Himskatti. Näit kuviiku kattelee, ni iskee hirmuinen santtu innostus. Itelläni on kaksi, tumman sininen ja vaalean sininen. Missään en kyllä ole tuommoisia kerrottuja tai useamman värin omaavia nähnyt, aivan mielettömän upeita :D Jos vaan joskus nään eivätkä oo hirmu hintasia, ni pitää kyllä ehrottomasti ostaa!!!
Minkä verran olette yleensä pyytäneet noist santtujen aluista? :D
Santtujahan lisätään lehtipistokkaista. Minä en ole koskaan omiani myynyt, aina vaan vaihdellut johonkin erilaiseen santtuun. Tai sitten johonkin muuhun kasvipistokkaaseen. Silläkin konstilla on kertynyt yli 70 erilaista santtua... Osa tosin siis vasta juurtuneita lehtiä, poikasia odotellaan...
okei :D Mulla vaa ei tosin oo oikee noit vaihdokkeja :D Lähteekö muuten hyvin noista lehdistä? Tänään noista omistani laitoin kokeeks lehet multaan ja pussiin... Aattelin kokeilla, et mite onnistuu :D
Tähän aikaan vuodesta on melko varmaa kasvuun lähtö. Syksyllä ja talvella lehti mädäntyy helposti. Joskus silloinkin saattaa juurtuminen onnistua mutta poikasia saakin sitten odotella jopa puoli vuotta.
Kuinka nopeasti noihin yleensä tulee poikasia? Paria olen odotellut jo syksystä asti, varsi kasvaa mutta poikasia ei näy...Jospa noihin nyt keväällä istutettuihin tulisi nopeammin poikaset...Minkälaiseen multaan nuo lehtipistokkaat olisi paras laittaa? Muovipussia olen pitänyt päällä, ilman sitä lehdet tahtovat helposti kuivua pois...
Bluegirl, jos et jaksa odottaa poikasia, voit kokeila sellaista keinoa kun, leikaa lehdestä vähäsen pois, "se pitäisi pelästyä ja rupea tekemään poikaset" . minulla poikset tulevat ylensä 1,5-2kk kuluttua.
Oletko kokeillut, toimiiko tuo leikkaaminen? Ettei koko lehti sitten vain kuole pois...Sen täytyy varmaan olla juurtunut, että tuo toimisi? Taidan kuitenkin odotella vielä
BlueGirl, ju sen lehdessä pitää olla juuria, ja ihan vähäsen leikat pois ylhältä tai teet viilto, jos et jaksa odottaa , en kokeilut itse, ei ollut syytä, sellainen vinki antoivat muut jotka kasvatavat saintpaulioita.
Onnistuukos santtujen juurruttaminen vesilasissa?
Hilu, tottakai , olen melkein aina pistännyt veten juurtuman.
heh, neropatti kyselee Oon ain kuullu, et multaa vaan ja pussi päälle :D Mut hyvä tietää, et noin onnistuu. Näkeepähän sit ainaki ne juuret, millo niit alkaa pukkaamaa :D
Marjabee, 70 erilaista santua! Ohhoh! Missä ne seisovat sinulla?
Tuollahan ne, uuden asunnon ikkunan ääressä hyllyssä... Itse olen vielä täällä vanhassa kodissa. Huomaa Sasha, suurin osa niistä on vasta juurtuneita lehtiä, ovat pienissä muovipikareissa, ei vie hirveästi tilaa, vielä.
Hyvä mie. Olin kyl lukevinani aikasemmi koko pinon läpi, mut ny vast sit huomasin, että tuollahan on kuvakin, missä lehet on juurtumassa lasissa... :D
Hilu, kyllä, sen takia pistänkin veteen, ei tarvi aina mullassa tarkista onkos siellä juuret vai ei
löydät sitten sinulle sopiva vaihtoehton.
Sasha, tässä samassa ketjussa on kuva, 13.huhtikuuta laitettu, siinä osa juurtuvista lehdistä yhdellä hyllyllä. Sellaiseen puiseen varastohyllykköön mahtuu ikkunan edessä aika paljon pikkuruukkuja. Varsinkin jos niitä hyllyköitä on kolme vierekkäin...
On siellä toki muutakin kuin santtuja.
MarjaBee, "vielä" , ja sitten jos jokainen lehti antaa 2-4poikasta , 240 poikasta
minulla nyt jotain 150 poikasta, seisovat kaikki 2 hylyllä 28cmx150cm , haluan joskus lisää santuja, luku kuulosta isolta mut kun katso niitä, ei tunnu et on paljon
No sitten minä annan omia ylimääräisiä poikasia Sinulle ja Sinä taas annat omia ylimääräisiä minulle. Määrä pysyy samana, mut lajikkeet lisääntyy...
MarjaBee,