Sitten niitä "ylijäämiä"(mitä semmoset muka on?)voitte heitellä mulle
Kiitos tämän palstan neuvojen, sain Saintpaulian vihdoin kukkimaan, ekan kerran sitten ostamisen jälkeen!
Aikaisemmin se oli hämärällä yöpöydällä ja kastelin sitä ruukkuun samalla vedellä kuin muitakin huonekasveja
Sitten siirsin sen itäikkunalle, mutta vasta kun nypin siitä vanhimpia reunalehtiä pois ja vähän välistäkin harvensin, ja aloin kastella lautaselle lämpimällä/kuumalla vedellä, alkoi nuppua pukkaamaan!
Keväällä ja valollakin saattoi olla vaikutusta, mutta kiitos kuitenkin tämän palstan ihmisille vinkeistä!
Onko santtujen lehtien kastelu ehdottomasti kielletty? Tuolla posliinikukkapalstalle jo kohkasin siitä kun meidän kerrostalon parvekkeet hiekkapuhallettiin. Sitä kivitomua tuli tulvimalla kämppään vaikka joka räppänä kiinni. Äsket harjailin santtujen lehtiä, mutta hoksasin että hienojakoinen tomu on niin karvojen välissä, ettei se onnistu harjata.... tosin jos harjaisi väkivaltaisesti. Harjaanko tomun pois väkivaltaisesti (lehdet voi vaurioitua) vai kastelenko lehdet suihkulla niin, ettei sinne kasvupisteeseen päin mene vettä?
Jos vielä vastauss pikaisesti, ei viitsis koko päivää siivota....
Haluaisiko joku tummanvioletin kerrotun santun lehtiä (kuvakin on jossain tuolla aikaisemmin)? Karsin omastani vähän suurimpia lehtiä uuden kukinnan toivossa, ja nuo saa, jos joku haluaa. Muuten menee kompostipussiin, itse en niitä tarvitse...
hep
Minä pesen santtuni lämpimällä vedellä suihkun alla noin kerran kuussa. Ja jopa sillä hetkellä kukkivat Niihin ei ole tullut mitään pilkkuja (ei kukkiin eikä lehtiin), koska olen antanut niiden kuivua varjoisassa paikassa ennen ikkunalle laittamista. Mutta ainahan sitä sanotaan ettei santun lehtiä tule kastella...
Yhdestä santtukirjasta luin että lehtiä voisi suihkuttaa lämpimällä vedellä, kunhan huolehtii että lehdet kuivuvat ennen kuin santtu laitetaan takaisin ikkunanlaudalle. Jos lehtiin tulee ruskeita läikkiä se kuulemma johtuu nimenomaan siitä että aurinko on päässyt porottamaan kun lehti on vielä märkä. Itse en ole tätä suihkuttamista koskaan kuitenkaan kokeillut (koska ei ole ollut tarvetta).
Joku muuten tuossa aikaisemmin ihmetteli santtunsa värimuunnosta valkoisesta siniseen. Olen saanut selitykseksi, että koska santun alkuperäinen väri on sininen, niin nämä jalostetut santut joskus muuttuvat takaisin sinisiksi. Tätä ilmiötä ja sitä miten mm. lannoitus siihen vaikuttaa ihmetellään näköjään eri santtupiireissä, eli sitä ilmeisesti tapahtuu jonkun verran. Mullekin kävi kerran niin että valkoinen santtu rupesi muuttumaan siniseksi. Otin siitä lehtipistokkaan, joka toistaiseksi on kukkinut valkoisena.
Iltapäivällä kastellessa kukkia, löytyi ylläri.
Lehtipistokkaasta kasvatettu. Kukkii ekaa kertaa
Emokasvi.
minä pesen joskus pölyiset santun lehtia, mutta yritän että vettä ei menisi keskipistelle, annan kuivua suihkussa, sitten vasta laitan takaisin paikoille (ikkunalaudoille)
Mie oonkin monesti pähkäilly, että miten ne santut saa puhdistettua. Väkisinki niihin kertyy pölyä.
Oon sitten puhallellu ja huiskutellu...huvittavan näköistä hommaa
Meinaan kyllä nyt tuota suihkuttelua kokeilla miekin.
Minä huiskin varovasti magneettihuiskalla. Sillä värikkäällä siivoushuiskalla,missä on ihan ohuet ne kuidut.
Suihkuun vaan santut ihan reilusti, tykkäävät, ja lehdet tulevat kauniin kiiltäviksi. Suojaan vain ruukun päällystä, jottei multa mene ihan plösö-märäksi. Jätän tippumaan kuivaksi kylppärin lattialle ennen ikkunalle vientiä.
Hih, ja minä kun olen luullut ettei kellään muulla ole jauhoja santun lehdillä, kuin mulla... leipomisesta mullakin ne jauhottuu.
Herranjestas miten santut kirkastui, kun mie suihkutin ne
Nyt kukkii tälläiset santut:
Laitoin tämän, koska se on eri kasvi kuin edelliseni.
Tämän ostin tänään. Väri on oikeasti violetti.
Pesin muuten myös santtuni tänään. Kirkastuivat aika paljon.
Äh, mä ehdin jo asetella ne ikkunalle ja olen tänään lähdössä pariksi viikoksi pois (avokki jää kastelemaan). Pitää suihkuttaa ne sitten kun tulen. Oli kyllä hyvä tietää tämäkin asia!
Purkin halkaisija on seitsemän senttiä: onkohan tämä tässä minisanttu, en ole koskaan (ennen?) nähnyt sellaista.
Santun Pink Mint juurtunut taimi jollekin halukkaalle.
Iiriksellä ihana, raidallinen Santtu, tuo puna-sini-raitainen.
Mutta katsokaapas mitä kummaa se tämä juurtumassa oleva Tomorrow´s Pink Ice puuhaa! Mullassa
tuolla varren juurella ei mitään mutta ylemmäs varteen se tekee.... lehtiä? Mites tuon kanssa sitten jatkossa, onko tämä uudenlainen varrellinen santtu?!