikeastaan minut voisi laittaa tuomiolle huolimattomasta huolenpidosta ja heitteillejätöstä. Olisi pitänyt olla korkeampaa verkkoa, kuten David on tuolla aiempana todennut.
Jämälle pitäisi varmaan tehdä jonkinlainen siistimisleikkaus. Katkaistaanko oksien päät kuten omenapuissa silmujen suunnan mukaan? Ja se runko, siistitäänkö se ylimpänä olevan oksan mukaan vinosti leikaten samalla säännöllä kuin silmujenkin kanssa toimittaisiin? Voiko “kauneusleikkauksen” suorittaa vielä kun öisin on pakkasta?
Täydentäkää tietävämmät, mutta mun mielestä leikkaukset tehdään vasta, kun pakkaset on ohi, mutta ennenkuin silmut ehtivät turvota.
ja eikö tuo keväällä tehtävä leikkaus juuri innosta uusien oksien kasvuun myös päärynällä, omenapuullehan se siten vaikuttaa?
Valtakunnan hedelmänviljelykonsultti Aapo Leskisen kirjassa ‘Käytännön hedelmänviljely’ (Puutarhaliiton opaskirja 17, 1969) sivulla 51 lausutaan: ‘Paras omena- ja päärynäpuiden leikkausaika on kevättalvi, pahimpien pakkasten jo mentyä, mutta vielä lumen sulamisen jälkeen touko- ja kesäkuun alussa voidaan puita leikata. Tosin sen jälkeen kun nestevirtaus on puissa alkanut, saattaa ohuemmista versoista viimeiseksi tarkoitettu silmu kuivua ja suurempia oksia leikattaessa vahingoitetaan helposti herkässä olevia turvonneita silmuja.’
Inkeri2, ehkä kannattaisi vilkaista hangen alle…
Ainakin meillä ovat myyrät kalunneet pieniä puita ympäri lajia valikoimatta. Paljastui vasta tämänpäiväisellä käynnillä kun lumi oli sulanut rungon ympäriltä.
Kävin vilkaisemassa, mutta en vielä poistanut runkosuojausta, mutta ehjältä tuo runko alapäästä näytti. Onneksi edes jotain positiivista. Täällä myös rungon ympäriltä lumi sulanut pois, ja tuntuu hupenevan ihan vauhdilla, vaikka tarkoituksella lunta olen mm. perennojen päälle siirrellyt.
Kävin vilkaisemassa, mutta en vielä poistanut runkosuojausta, mutta ehjältä tuo runko alapäästä näytti. Onneksi edes jotain positiivista. Täällä myös rungon ympäriltä lumi sulanut pois, ja tuntuu hupenevan ihan vauhdilla, vaikka tarkoituksella lunta olen mm. perennojen päälle siirrellyt.
…niin ja täällä ei ole kaikki kelvannut, vain nämä hedelmäpuut. Mm vaahterat ovat saanneet olla ihan rauhassa jäniksiltä ja myyriltä ja nekin on sellaisia jotka olen istuttanut viime kesänä ja edellisenä ja ne on “siirrännäisiä”, eli € ei ole tarvittu, mutta näissä muissa joita on järsitty, on vain raha kelvannut vastikkeeksi. Mistä ne jänöt ovat senkin tienneet, eihän niissä enään hintalappuja edes ole…?
Kävin tekemässä päärynäkierroksen takapihalla, siis jänis- ym . tuhojen suhteen. Erona parin viikon takaiseen nollatuhotilanteeseen nyt oli jokaista päärynää maisteltu ja kelpaamaton oksa oli sitten paiskattu hangelle, ikään kuin mielenosoituksena, että hanki maistuvampia lajikkeita . Ja papanoita oli paljon; sainpahan tilalle sitten vähän lannoitusta... no, ei lohduta oikeasti paljoakaan.
Minusta tuntuu että juuri näihin aikoihin vuodesta tulevat joka vuosi ne pahimmat jänistuhot, koska koko kanta on liikkeellä "kevätpuuhissaan". Suurin osa tuhoista on käsittääkseni yleensä rusakon tekemiä, sekun on suurempi eikä ole yhtä arka ihmisen suhteen kuin metsäjänis. Tämän on kai tarkoitus jotenkin lepyttää puutarhureita?!? Tai sitten rusakkoa saa vihata, metsäjänistä ei ?!?
Eli runkosuojia ei kannata vielä poistaa, pikemminkin nyt voi vielä äkkiä suojata jotain lisää. Meiltä ovat maistelleet tänä talvena lähes kaikkia muitakin pihan puita ja pensaita, ja ne jotka on maistuneet paremmilta on sitten syöty niin pitkälle kuin on päästy, esim karhuvattu ja ruusukvitteni on käsitelty lähes kokonaan
Ei taida näitä mikään pelastaa. Latvasta saisi muutamia vartteita. Sillastukseen ei riitä edes koko latvus. Itku tuli melkein..
Olen sitä mieltä että kannattaa yrittää maalia tai vahaa hyvin ja jotain suoja teippiä jos ei ole aivan kaikki yhteydet poikki ja et mitään enämpäää menetä jos yrität. Minun siskolla jänis söi nuoret omena puut melki poikki mutta toinen puoli oli vielä jotenkin kunnossa maalasivat ja teippasit ja nyt ovat 12v tuottaneet hyvää satoa ja ovat aika vinhan näköisiä puita rungoissa yhä valkoinen maali tallessa ja isot kolot vaikka rungot ovat kasvaneet niin kolot säilyy