Päärynäomena -> jatko: Omena

Haettiin tänään pari puuta mökille, joista toinen on Tallinnan päärynäomena. En ole oikein löytänyt tietoa millaisia hedelmiä puu tekee. Käykö pölyttäjiksi pihan muut omenapuut joita on 6 erilaista? Oksat ja latva on katkaistu ohjeiden mukaan (ekan kerran ymmärsin mistä on kysymys kun kädestä pitäen näytettiin!) ja puu odottaa maahanpääsyä perjantaihin asti. Happamia vai ei?hymy

Omenapuu.com on hyvä osoite kun haluaa tietoa lajikkeista, Hirvensalmen taimisto siis.

Meillä on päärynäomenapuu kääpiöivänä. Omenat on mietoja ja makeita, oikein hyviä minun
mielestäni kieli ulkoa. Kääk, me ei edes mietitty pöylytystä kun tämä hankittiin. Samaan aikaan istutettiin
perheomenapuu, jossa on muistaakseni ainakin valkea kuulas ja punakaneli. Ja pihassa oli 
ennestään yksi villiintynyt omenapuu, olisikohan antonovka. 

Mulla on jääkaapissa päärynäomenan siemenet kylmäkäsittelyssä, ovat itäneet sellaisiksi 2 cm:n pituisiksi.

Nyt pitäisi saada vähän neuvoa jatkotoimenpiteitä varten. Onko kukaan siis siemenistä itse idättänyt?

Kannattaa muistaa, että päärynäomena on aivan eri asia kuin omenapäärynä, Pyrus pyrifolia.

Päärynäomena-nimitys koskee muutamaa omenalajiketta, mutta omenapäärynä on aivan oma lajinsa.

Oli eräänä päivänä halpoja omenapäärynötä kaupassa, ostin ja olivat todella sitä mitä nimi kertoi, omenan ja päärynän sekoitukselta maistuivat.

Esteri-niminen omena tunnetaan myös Långsjon päärynäomenana, tilasin sen jaloversoja vartettavaksi Lepaan Meloni-puuhun.

Angostura, ovatko taimesi vieläkin kylmäkästtelyssä? Kannattaisi pitää niitä vaikkapa valoisalla ikkunalaudalla ruukkuihin istutettuna.

Ovatko ne siis päärynäomenoita vai omenapäärynöitä? Omenapäärynästä en osaa sanoa juuri mitään, mutta päärynäomenan taimet kannattaa sitten keväämmällä karaista ulos kasvamaan.

Katsele ulkokasvatusta varten isompia ruukkuja tai istuta väliaikaisesti johonkin maapalstalle, tai vaikka kasvihuoneeseen.

Elokuun aikana suosittelen antamaan typetöntä syyslannoitetta, miksei kesällä voisi nestemäistä kastelulannoiteliuostakin varovasti käyttää.

Talven taimet voivat viettää ulkona sopivalla, lämpöisellä muttei märällä kasvupaikalla, ruukut ehdottomasti maahan kaivettuna, tai kellarissa, jos olosuhteet ovat siellä sopivat.

Vanhalla pentin foorumilla on ollut juttua puuvartisten talvetuksesta

sitä varten valmistetussa lavassa.

Seuraavana kesänä sitten taas ulos kasvamaan. Jos käytät taimia omenan perusrunkona, niin lyijykynän paksuinen taimi on jo sopivan kokoinen.

Omenapuuta kylvettäessä emokasvin ominaisuudet eivät suoraan säily siementaimelle, vaan muodostuu uusi, hyvin tai huonoin ominaisuuksin varustettu lajike. Tästä johtuenhan meillä on mahdoton määrä omenalajikkeita, monet niistä on otettu lisäykseen vanhoista siemensyntyisistä puista.

Onnea kokeiluun!

Minä ostin Moskovan päärynäomenan, eli ihan normaali omenapuu on. Moskovalaista suositellaan savimaille ja se on harvinaisempi lajike.

Minä talvetin omppupuun pikkutaimia viime vuonna kohopenkissä avomaalla, 30 cm korkean puulaatikon alla. Taimet oli muoviruukuissa ja ruukkujen pohjalla oli 2 cm kerros soraa. Itse en antanut mitään syyslannoitetta periaatteella: pärjää jos pärjää, ja mikä pärjää, pärjää varmasti jatkossakin. Neuvoisin upottamaan myyräsuojaksi laatikon ympärille tiheää verkkoa, minulla kävi myyriä ja puolet taimista meni talttahampaille.

^mistä tommosia Moskovalaisia päärynäomppuja saa? MEillä oikein tiukkaa harmaata savea oleva maa :lol:

Puutarhamessuilta parin vuoden (vai neljän?) takaa on minun omani. Siellä oli joku esittelemässä varttamista.

Katso www.omenapuu.com jossa sitä kaupittelevat Hirvensalmella.

Minä ostin omani Forssasta Jaakolasta, taisi kylläkin olla viimeinen kappale. Puulla oli kauniit avoimet oksakulmat, vähäinen leikkuutarve. Ehkä sitä oli jo taivuteltu tai sitten se kasvaa luonnostaan niin?

Aami, istuta silti kummulle, jos Moskovalaisen hommaat.

Käytiin eilen mökillä ja huomasin että noin 20 sentin korkeudella maasta on pintaa syöty/revitty pystysuuntaan noin viiden sentin matkalta. Nyt olen sormi suussa mitä pitää tehdä. Paikkaanko jollain? Maalaanko jollain? En ymmärrä miksi sitä on nakerreltu kun maassa on vaikka kuinka paljon syötävää. Hyviä neuvoja?

Oliko jälki allaolevan tapainen?Jokin oli järsinyt elokuussa, enkä ymmärrä mikä.

Kyllä, samanlainen. Ihan kuin se olisi kaapaistu pukolla mutta siinä on myös ihan pieni hampaan tms jälki. Peuravauvat?

Tai jopa isommat?

Laitoin haavanhoitoainetta kun en muuta keksinyt.

Ne ovat syöneet pehmeät versot likipitäen kaikista taimista, mutta onneksi tämä rouhaisu on ainoa - toistaiseksi.

Me mennään laittamaan verkot jo ennätysaikaisin tällä viikolla. Ja maailma on kuitenkin vielä ihan vihreä, pensaissa on viinimarjoja, omenoita on pilvin pimein. Minä ainakn söisin ensin niitä. :slight_smile:

Siis sulla saavat olla kesän rauhassa? Meillä aloittivat versojen näykkimisen tänä vuonna (vasta) heinäkuun lopulla. Pudonneet omenat olivat kyllä kelvanneet. Onneksi eivät syöneet puusta vaikka olisivat hyvin ylettyneet.

Koko kesän saavat puut ja vihannesmaat olla rauhassa, mutta kun luonnon ruoka katoaa ja viereinen viljapelto tyhjenee, tulee sarvipääarmeija muitta mutkitta herkuttelemaan naminami-taimilla. Yleensä työnnetään pudonneet omenat lumikolalla pellolle että saavat sieltä syödä, mutta nyt ei ehditty ajoissa.

Luin täältä vanhoja viestejä ja kun nyt jääkaapissa odottaa yksi omenapäärynä, niin kannattaako siemenistä edes yrittää kelvollista kasvattaa? Mikä eri omenapäärynällä ja päärynäomenalla on, kun ovat aivan samannäköisiä?

Kaikkeakokeileva, katso edelliseltä sivulta nimimerkin plastun viesti koskien tuota kysymääsi eroa :slight_smile: